A Study on Research Framework and Research Trends in IT Service Management (ITSM) Area

IT 서비스 관리(ITSM) 분야의 연구 프레임워크 및 연구동향 분석

  • 이종옥 (동국대학교 서울캠퍼스 경영대학) ;
  • 신성희 (동국대학교) ;
  • 김홍근 (동국대학교, 비젠트로(주)) ;
  • 황경태 (동국대학교 서울캠퍼스 경영대학)
  • Received : 2012.03.11
  • Accepted : 2012.03.26
  • Published : 2012.03.31

Abstract

This study proposes a research framework for IT service management (ITSM) area based on theories on innovation and IT achievements in the area of MIS. Then, existing ITSM literature is reviewed based on the research framework, and implications for future ITSM research are suggested. Major findings are as follows: (1) domestic research efforts should be continued to contribute to the diffusion of ITSM in industry, (2) since a certain level of research results has been accumulated, explanatory research rather than exploratory and/or descriptive studies should be pursued in the future, (3) research on the performance of ITSM is lacking, (4) research utilizing more objective data (secondary data obtained from ITSM systems) is needed. ITSM is innovation that can contribute to the improvement of productivity and competitiveness of organizations through systematic management of IT. It is expected that the research framework and implications of this study can assist future research efforts and practical utilization of ITSM.

본 연구에서는 MIS 분야의 혁신 및 IT의 성과에 대한 이론을 기반으로 ITSM 분야의 연구 프레임워크를 개발하고, 이를 바탕으로 기존에 수행된 국내외의 ITSM 문헌을 분석하여 ITSM 분야의 체계적인 연구를 위한 시사점을 제시한다. 연구의 주요한 시사점은 다음과 같다. (1) 국내의 경우, 조직에 ITSM이 내재화하는데 기여할 수 있는 지속적인 연구 노력이 필요하다, (2) 향후 연구에서는 실험적 설계를 기반으로 한 설명적 연구를 추진할 필요가 있다, (3) ITSM의 효과 요인들의 구체적인 측정 방법이 체계적이지 못하고, 효과 요인들 간의 상관관계와 개인적인 성과에 대한 연구가 미흡하다, (4) 객관성이 높은 ITSM 시스템으로 입수한 2차 데이터를 활용한 연구의 수행이 필요하다. ITSM은 IT의 체계적인 관리를 통해 조직의 생산성과 경쟁력 향상에 크게 기여할 수 있는 혁신이고, 산업계에 크게 확산되고 있다. 본 연구에서 제시한 연구 프레임워크와 연구 추진 시 고려해야 할 시사점은 향후 ITSM 분야의 연구와 실제적인 활용에 기여할 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords