온라인게임 웹사이트의 전자상거래 성공측정모델의 개발에 관한 연구

Developing a Conceptual Model for Measuring the Electronic Commerce Success of Online Game Websites

  • 투고 : 2011.10.07
  • 심사 : 2012.03.06
  • 발행 : 2012.03.31

초록

오늘날 대부분 온라인게임들은 웹사이트 인터페이스를 통해 서비스가 제공된다. 관련연구들에 의하면, 게임웹사이트의 다양한 요소들이 온라인 게임 비즈니스의 성공을 좌우하는 것으로 나타나고 있다. 본 연구는 Delone, et al.(2004)의 전자상거래 성공모델을 토대로 온라인 캐주얼게임 웹사이트의 성공에 영향을 미치는 사이트품질 관련요인들을 추출하고, 온라인 게임 웹사이트의 주요 품질요인을 탐색할 목적으로 도메인 전문가들을 대상으로 한 델파이 조사를 통해 품질요인들을 확장보완하였다. 그런 다음 실증분석을 위해 온라인게임 이용자들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 연구결과에 의하면, 정보품질, 서비스품질, 그리고 시스템품질 모두 사용자만족도와 양(+)의 관계가 있으며, 사용자만족도가 증가하면 고객충성도 및 비즈니스 성과 모두 증가하는 것으로 나타났다. 그러나, 게이머 충성도가 높다고 해서 반드시 비즈니스 성과가 높지는 않은 것으로 확인됐다. 본 연구는 서비스의 공급 관점에서 캐주얼게임 웹사이트의 성공측정모델을 제시했다는 점, 게임사이트 품질요인과 사용자만족도 간의 영향관계에 대한 조절변수로서 사용자유형을 조명했다는 점, 그리고 온라인게임 웹사이트도 하나의 웹기반 전자상거래시스템으로 볼 수 있으므로 게임사이트의 품질을 정보, 서비스, 그리고 시스템 차원에서 접근하여야 한다는 시사점을 제시했다는 점을 주요 기여점으로 들 수 있다.

Most online games today are provided via a website interface. Researchers found that various aspects of a game website importantly influence the success of the online game business. This paper aims at identifying key site-related quality factors affecting the success of online casual game websites and creating a model for measuring such success. To meet this end, we extracted basic factors from the literature and expanded them through a Delphi survey method in which domain experts were asked to identify key quality factors of online game websites. Then we performed a questionnaire survey using online game users for an empirical analysis. The results revealed that information quality, service quality, and system quality are all positively related to user satisfaction and that an increase in user satisfaction leads to an improvement in both gamer loyalty and business outcomes. However, it was found that gamers' loyalty does not necessarily increase business outcomes. The paper offers practical as well as academic implications based on the research findings.

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