Abstract
Social Network has common functions such as acting as primary platforms smoothing the sharing and distribution by combination with various contents. Hence, questionnaire has been conducted to users of all of Twitter, Facebook and KakaoStory, and the factors affected by each service are presented by statistical analyses of the survey and the results are resolved by dividing them into complete and instrumental social capital. This study will be able to provide a standard for users to select Social Network according to their purposes and contribute to development of new Social Network or improvement of existing ones.
소셜네트워크는 다양한 콘텐츠와의 결합을 통하여 네트워크를 통해 형성된 지인 관계를 기반으로 공유와 배포를 원활하게 하는 주요 플랫폼으로 활용되는 등 몇 가지의 공통적인 기능을 가지고 있다. 이에 트위터, 페이스북, 카카오스토리를 모두 사용하고 있는 사용자들을 대상으로 설문조사를 진행하였으며, 설문에 응답한 자료를 통계 내어 각각의 서비스가 영향을 주는 요인들은 어떤 것인지 완성적 사회자본과 도구적 사회자본으로 나누어 분석한 결과를 제시하였다. 이 연구는 사용자들의 목적에 따라 소셜네트워크를 선택하는 기준이 되고, 새로운 소셜네트워크를 개발하거나 기존의 서비스를 발전시키는데 기여할 수 있을 것이다.