Transaction Costs in an Emission Trading Scheme: Application of a Simple Autonomous Trading Agent Model

  • Lee, Kangil (Dept. of Climatic Environment, Korea University) ;
  • Han, Taek-Whan (Dept. of Economics and Finance, Seo-Kyeong University) ;
  • Cho, Yongsung (Dept. of Food and Resource Economics, Korea University)
  • Received : 2011.12.02
  • Accepted : 2012.02.18
  • Published : 2012.03.31

Abstract

This paper analyzed the effect of transaction costs on the prices and trading volumes at the initial stage of emission markets and also examined how the size of the effect differs depending on the characteristics of the transactions. We built trading protocols modeling a recursive process to search the trading partner and make transactions with several behavioral assumptions considering the situations of early markets. The simulations results show that adding transaction costs resulted in reduction of trading volumes. Furthermore, the speed of reduction in trading volume to the increase of transaction costs is higher when there is scale economy. With a certain level of scale economy, the trading volumes abruptly fall down to almost zero as the transaction cost gets over a certain level. This suggests the possibility of a failed market. Since the scale economy is thought to be significant in the early stage of emission trading market, it is desirable to design a trading system that maximizes trading volumes and minimizes unit transaction costs at the outset. One of the alternatives to meet these conditions is to establish a centralized exchange and take measures to increase trading volumes.

본 논문에서는 배출권거래제도 도입 초기에 거래비용의 존재가 시장의 가격과 거래량에 미치는 영향을 분석하였으며, 그 영향의 크기가 시장의 제도적 여건에 따라 어떻게 상이한지를 분석하였다. 특히 초기 시장의 상황을 시뮬레이션 하기 위한 방법론으로서, 시장의 초기 상황을 고려한 몇 가지 행태적 가정에 입각하여 거래상대방을 찾아서 거래가 발생하는 축차적 과정을 모형화한 거래 규칙을 구축하였다. 또한 잘 형성되어 있는 시장을 대표하는 중앙집중적인 거래소의 경쟁균형 값과 비교하였다. 모의실험 결괴는 다음과 같다. 거래비용의 추가는 거래비용이 없는 경우에 비하여 거래량의 감소를 가져왔다. 또한 거래비용의 추가는 거래비용이 높을수록, 그리고 거래비용에 존재하는 규모의 경제의 정도가 높을수록 거래량의 급격한 감소를 가져왔다. 규모의 경제가 존재할 경우 거래비용이 일정 수준을 넘으면 거래가 아예 발생하지 않는 명백한 경향이 존재함을 보여주었다. 규모의 경제의 크기가 클 것으로 예상되는 배출권시장 도입 초기에는 배출권거래가 잘 작동하지 않을 개연성이 있다. 따라서 거래량의 크기를 증대시키고 단위당 거래비용을 낮추어주는 인위적인 조치들이 필요하다. 이러한 조건을 만족시키는 대안 중의 하나가 중앙집중화된 거래소를 설립하고 거래량을 증가시키기 위한 여러 조치를 취하는 것이다.

Keywords