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Modeling and Simulation of Ontology-based Path Finding in War-game Simulation

워게임 시뮬레이션에서 온톨로지 기반의 경로탐색 모델링 및 시뮬레이션

  • 마용범 (인하대학교 컴퓨터정보공학과) ;
  • 김재권 (인하대학교 컴퓨터정보공학과) ;
  • 이종식 (인하대학교 컴퓨터정보공학과)
  • Received : 2012.02.10
  • Accepted : 2012.03.02
  • Published : 2012.03.31

Abstract

War-game simulation models the situation of a battlefield and has been used for evaluating fighting power and analyzing the occupation of a troop. However, in war-game simulation environment, it is very complex to consider all factors which can be influenced in real battlefields. To solve the problem of the consideration, we propose an ontology-based path finding model. This model uses an ontology to conceptualize the situation data of a battlefield and represents the relations among the concepts. In addition, we extract new knowledge from the war-game ontology by defining some inference rules and share knowledge by the established rules. For the performance evaluation of the proposed model, we made a limitation on the simulation environment and measure the moving time of a troop, the fighting capability of a troop, and the necessary cost while a troop is moving. Experimental results show that this model provides many advantages in aspects of the moving time, a loss of fighting capability, and the necessary cost.

워게임 시뮬레이션은 전장의 상황을 모델링하고 전력 평가나 임무 분석을 위해 사용되고 있다. 그러나 워게임 시뮬레이션에서 실제 전장에서 받을 수 있는 영향을 모두 고려하는 것은 매우 복잡하다. 이를 해결하기 위해 우리는 온톨로지 기반의 경로탐색 모델을 제안한다. 이 모델은 전장 상황 데이터를 개념화하고 그 관계를 표현할 수 있는 온톨로지를 사용한다. 또한, 몇 가지 추론 규칙을 정의하여 온톨로지로 부터 새로운 지식을 만들거나 기존의 규칙을 통해 지식을 공유한다. 제안하는 모델의 성능 평가를 위해 우리는 제한된 시뮬레이션 환경을 구성하고 부대 이동 시간, 부대의 전투력, 부대 이동간 소요 비용을 측정한다. 측정된 실험의 결과는 제안하는 모델이 이동 시간과 전투력 손실, 소요 비용 측면에서 이점을 제공한다는 것을 보여준다.

Keywords

References

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