DOI QR코드

DOI QR Code

An Exploring Study on the Evaluation Strategies of the Extra-Curricula Area for Admission to a University using SWOT Analysis

SWOT 분석을 통한 대학 입학 전형에서 비교과 영역 평가 전략 탐색

  • Received : 2012.01.20
  • Accepted : 2012.02.25
  • Published : 2012.04.30

Abstract

This study aims to analyze the factors of the extra-curricula area in personal school performance record and propose the practical strategies for entrance examination affairs on this area. To address this goal, we have applied a SWOT analysis with related documents and research results. We found out five strengths: (S1) Link the students' experience to right people for the university, (S2) Quantitative Indicators, (S3) Qualitative Indicators, (S4) Link to other evaluation factors, and (S5) Analysis of Human Resource. The weakness included: (W1) Fairness, (W2) Reliability, (W3) Difficulties to set standards, (W4) Difficulties to set environments, and (W5) Lack of systemic experience of an evaluation. We also discovered five opportunities (O1) Recognition of public education, (O2) The need of national support, (O3) The importance of autonomy, (O4) Specialization, and (O5) Networks. Finally, threat factors consisted of: (T1) Frequent change of educational policy, (T2) Increasing of private education, (T3) Lack of information and preparation time, and (T4) The accuracy and reliability of personal school records. Based on these results, we suggested practical strategies with these four dimensions: S-O, W-O, S-T, and W-T.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부, 한국교육학술정보원 (2010). 학교생활기록부 기재 길라잡이, 한국교육학술정보원.
  2. 김석우.횡해익.김아영.김수연.김성숙(2009). 고등학교 교사들의 인식 분석을 통한 대학입학사정관제의 학교생활기록부 평가방법 고찰, 교육평가연구 22(3), 587-614.
  3. 김성천.박종희.최현섭 (2006). 학생생활기록부 비교과 영역에 내한 교사와 대학입학관계자의 인식 분석, 열린교육연구 14(1), 233-259.
  4. 김수연.김시라 (2009). 입학사정관 평가를 위한 학교생활기록부 정성적 평가모형 탐색, 인문사회과학연구 23, 35-59.
  5. 김홍원 외 (2005). 2008 대입제도의 성공적 정착을 위한 학교생활기록부 및 활동방안 연구, 한국교육개발원, 부산광역시교육청.
  6. 나일주.정현미(2001). 웹기반 가상교육 프로그램설계를 위한 활동모형 개발, 교육-공학연구 17(2), 27-52.
  7. 노동조(2006). SWOT 분석을 통한 도서관 경쟁력 제고 방안에 관한 연구, 한국문헌정보학회지 40(1), 335-351.
  8. 박성미(2008). 기업에서 요구하는 직무수행능력에 대한 델파이 분석, 수해양교육연구 20(1), 12-22.
  9. 박성미(2010). 경력단절 여성의 노동시장 재진입 요구형태에 따른 진로행동 분석, 수해양교육연구 22(2), 165-179.
  10. 박성수.오덕렬.류중일.오남종.최양진.정현(2008). 입학사정관제 정착을 위한 비교과 영역의 정성적 평가 방안 연구, 조선대학교.
  11. 박숙진 (2006). SWOT 분석을 통한 동북아 관광 네트워크 구축방안, 관광연구저널 20(2), 371-384.
  12. 백인흠(2009).SWOT/AHP를 이용한 울산항의 전략적 발전방향에 관한 연구, 수해양교육연구 21(2), 325-334.
  13. 신동원.박성근.주석훈.김동춘.이성권 (2008). 학교생활기록부 비교과영역 평가방안연구, 건국대학교.
  14. 유연창(2009). 학생생활기록부 비교과 영역 평가, 한국외국어대학교 입학사정관실.
  15. 정일환.김병주(2008). 미국대학 입학사정관제도의 운영사례와 시사점, 비교교육연구 11(4), 113-139.
  16. 최현섭.정강정.송인수.김영길.이수일.오수량.박도순.박종희.김성천(2005). 학교생활기록부 비교과 영역 신뢰 제고 방안 연구, 교육인적자원부.
  17. 한국교육과정평가원(1998). 대학신입생 선발제도 개선방안 연구, 연구보고 PRE 98-2, 한국교육과정평가원.
  18. 한국대학교육협의회(2010). 입학사정관제 운영 공통기준 한국대학교육협의회, 한국대학협의회, [Onlinc Availablc: http:j jkcuc.or.kr].
  19. 허균(2008a). 예비교사를 위한 정보화 교육 방향 탐색 연구, 수산해양교육연구 20(1), 107-120.
  20. 허균(2008b). 만족도 및 SWOT 분석을 통한 교육 CEO 연수 프로그램 발전 방안 연구, 경영교육논총 51, 325-346.
  21. 허균.이규민(2009). 교육용 웹사이트의 교사 사용성 분석 사례 연구, 수산해양교육연구 21(1 ), 161-172.
  22. Weihrich, H.(1982). The TOWS Matrix: A Tool for Situational Analysis, Long Range Planning, 15(2). 54-66. https://doi.org/10.1016/0024-6301(82)90120-0
  23. Westhues, A., Lafrance, J., and Schmidt, G., A. (2001). SWOT analysis of social work education in Canada, Social Work Education, 20(1). 35-56. https://doi.org/10.1080/02615470020028364