DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Development Strategy of Jeju Marine Leisure Equipment Industry

제주도 해양레저장비산업 육성 방안에 대한 고찰

  • Received : 2012.03.23
  • Accepted : 2012.04.05
  • Published : 2012.04.30

Abstract

This study was to consider the development strategy of Jeju Marine leisure equipment industry for facilitating marine leisure tourism industry. For achieving this goal, the case studies related to domestic & foreign marine leisure equipment industry, interviews of marine leisure equipment company, the contents of specialist consultation meeting were used in this study. The strategies for promoting were suggested in progress that step 1 was the expansion of maintenance infrastructure as of a port of call, step 2 was the establishing of marie leisure tourism image, step 3 was the integration of marine leisure equipment industry. More specific suggestions were followed. As an aspect of infrastructure, the expansion of management of marine leisure equipment such as yacht, development of marina having similar image of Jeju were suggested. As an aspect of law/institution, the development of financial support system on the marine leisure equipment, promotion of establishment of professional education institutions were suggested. As an aspect of contents/programs, the hosting the exhibition of marine leisure used equipment of international trade, the development of environmental-friendly program associated with cruise were suggested, Finally, as an aspect of promotion/marketing, the promotions linked with drama & movie industry, the strategy of improvement of negative image to the yacht industry were suggested.

Keywords

References

  1. 경남발전연구원(2007). 남해안시대 해양레저스포츠 활성화 기본구상.
  2. 경남발전연구원(2009). 경남의 요트산업 육성방안.
  3. 경남요트교육통합시스템(2012). http://www.gsndyacht.org.
  4. 경향신문(2011). 제주 모항 국제 크루즈선 중.일.러운항, 9월 27일.
  5. 굿데이(2011). 호화요트 수리는 오클랜드, 최대 크루즈는 웰링턴 입항, 3월 3일.
  6. 네이버백과사전(2012). http://100.naver.com.
  7. 뉴시스(2008). 내년 대한민국 국제요트대전 통영.고성서 개최, 11월 3일.
  8. 박성현(2005). 국내 요트 산업의 현황과 문제점, 해양환경안전학회지 11(1), 47-52.
  9. 법률지식정보시스템(2012). http://likms.assembly.go.kr/law/jsp/main.jsp.
  10. 부산발전연구원(2009). 부산지역 해양레저장비산업 육성방안-요트산업 육성을 위한 기초연구.
  11. 월간 해양과조선(2011). 출사표를 던진 국내 해양레저장비 산업의 현황과 전망은?, 5월 17일.
  12. 이영진(2009). 해양 레저관광행동 영향요인 구조 분석: Hedonic과 Utilitarian의 조절효과를 중심으로, 한양대학교 대학원 박사학위논문.
  13. 이영진.송영민.이광표(2011). 강릉시 어촌관광 체험 프로그램의 유형화, 수산해양교육연구 23(4), 695-708.
  14. 제주특별자치도의회 농.수.축 지식산업위원회(2010). 제주 해양생태.레저관광 활성화 방안 모색 공동 심포지엄 논문집 제주대학교 국제교류회관 대회의실, 10월.
  15. 제주의소리(2010). 제조업 빈약한 제주에서 해양레저 장비 생산, 12월 7일.
  16. 제주의소리(2011).국방부 제주해군기지 크루즈검증위 참여 미적미적, 11월 22일.
  17. 중소조선연구원(2008). 해양레저장비산업 현황 및 전망 지식경제부 지역발전포럼 자료집 8월.
  18. 중소조선연구원(2010). 해양레저장비산업 육성방안.
  19. 지삼업.김용재.이재형(2005).어촌어항을 활용한 해양스포츠 체험관광 활성화 방안, 수산해양교육연구 17(1), 86-105.
  20. 지식경제부(2009a). 해양레저장비산업 활성화방안.
  21. 지식경제부(2009b). 해양레저장비산업의 신수종산업으로 추진, 경기 국제보트쇼.세계요트대회 개막식 치사 보도참고자료.
  22. 지식경제부(2010). 해양레저장비산업, 육성방안 자동차조선과.
  23. 최영근.이영진(2011). 제주 해양레저장비산업 육성방안 제주발전연구원 정책연구 보고서(2011-1).
  24. 코트라(2009). 해외 주요국 레저보트산업 조사, 경기보트사업단.
  25. 한국조선공업협동조합(2012). http://www.kosic.or.kr.
  26. 해양한국(2006). '2016 미래 국가해양전략' 주요내용, 10월, 126-131.
  27. 해양한국(2010). 여름테마기획/(3-2) 해양레저 행사들: 해양레저스포츠 경제효과 10조원 규모, 7월 28일.
  28. UK Trade & Investment(2006). Marine Industry-New Zealand, http://www.uktradeinvest.gov.uk.
  29. Yin, R. K.(2003). 사례연구방법, CASE STUDY RESEARCH: Design and Methods(3th)(신경식.서아영 역), 서울: 한경사.