DOI QR코드

DOI QR Code

Satisfaction on the practical training of public institution's staffs in cyber oral health service

공공기관 근무자의 사이버 구강보건사업실무과정 교육에 대한 만족도

  • Hwang, Yoon-Sook (Department of Dental Hygiene, Hanyang Women's College) ;
  • Cho, Eun-Pyol (Department of Dental Hygiene, Hanyang Women's College)
  • 황윤숙 (한양여자대학교 치위생과) ;
  • 조은별 (한양여자대학교 치위생과)
  • Received : 2012.02.09
  • Accepted : 2012.02.20
  • Published : 2012.02.28

Abstract

Objectives : This thesis aims to provide basic materials for exploring trends and operational strategy of the cyber training. To achieve study purpose, it analyzed the satisfaction of trainees in regard to the education of field training course of Cyber Oral Health Promotion Program, established and operated between 2007 and 2009. Methods : This study conducted questionnaire surveys after the completion of training to utilize the satisfaction level of 989 respondents among 1,310 employees of public institutions who completed the field training course of Cyber Oral Health Promotion Program. Results : Respondents showed satisfaction on the training course throughout three years in terms of satisfaction of instructional methods (screen characteristics, educational techniques, and so on) according to educational contents, the connection and realization of online education and service satisfaction, necessary for learning in association with educational guidance, offered to learners by a tutor and rapidity in questions and answers. A majority of respondents in all years answered that they participated in training program voluntarily for self-development and improvement in work ability, and they thought that the completion of course would be helpful to their current work and future work. In addition, cyber training program was primarily conducted in the working place by 72.5%, and the most difficult thing in cyber training was to combine work and learning by 60.6%. Conclusions : As shown in the results above, workers in public institutions were satisfied with cyber job training and it was evaluated that cyber job training would be helpful to performing their actual work. Therefore, it is needed to collect and evaluate more diverse requirements of trainees with regard to cyber job training, and the development and operation of job training program that reflects these results sufficiently is required.

Keywords

References

  1. 공무원 교육훈련법. 제1조〔online〕http://www. moleg.go.kr/main.html 검색일자 2011.10.24.
  2. 장세희. 중앙공무원교육원 사이버 교육 운영사례. 서울:한국사이버교육학회;2005:150-166.
  3. 지역보건법. 제12조 3항, 지역보건법 시행령. 제14조 2항〔online〕http://www.moleg.go.kr/main.html 검색일자 2011.10.24.
  4. 조은별, 김영남, 황윤숙, 박덕영. 지역보건기관 치과위생사 직무교육훈련 요구도 조사. 대한구강보건학회지 2009;33(2):298-308.
  5. 박성열, 남민우, 김학섭, 최종일. 대학직원들의 직무교육에 대한 만족도, 필요도, 내용 및 방법 선도와 e-Learning의 직무교육효과와 만족도. 농업교육과 인적자원개발 2005;37(3):170-171.
  6. 주영주, 김은경, 박수영. 기업 사이버 교육에서 인지적 실재감과 몰입, 만족도, 지속의향과의 구조적 관계. 교육정보미디어연구 2009;15(3):21-38.
  7. Phillips JJ. The human resources scoreboard: Measuring the return on investment. Boston, Mass: Butterworth-Heinemann. 2001.
  8. 하영자, 주영주. 동기변인 및 자기조절학습 수행력과 온라인 직무교육 학습효과의 관계. 교육공학연구 2006;22(1):57-82.
  9. 주영주, 김나영, 김가연. 사이버 교육생의 자기효능감, 내적통제소재, 조직의 자원, 몰입, 만족도 및 학습지속의향 간의 구조적 관계 규명. 교육공학연구 2010;26(1):25-55.
  10. 류지헌. 기업 이러닝의 학습자 만족도에 영향을 미치는 요인. 기업교육연구 2007;9(1):121-142.
  11. Morgan PC. Adult learner satisfaction with web-based noncredit workforce training. Doctoral dissertation of University of North Texas. 2007.
  12. Ellis KA. Satisfaction of graduate students with their distance learning experiences. Doctoral dissertation, Texas Tech University. 2008.
  13. Johnson RD, Hornik S, Salas E. An empirical examination of factors contributing to the creation of successful e-learning enviroments. International Journal of Human-Computer Studies 2008;66:356-369. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2007.11.003
  14. 노진덕. 사이버 교육의 학생만족도에 영향을 미치는 교수-학습 및 행정변인에 관한 연구. 인문사회 과학논문집 2004;34:93-110.
  15. 정봉영. 사이버대학 학습자들의 인구학적 특성에 따른 학업 성취도와 수업만족도 분석. 교육정보미디어연구 2004;10(3):127-130.
  16. 주영주, 조일현, 조현국. 사이버대학생의 학업적 자기효능감, 자기조절학습능력 및 온라인 과제가치와 만족도 및 성취도 간의 관계 분석. 교육정보 미디어연구 2008;14(3):119-139.
  17. 주영주, 김소나, 박수영, 김은경. 기업 사이버 교육에서 학습자의 만족도, 학업성취도 및 학습전이 간의 관계 규명. 교육정보미디어연구 2009;15(1):23-43.
  18. 주영주, 윤희숙. 사이버 교육의 학습만족도 조사에서 학습자 관련 변인의 고려 필요성에 대한 탐색적 연구. 교과교육학연구 2006;10(2):329-342.
  19. Zimmerman BJ. Self-regulated learning and academic achievement: An overview. Educational Psychologist 1990;25(1):3-17. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2501_2
  20. 주영주, 김지연, 최혜리. 기업 사이버 교육생의 자기조절학습능력, 학습몰입, 만족도, 학습지속의향 간의 구조적 관계 분석. 교육공학연구 2009;25(4): 101-124.
  21. 손순복. 영아교사직무교육의 온라인과 오프라인 과정 비교 분석〔박사학위논문〕. 서울:성신여자대학교 대학원;2008.
  22. 구강보건사업지원단. 2009년 구강보건사업지원단 사업보고서 II. 서울:구강보건사업지원단;2009: