DOI QR코드

DOI QR Code

그래프와 부등식 영역의 소집단 그림그리기 활동에서 나타나는 수학에 대한 흥미변화 및 전략적 사고분석 -Grafeq 활용을 중심으로-

An analysis of changing interests in mathematics and strategic thinking reflected in small group drawing activities using graphs and inequations - With Grafeq software -

  • 투고 : 2012.01.20
  • 심사 : 2012.05.01
  • 발행 : 2012.05.15

초록

중등교육과정에서 수학적 내용사이의 연결과 수학과 다른 학문 사이의 연결의 중요성이 강조되고 있다. 이에 본 연구에서는 미술과 수학이 모두 시 공간적 능력의 활용을 포함하는 학문이라는데 주목하여 그래프와 부품식 영역의 지도에서 활용 가능한 소집단 그림그리기 활동을 실시하였다. 일반계 고등학교 1학년 학생을 대상으로 실시한 소집단 그림그리기 활동과정에서 나타나는 학생들의 수학에 대한 흥미변화를 살펴보고자 하였으며, 학생의 전략적 사고의 촉진가능성을 살펴보고 그 구체적인 특정을 분석하는데 목적을 두었다. 연구 결과, 그래프를 활용한 소집단 그림그리기 활동은 학생들의 수학에 대한 흥미변화에 긍정적인 영향을 미쳤을 뿐만 아니라 활동과정에서 다양한 전략적 사고가 나타남으로써 이러한 활동이 고등사고활동인 전략적 사고를 촉진시키는데 효과적임을 알 수 있었다.

The purpose of this research was to look at whether small group drawing activities can be applied to learning content that combine mathematics and art, by analyzing the changes in $10^{th}$ grade students' interests in mathematics and particular features of their strategic thinking that were reflected in small group drawing activities using graphs and inequations. The results of the study are as follows: 1. The small group drawing activity using graphs and inequations demonstrated that students interests in mathematics could experience positive changes. 2. The small group drawing activity using graphs and inequations was effective in stimulating the students' strategic thinking skills, which are higher level thinking activities necessary for creating problem solving. As the students went through the whole process of accomplishing a complete goal, the students engaged in integrated thinking activities that brought understandings of basic graphs and inequations together, and were also found to use such higher level thinking functions needed in achieving creative problem solving such as critical thinking, flexible thinking, development-oriented thinking, and inferential thinking. 3. The small group drawing activity using graphs and in equations could be expected to constitute learning content that integrate mathematics and art, and is an effective solution in boosting students' strengths in mathematics by way of activities that consider students' unique cognitive and qualitative peculiarities and through integration with art.

키워드

참고문헌

  1. 김남희 (2005) . 중등수학 탐구를 위한 예비수학교사의 수학프로그램 (GrafEq.)활용 사례. 한국수학교육학회지 시리즈 A<수학교육>, 43(4), 405-417.
  2. 김은형 (2002). 미술 과와 타 교과와의 통합지도에 과한 연구. 진주교대 대학원 석사학위논문.
  3. 김재문 (2004). 전략적 사고. 서울: 새로운 제안.
  4. 류희찬 . 장인옥 (2010). LOGO를 이용한 프로젝트 학습에서 나타난 초등수학 영재 학생들의 전략적 사고. 대한수학교육학회지 <수학교육학연구>, 20(4), 459-476.
  5. 신현성 . 최용준 (2001). 고등학교 수학 10-가 교사용지도서. 서울. 천재교육
  6. 장인옥 (2010). LOGO 프로젝트 학습에서 나타단 초등수학영재 학생들의 전략적 사고와 교사 역할. 한국교원대학교 대학원 박사학위 논문
  7. 조붕환 . 임경희 (2002). 게임을 이용한 행동적 집단 상담이 ADHD아동의 행동변화에 미치는 효과. 한국아동학회지 <아동학회지>, 23(5), 167-182.
  8. 조혜경 (2006). 미술활동을 통한 수학 수업이 학업성취도와 학습태도에 미치는 영향 -초등학교 1학년 중심으로-, 국민대학교 교육대학원 석사학위논문.
  9. 한유미 (2002). 미술을 통한 수학교육이 유아의 수학적 지식과 태도에 미치는 영향. 한국유아교육학회지 <유아교육연구>, 22(2), 271-287.
  10. 한재영 (2005). 물질의 입자성에 대한 학습에서 소집단 그림그리기의 효과. 한국과학교육학회지 <한국과학교육학회지>, 25(7), 721-727.
  11. Bransford, J., Brown, A. L., & Cock, R. R.(Eds). (2000). How people leam Brain, mind, experience and school. Washington D. C.: National Academy Press. https://doi.org/10.1080/00405849309543594
  12. Ennis, R. R (1993). Critical thining assessment. Theory into practice, 32(3), 179-186. https://doi.org/10.1080/00405849309543594
  13. Krulik, S. (2001). Reasoning and Problem Solving : A Handbook for Elementary School Teachers. Boston: Allyn and Bacon
  14. Meniam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. CA: jossey-Bass. 강윤 수 . 고상숙 . 권오남 .류희찬 . 박만구. 방정숙 . 이중권 . 정인철 . 황우형 공역 (2005). 정성연구방법론과 사례연구. 서울 : 교우사.
  15. NCTM (1989). Curriculum and evolution standards for school mathermtics. Reston, V A: National Council of Teachers of Mathematics, Inc.
  16. Siegler, R. S. (1996). Emerging minds : The process change in children's thinking. New York : Oxford University Press.