DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of research ethics education needs impact factors

연구윤리교육 필요성 인식 및 영향요인

  • Seong, Jeong-Min (Dept. of Dental Hygiene, Seonam University) ;
  • Park, Yong-Duk (Dep. of Preventive and Social Dentistry & Institute of Oral Biology, School of Dentistry, Kyung Hee University)
  • 성정민 (서남대학교 치위생학과) ;
  • 박용덕 (경희대학교 치과대학 예방/사회치과학 교실 및 구강생물 연구소)
  • Received : 2012.01.16
  • Accepted : 2012.02.20
  • Published : 2012.02.28

Abstract

Objectives : The purpose of this study was to examine the professors, who teach the dental hygiene program in Korea, on the awareness of the research ethics education check. And attempt to provide and promote a basic foundation for future research ethics education Methods : Questionnaire survey was carried out targeting 119, who teach the dental hygiene program. The collected data was performed frequency & percentage, independent t-test and one-way ANOVA, Pearson's correlation coefficient and multiple regression. Results : 1. As recognition about research ethics education needs, they expressed the biggest recognition that research ethics education is required($3.66{\pm}0.57$) 2. Regarding the correlation between students needs research ethics education and interested research ethics education had a statistically significant correlation of r=0.381 which was the highest correlation factor. 3. Research ethics education taking institutions, 39.4% respondents experienced the biggest national research institutes. 4. Between general characteristics and research ethics education recognition level, they were statistically significantly different with age and major course(p<0.05). 5. The affecting factors on the research ethics education were teaching career and number of articles published as the first author, explained 12.8%(p<0.001). Conclusions : Research ethics education is desperately needed. Therefore I will insist the case based approach in the research ethics education program with the format of a stand course.

Keywords

References

  1. 곽동철. 학술논문에서 표절의 유형과 올바른 인용 방식에 관한 고찰. 한국문헌정보학회지 2007;41(3): 103-126.
  2. 차재권. 사회과학 연구윤리의 실천과 제도화. 한국시민윤리학회보 2008;22(2):51-78.
  3. 최훈, 신중섭. 연구 부정행위와 연구 규범. 과학철학 2007;10:103-126.
  4. 손경원. 사례중심적 연구윤리교육 프로그램 개발에 대한 연구. 윤리연구 2006;64:53-80.
  5. 윤소정. 최용성. 최병학. 양삼석. 대학생의 연구윤리 교육에서의 표절 실태 및 대안 연구. 한국윤리교육학회 2011;24(1):315-335.
  6. 서은주. 생명과학 연구자들의 연구윤리 인식에 관한 조사[석사학위논문]. 원주:강릉대학교대학원;2008.
  7. 김송희. 생명과학 연구자들의 자료처리 및 논문발표에 대한 인식을 바탕으로 한 연구윤리교육의 방향 모색[석사학위논문]. 광주:조선대학교 대학원;2008.
  8. 최병인. 한국의 생명과학 연구윤리제도의 발전방향에 관한 연구[박사학위논문]. 서울:건국대학교 대학원;2006.
  9. 성정민, 황지현, 이선경 외 9인. 치위생학 교수자들의 연구윤리 인식. 대한구강보건학회지 2011;35(1): 112-119.
  10. 김용권. 연구윤리규정과 표절. 영미문학교육 2007;11(2):299-303.
  11. 이인재. 중복게재의 문제점과 연구윤리의 정립 방안. 한국철학논집 2009;26:305-322.
  12. 박성호. 자기표절, 저작권, 그리고 민주시민사회. 한양법학 2010;21(2):249-272.
  13. 성정민, 박용덕. 논문의 주저자 결정에 미치는 영향. 치위생과학회지 2011;11(2):129-134.
  14. 김기태. 형식주의적 논문쓰기의 문제점과 올바른 인용 방식에 관한 연구. 한국출판학회 2008;34(1): 65-92.
  15. 김현철. 연구윤리 교육의 필요성과 방법. 사회과학의 연구윤리 정립 학술대회 2007;67-86.
  16. 홍석영, 이상욱, 구영모, 조은희. 생명과학 연구윤리 교육과정 개발을 위한 연구자들의 의견 조사 연구. 한국생물교육학회지 2005;33(1):82-94.
  17. 선우현. 연구자의 사적 이익과 연구윤리. 사회와 철학 2006;15:171-198.
  18. 손화철. 한국 대학의 연구윤리교육 실태 분석. 철학 사상 2007;24:143-183.
  19. 김옥주. 외국의 연구윤리 실천 현황. 2007 연구윤리 포럼 2007;9-47.

Cited by

  1. A study on ethical requirements for the protection of human subjects in the publication guidelines of dental health journals vol.14, pp.2, 2014, https://doi.org/10.13065/jksdh.2014.14.02.241