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The Study on Relative Importance of R&D Business Model_Focused on Small and Medium Manufacturing Firm

R&D 비즈니스 모델 구성요인의 상대적 중요도에 대한 연구 -중소제조기업을 중심으로-

  • Lee, Choong-Seok (Division of e-Business, Korea Polytechnic University) ;
  • Yoon, Jae-Young (Division of Strategic Management, Hanyang University) ;
  • Ko, Hyuk-Jin (Division of e-Business, Korea Polytechnic University)
  • 이충석 (한국산업기술대학교 e비즈니스학과) ;
  • 윤재영 (한양대학교 전략경영학과) ;
  • 고혁진 (한국산업기술대학교 e비즈니스학과)
  • Received : 2012.03.02
  • Accepted : 2012.06.07
  • Published : 2012.06.30

Abstract

This study analyses the relative importance of R&D business model of the small and medium manufacturing firm. We also compare samples by classifying by its properties, technology and market circumstance. The most important factor of the R&D business model is marketing factor and infrastructure factor is relatively less important. Also the relative importance of the R&D business model is different according to firm's properties and technology. So when government establishes the R&D policy, he focuses on designing the R&D business model.

본 연구에서는 중소제조기업을 대상으로 R&D 비즈니스 모델을 구성하는 요인의 상대적 중요도를 분석하였다. 또한 표본을 기업과 기술의 특성에 따라 그룹으로 분류하여 비즈니스모델의 구성요인의 중요도가 차이가 나는가를 비교분석하였다. 연구 결과 전체적으로는 기술개발의 사업화 성과에는 마케팅역량이 가장 중요한 요인으로, 인프라가 상대적으로 중요도가 낮은 것으로 나타났다. 또한 세부그룹 간 비교에서는 기술과 기업의 특성 그리고 시장환경에 따라서 비즈니스모델 구성요인의 상대적 중요도는 다르게 나타났다. 따라서 정부가 R&D 자금을 지원 할 때, 기존의 기술개발 자금만을 지급하는 방식에서 벗어나 마케팅역량을 강화하고 기업과 기술의 특성 그리고 시장의 환경변화에 능동적으로 대응할 수 있는 비즈니스 모델에 대한 설계지원에 중점을 두어야 할 것이다.

Keywords

References

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