DOI QR코드

DOI QR Code

NEXUS를 이용한 비행안전 필수 소프트웨어 검증환경 개발

Development of Verification Environment for Flight Safety Critical Software using NEXUS

  • 투고 : 2012.02.19
  • 심사 : 2012.06.01
  • 발행 : 2012.06.01

초록

항공기 비행조종컴퓨터 탑재 소프트웨어는 항공기의 손실뿐만 아니라 조종사의 생명에도 직결되는 비행안전 필수 소프트웨어로서 정확성과 무결성을 입증하기 위한 검증 및 확인(Verification & Validation)이 요구된다. 특히 비행안전 필수 소프트웨어는 검증을 위해 통합시험 단계에서 실제 환경과 유사한 운용 환경에 노출하여 소프트웨어 내부 상태를 실시간으로 모니터링하기 위한 환경이 요구된다. 본 논문에서는 표준 디버깅 인터페이스인 NEXUS 5001을 이용한 비행안전 필수 소프트웨어의 검증환경 개발에 대하여 기술하였다.

Verification and validation of operational software of the flight control computer, which is flight safety critical, is very important to prove correctness and faultness of the software. To verify the real-time softare requirement on operational software of flight control computer, real-time software internal parameter and variable monitoring technics on hardware-in-the-loop environment, similar to on-flight environment, is required. This paper describes flight safety critical software validation and verificiation environment using standard debugging interface, NEXUS 5001.

키워드

참고문헌

  1. 이기훈, 허기봉, 김유경, "비행조종컴퓨터 OFP 검증 장치 개발", 한국항공우주학회 추계학술대회, 2007. 11.
  2. Windriver, "Windview 2.0.1", 1999
  3. 공기석, 손승우, 임채덕, 김흥남, "내장형 실시간 소프트웨어의 원격디버깅을 위한 디버그에이전트의 설계 및 구현", 한국 정보과학회 추계학술대회, 1999. 10.
  4. Marija Punt, Jovan Djordjevic, Milo Tomasevic, "A Simulation Environment for the On-Line Monitoring of a Fault Tolerant Flight Control Computer", IEEE Eastern European Conference on the Engineering of Computer Based Systems, 2009.
  5. IEEE-ISTO, "The Nexus 5001 Forum Standard for a Global Embedded Processor Debug Interface", 2003
  6. B. Vermeulen, N. Stollon, R. Kuhnis, G. Swoboda, and J. Rearick, "Overview of debug standardization activities," IEEE Design & Test of Computers, 2008. pp 258-267
  7. RealtimeWave, "RTNgine V1.5", 2010

피인용 문헌

  1. A Software-Based Monitoring Framework for Time-Space Partitioned Avionics Systems vol.5, 2017, https://doi.org/10.1109/ACCESS.2017.2755638
  2. A Study on Software Based Fault-Tolerance Techniques for Flight Control Computer vol.44, pp.3, 2016, https://doi.org/10.5139/JKSAS.2016.44.3.256