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A Study on Promotion Strategy of Categorized Mobile Apps using Datamining

데이터마이닝을 이용한 모바일앱 구분 별 촉진 전략에 관한 연구

  • Received : 2012.05.11
  • Accepted : 2012.05.29
  • Published : 2012.06.30

Abstract

Smartphones which represent to the Mobile convergence, is the rapid spread, more than half of Korean are using. Accordingly, mobile apps that run on smartphone market is growing at a rapid pace. However, most studies on smartphone and mobile apps are focusing on the technology acceptance and improvement of function. So, this study is to suggest promotion strategy to each mobile apps, analyzed through three phases. First phase is the frequency analysis that deduct most frequently used mobile apps. Second phase is association rules that found to associate between mobile apps. Finally, to analyze deduction techniques for acquired 5 mobile apps to target variable in pre-2 phase use total 35 variables of 20 mobile apps categories, demographic variables, amount of PC, movie, music, book, game usage and fees per month.

모바일 컨버전스로 대표되는 스마트폰의 등장 이래 급속한 보급으로 국민의 절반이상이 사용하고 있다. 이에 따라 스마트폰에서 구동되는 모바일앱 시장도 빠른 속도로 성장하고 있다. 하지만 스마트폰과 모바일앱에 대한 기존 연구는 대부분 기술 수용 또는 기능 향상 등에만 초점을 맞춰 연구가 진행되었다. 따라서 본 연구는 모바일앱 각각에 대한 촉진 전략을 제시하기 위해 세 단계에 걸쳐 분석이 진행된다. 첫째, 빈도분석을 통해 가장 많이 사용하는 모바일앱을 도출하고 둘째, 연관성 규칙을 통해 모바일앱 간 관계에 대해 알아본다. 마지막으로 규칙유도기법은 앞선 두 단계에서 획득된 5개 모바일앱을 목표 변수로 설정하여, 각 모바일앱별 스마트폰 사용 특성을 도출하였다. 연구에 사용된 변수는 모바일앱 구분 20개와 인구통계학적 변수 및 PC, 영화, 음악, 도서, 게임의 사용 시간 그리고 지불 금액을 변수로 선정하여 총 35개가 사용되었다.

Keywords