DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Service Quality Evaluation of Public Libraries by the Use of LibQUAL+: The Case of Public Libraries in Seoul that Contracting Out to Private Sector

LibQUAL+를 적용한 공공도서관 서비스 품질 평가에 관한 연구 - 서울시 소재 민간위탁 공공도서관을 중심으로 -

  • 류주현 (중앙대학교 문헌정보학과) ;
  • 이상복 (대진대학교 문헌정보학과)
  • Received : 2012.05.18
  • Accepted : 2012.06.15
  • Published : 2012.06.30

Abstract

This study is designed to evaluate the service quality of public libraries according to managing entities by LibQUAL+ and to devise ways to improve problems based on comparison and analysis of the differences in the service qualities. To achieve this, four public libraries in Seoul according to the managing entities were investigated. They consisted of libraries of public corporations, cultural centers, foundations and universities. Minimum service quality level, desired service quality level and perceived service quality was analyzed based on nine-point Lickertis scale. A survey was employed and consisted of twenty-two items. The results showed that current level of service met the minimum level, yet failed to reach their desired service level. The study suggested that public libraries contracting out to private sector need to actively apply users' demands and the changing environment of libraries, and continue to strive to provide public library users with high quality service through efforts of evaluating and improving the services for their users.

본 연구는 LibQUAL+를 적용하여 공공도서관 운영주체에 따른 서비스 품질을 평가하고, 그 차이를 비교 분석함으로써 도출된 문제점에 대한 개선방안을 모색하고자 하였다. 서울시 소재 민간위탁 공공도서관 중 운영주체 유형에 따라 공단, 문화원, 재단, 대학교로 분류하여 각각에 속한 1개관씩을 선정, 총 4개관을 대상으로 설문조사를 시행하였으며, LibQUAL+의 '서비스 영향력', '정보 제어', '도서관 장소' 요인을 구성하는 22개 항목에 대해 '최소 서비스 수준', '희망 서비스 수준', '인식된 서비스 수준'을 9점 리커트 척도로 측정하였다. 그 결과 전체 표본도서관의 서비스에 대해 이용자들이 기대하는 최소 서비스 수준은 만족시키고 있으나 희망 서비스 수준에는 이르지 못하는 것으로 나타났다. 따라서 민간위탁 공공도서관은 이용자의 다양한 정보요구와 도서관의 환경변화에 적극적으로 대처하고, 지속적인 평가와 개선을 통하여 우수한 서비스를 제공할 수 있도록 노력해야 한다.

Keywords

References

  1. 강수경. 2008. 공공도서관과 작은도서관 간의 서비스 품질에 관한 연구. 석사학위논문. 성균관대학교 교육대학원.
  2. 강회일, 정용길. 2002. 도서관의 온라인 서비스 품질 평가: e-LibQual의 적용. 정보관리학회지, 19(3): 237-261.
  3. 곽윤정. 2007. 대학도서관 서비스 품질과 이용자 만족 및 재이용의도의 관계에 관한 연구. 석사학위논문. 충남대학교.
  4. 국회법률지식정보시스템. 도서관법 [일부개정 2006.2.17 법률 제11310호] 2조 4항. [cited 2012.5.3]. .
  5. 김동숙. 2006. 라이브퀄 플러스(LibQUAL+)를 적용한 대학도서관 서비스 품질 평가 연구. 석사학위논문. 이화여자대학교.
  6. 김윤실. 2002. 전문도서관의 서비스 품질 평가에 관한 연구. 박사학위논문. 연세대학교.
  7. 대통령 소속 도서관정보정책위원회, 문화체육관광부 도서관 정보정책기획단. 2008. 2008 전국 도서관 운영평가 결과보고서. 서울: 대통령 소속 도서관 정보정책위원회. 220-230.
  8. 박영선. 2008. 우리나라 공공도서관의 성과 평가에 관한 실험적 연구. 석사학위논문. 중앙대학교.
  9. 윤희윤. 2008. 공공도서관 위탁경영의 분석과 해법. 한국도서관․정보학회지, 39(3): 3-26.
  10. 이은규. 2006. 대학도서관 서비스 품질 평가에 관한 연구: 아주대학교 중앙도서관을 중심으로. 석사학위논문. 아주대학교 경영대학원.
  11. 이정호. 2003. 전문도서관과 공공도서관간의 서비스 질 구성요인의 차이에 관한 연구. 석사학위논문. 성균관대학교.
  12. 이종권. 2001. 공공도서관 서비스 질의 고객평가에 대한 연구. 박사학위논문. 성균관대학교.
  13. 장윤금. 2007. 공공도서관의 e-서비스 품질평가와 이용자 만족도에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 41(4): 315-329.
  14. 한국도서관협회. 2007. 2007 한국도서관연감. 서울: 한국도서관협회. 413-424.
  15. 황은영. 2008. LibQUAL+를 적용한 공공도서관 서비스 품질 차원의 구성에 관한 연구. 석사학위논문. 성균관대학교.
  16. Andaleeb, Syed Saad and Patience L. Simmonds. 1998. "Explaining user satisfaction with academic libraries: strategic implications." College and Research Libraries, 59(2): 156-167. https://doi.org/10.5860/crl.59.2.156
  17. Cook, Colleen and Fred M. Heath. 2001. "Users' perceptions of library service quality: A LibQUAL+ qualitative study." Library Trends, 49(4): 548-584.
  18. Cook, Colleen, Fred M. Heath and Bruce Thompson. 2001. "Users' hierarchical perspectives on library service quality: A "LibQUAL+" study." College and Research Libraries, 62(2): 147-153. https://doi.org/10.5860/crl.62.2.147
  19. Cook, Colleen. 2002. "LibQUAL+: One instrument in the new measures toolbox." Journal of Library Administration, 35(4): 41-46. https://doi.org/10.1300/J111v35n04_09
  20. Cook, Colleen and Bruce Thompson. 2000. "Higher-order factor analytic perspectives on users' perceptions of library service quality." Library Information Science Research, 22(4): 393-404. https://doi.org/10.1016/S0740-8188(00)00052-9
  21. Cook, Colleen and Bruce Thompson. 2000. "Reliability and validity of SERVQUAL scores used to evaluate perceptions of library service quality." Journal of Academic Librarianship, 26(4): 248-258. https://doi.org/10.1016/S0099-1333(00)00114-2
  22. Cook, Colleen and Bruce Thompson. 2001. "Psychometric properties of scores from the Web-based LibQUAL+ study of perceptions of library service quality." Library Trends, 49(4): 585-604.
  23. Cook, Colleen and Bruce Thompson. 2001. Scaling for the LibQUAL+ instrument: A comparison of desired, perceived and minimum expectation responses versus perceived only. Paper presented at the 4th Northumbria International Conference, Pittsburgh, Pennsylvania, USA, August 14.
  24. Cook, Colleen and Bruce Thompson. 2008. LibQUAL+: An overview. 3rd Lodz library conference, Technical university of Lodz, Poland. June 25. Presentation. [cited 2012.5.3]. .
  25. Cronin Jr., J. Joseph and Steven A. Taylor. 1992. "Measuring service quality: A reexamination and extension." Journal of Marketing, 56(3): 55-68.
  26. Hebert, Françoise. 1993. Quality of interlibrary borrowing services in large public libraries in Canada. Ph. D. Dissertation, University of Toronto.
  27. Learn to Read LibQUAL+ Chart. [cited 2012.5.3]. .
  28. LibQUAL+ Charting Library Service Quality. [cited 2012.5.3]. .
  29. LibQUAL+ homepage. [cited 2012.5.3]. .
  30. Nitecki, Danuta A. and Peter Hernon. 2000. "Measuring service quality at yale university's libraries." Journal of Academic Librarianship, 26(4): 259-273. https://doi.org/10.1016/S0099-1333(00)00117-8
  31. Selena Killick. 2008. Using LibQUAL+. Presented at the Introduction to LibQUAL+ workshop in Paris, France, January 28. [cited 2012.5.3].

Cited by

  1. LibQUAL+를 활용한 국내 대학도서관 서비스 품질 측정 사례 조사 vol.30, pp.2, 2012, https://doi.org/10.3743/kosim.2013.30.2.245
  2. 도서관 서비스 품질 평가 연구에 대한 비교·분석 vol.49, pp.1, 2012, https://doi.org/10.4275/kslis.2015.49.1.089
  3. 공공도서관 직원의 직무만족과 도서관 서비스 품질과의 관계 연구 vol.26, pp.3, 2012, https://doi.org/10.14699/kbiblia.2015.26.3.241
  4. 대통령기록관의 웹 기반 기록정보서비스 평가모델 개발 및 개선 방안에 관한 연구 vol.15, pp.4, 2012, https://doi.org/10.14404/jksarm.2015.15.4.025
  5. LibQUAL+를 적용한 어린이도서관 서비스 품질 평가에 관한 연구 vol.32, pp.4, 2015, https://doi.org/10.3743/kosim.2015.32.4.029
  6. 대학도서관 서비스 품질 평가 기준 개발에 관한 연구 vol.50, pp.1, 2016, https://doi.org/10.4275/kslis.2016.50.1.049
  7. A study on the factors of public library use by residents vol.52, pp.4, 2012, https://doi.org/10.1177/0961000620903772