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Customer's preferred real estate brokerage service quality research on factors determining

고객이 선호하는 부동산중개서비스 품질요인 결정에 관한 연구

  • 최윤경 (국민대학교 법무대학원 부동산학과) ;
  • 신광식 (국민대학교 법무대학원)
  • Received : 2012.01.06
  • Accepted : 2012.04.07
  • Published : 2012.04.30

Abstract

For this study, real estate brokerage services to customers how to evaluate quality factors and quality factors important for studying about what is preferred. Real estate brokerage service quality factors, the expertise of brokers, dealers sales skills, a sense of responsibility of traders, brokerage firm's position, whether or not participating were chosen franchise. Looking at the findings, and customer service quality factors, the five kinds of real estate brokers a sense of responsibility to be the most important quality factors were analyzed as a favorite, followed by the expertise of brokers, sales skills brokers, brokerage firm's presence, a franchise analysis of whether the order has been participating. As the results of this study, the traders as traders sense of responsibility and expertise and strive to improve, friendly servece and act as an active intermediarv will need to improve sales skills. Continuous promotion of the brokerage firm's position is shown to be critical, franchise affiliated businesses in order to make use of an efficient information network of the Internet is seen to be in need of improvement. This paper, we have experienced a real estate brokerage contracts require customers a service directly to find out whether the data obtained through interviews with the empirical analysis is Therefore, work-related departments of Ministry of Land and brokerage herein with reference to the Association to take measures to Once you have contributed little bit. Brokerage industry and the traders themselves, as well as the competition is to the straight ahead Do not look at a value for the development of brokerage will be constantly working.

본 연구는 고객이 부동산중개서비스 품질요인을 어떻게 평가하며, 중요한 품질요인으로 선호하는지에 관해 연구한 내용이다. 부동산중개서비스 품질요인으로 중개업자의 전문지식, 중개업자의 영업능력, 중개업자의 책임의식, 중개사무소의 입지, 프랜차이즈 가맹여부를 선정하였다. 연구결과를 살펴보면, 고객들은 다섯 가지 부동산중개서비스 품질요인 중 중개업자의 책임의식을 가장 중요한 품질요인으로 선호하는 것으로 분석되었으며, 그 다음으로 중개업자의 전문지식, 중개업자의 영업능력, 중개사무소의 입지, 프랜차이즈 가맹여부 순으로 분석되었다. 본 연구의 결과에서 보듯 중개업자는 중개업자로서의 책임의식과 전문지식을 향상시키는 데 노력해야 하며, 친절한 서비스와 적극적 중개행위로 영업능력을 향상시켜야 할 것이다. 중개사무소의 입지는 지속적인 홍보가 중요하다고 보여 지며, 프랜차이즈 가맹업소의 효율적인 활용을 위해서는 인터넷 정보망의 개선이 필요하다고 보여 진다. 본 논문은 부동산중개 계약을 경험한 고객들이 어떤 서비스를 필요로 하는지를 알아보기 위해 직접 면담을 통해 얻은 자료를 실증적으로 분석한 결과이다. 따라서 국토해양부의 업무관련부서와 중개협회에서는 본 자료를 참고하여 대책을 강구하는데 조금이나마 기여하였으면 한다. 아울러 중개업계와 중개업자들 스스로 경쟁에 치우쳐 한 치 앞만 보지 말고 중개업의 발전을 위해 지속적으로 노력하여야 할 것이다.

Keywords

References

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