DOI QR코드

DOI QR Code

가격민감성 측정 기법을 이용한 대학생의 커피전문점 가격에 대한 인식 분석

Analysis of University Student' Perception of Coffee Shop Prices through Price Sensitivity Measurements

  • 김현아 (경남대학교 식품영양학과)
  • Kim, Hyun-Ah (Dept. of Food and Nutrition, Kyungnam University)
  • 투고 : 2012.04.03
  • 심사 : 2012.05.01
  • 발행 : 2012.08.31

초록

본 연구는 창원시 마산에 소재한 K대학교에 재학 중인 대학생들을 대상으로 커피전문점에 대한 가격 민감성을 분석하기 위하여 수행되었다. 본 연구의 수행을 위해 2011년 3월 31일부터 4월 8일까지 총 640부의 설문지를 배포하여 그중 571부를 최종 분석에 사용하였다. 본 연구 결과의 요약은 다음과 같다. 첫째, 커피전문점의 적정 가격에 대하여 조사한 결과 아메리카노의 경우 대학 내 커피전문점은 1,503원, 일반 커피전문점은 2,183원으로 유의적인 차이를 보였으며(p<0.001), 카페라떼의 경우 대학 내 커피전문점은 2,047원, 일반 커피전문점은 2,801원으로 유의한 차이를 보였다(p<0.001). 즉 아메리카노와 카페라떼 모두 일반 커피전문점 이용 시의 적정 가격이 대학 내 커피전문점 이용 시의 적정 가격보다 높게 인식하고 있었다. 둘째, 아메리카노에 대한 가격민감성 분석 결과 대학 내 커피전문점의 경우 무관심가격형성비율 24%, 가격인식긴장범위 100원, 수용가격대 2,500원이었으며, 일반 커피전문점의 경우 무관심가격형성 비율 21%, 가격인식긴장범위 0원, 수용가격대 2,600원이었다. 아메리카노에 대한 대학 내 커피전문점과 일반 커피전문점의 가격민감성을 비교 분석한 결과 가격의식긴장범위와 수용가격대 기준에서는 대학 내 커피전문점이 더 민감하였으며, 무관심형성비율을 기준으로는 일반 커피전문점이 더 민감하였다. 대체적으로 아메리카노 커피 구매 시 대학생들은 대학 내 커피전문점을 이용할 경우 일반 커피전문점을 이용할 경우보다 가격에 더 민감하다는 것을 알 수 있었다. 셋째, 카페라떼에 대한 가격민감성 분석 결과 대학 내 커피 전문점의 경우 무관심가격형성비율 22%, 가격인식긴장범위 100원, 수용가격대 2,400원이었으며, 일반커피전문점의 경우 무관심가격형성비율 26%, 가격인식긴장범위 100원, 수용가격대 2,450원이었다. 카페라떼에 대한 대학 내 커피전문점과 일반 커피전문점의 가격민감성을 비교 분석한 결과 가격의식긴장범위의 기준에서는 가격민감성의 차이가 없었으나 무관심가격형성비율과 수용가격대 기준에서는 대학 내 커피전문점이 더 민감한 것으로 판단되었다. 즉, 대학생들은 카페라떼를 구입할 경우 일반 커피전문점보다 대학내 커피전문점에서 가격에 더 민감하게 반응한다는 것을 알 수 있었다. 결론적으로 대학생 집단은 대학 내 커피전문점에서 커피를 구입할 때 일반 커피전문점보다 가격을 좀 더 중요하게 생각하는 것을 알 수 있었으므로 대학 내 커피전문점 운영자는 가격 결정 시 매우 신중해야 하며, 일반 커피전문점 운영자는 이용 고객이 가격보다는 품질에 대해 좀 더 잘 인지할 수 있도록 노력하는 것이 필요하다. 본 연구는 일부 지역인 창원시 마산 지역 대학생을 대상으로 하였으므로 향후 다양한 지역, 다양한 연령 계층을 대상으로 실시하여 지역간, 연령 층 간의 가격민감성 비교 분석이 이루어져야 하겠다. 또한 주기적으로 가격민감성 분석이 이루어져 시간 흐름에 따른 고객의 가격과 품질에 대한 인식의 변화 추이에 대하여도 함께 연구되어야 하겠다.

The purpose of this study was to analyze university student' perception of the price of coffee shops using price sensitivity measurements. The questionnaires were distributed to 640 university students in Changwon, Korea from March 13 to April 8, 2011. A total 571 were used for the final analysis, which excluded improperly-completed questionnaires. The results of this study were as follows. Indifference prices (IDPs) were \2,200 for on-campus coffee shops and \2,850 for off-campus coffee shops. The optimum price points (OPP) were \2,300 for on-campus coffee shops and \2,850 for off-campus coffee shops. The price stress range (PSR) was \100 (\2,200~2,300) for on-campus coffee shops and \0 (\2,850~2,850) for off-campus coffee shops. The point of marginal cheapness (PMC) was \1,100 for on-campus coffee shops and \1,500 for off-campus coffee shops, whereas the point of marginal expensiveness (PME) was \3,600 for on-campus coffee shops and \4,100 for off-campus coffee shops. The ranges of acceptable prices (RAP) were \2,500 (\1,100~3,600) for on-campus coffee shops and \2,600 (\1,500~4,100) for off-campus coffee shops. On the basis of IDP percentage, university students were more sensitive to off-campus coffee shops than on-campus coffee shops. In contrast, on the basis of PSR and RAP, university students were more sensitive to on-campus coffee shops than off-campus coffee shops. Therefore, the price increase for an americano should be recommended to be from \1,100 to \3,600 for on-campus coffee shops and from \1,500 to \4,100 for off-campus coffee shops. The manager of on-campus coffee shops should be careful when increasing the prices, and the manager of off-campus coffee shops should make it possible for customers to perceive service quality.

키워드

참고문헌

  1. Kim GY. 2011. Socio-economic status reflected by coffee. SERI Management Note 113: 1-12.
  2. Kang YH. 2011. Implementing customer experience management (CEM) on specialty coffee store: a fucus on customer experience. PhD Dissertation. Yonsei University, Seoul, Korea. p 147.
  3. Kim HA. 2008. Importance-performance analysis of service quality of in campus specialty coffee shop. J Korean Soc Food Sci Nutr 37: 1069-1078. https://doi.org/10.3746/jkfn.2008.37.8.1069
  4. Kim HY, Chung HG, Lee HY. 2011. Korean and Chinese university students' importance and performance analysis for quality attributes by coffee type in Deajeon. Korean J Community Nutr 16: 511-524. https://doi.org/10.5720/kjcn.2011.16.4.511
  5. Baek SH. 1999. Price sensitivity analysis of university students in foodservice operation. MS Thesis. Yonsei University, Seoul, Korea. p 10, 39-50.
  6. Woo EJ. 2008. Analysis of consumer's behavior, price sensitivity, and price elasticity by money attitude in institutional foodservice. MS Thesis. Yonsei University, Seoul, Korea. p 11-13, 40-46, 51.
  7. Kim HA. 2007. Price elasticity analysis of foodcourt-styled university foodservice. J Korean Home Economics Assoc 45: 49-59.
  8. Han SM, Gupta S, Lehmann DR. 2001. Consumer price sensitivity and price thresholds. J Retailing 77: 435-456. https://doi.org/10.1016/S0022-4359(01)00057-4
  9. Parsa HG, Njite D. 2004. Psychobiology of price presentation: an experimental analysis of restaurant menus. J Hospitality & Tourism Research 28: 263-280. https://doi.org/10.1177/1096348004263105
  10. Raab C, Mayer K, Kim YS, Shoemaker S. 2009. Price-sensitivity measurement: a tool for restaurant menu pricing. J Hospitality & Tourism Research 33: 93-105. https://doi.org/10.1177/1096348008329659
  11. Han HS, Ryu KS. 2009. The roles of the physical environment, price perception, and customer satisfaction in determining customer loyalty in the restaurant industry. J Hospitality & Tourism Research 33: 487-510. https://doi.org/10.1177/1096348009344212
  12. Ryu KS, Han HS. 2010. Influence of the quality of food, service, and physical environment on customer satisfaction and behavioral intention in quick-casual restaurants: moderating role of perceived price. J Hospitality & Tourism Research 34: 310-329. https://doi.org/10.1177/1096348009350624
  13. Kim SS, Kim BK, Park JO. 2006. Identification of selection attributions and assessment of brand equity of take-out coffee shops using conjoint analysis. J Foodservice Manag Soc Korea 9: 49-69.
  14. Lee EY, Lee SB. 2011. An exploratory study about selection attribute of franchised coffee house though AHP. Hotel Manag Res 20: 183-200.
  15. Shin SY, Chung LN. 2007. Analysis of customer perception for quality attributes according to consumers' coffee consumption types. Korean J Food Cult 22: 748-756.
  16. Choi YS, Kim YT, Jhee OH. 2009. A study on university students' coffee shop use in the Seoul area. Korean J Culinary Research 15: 287-295.
  17. Han SY, Kim JJ. 2008. Developing room pricing marketing strategy of the national recreation forest using price-sensitivity measurement. Jour Korean For Soc 97: 118-126.
  18. Son MY, Ryu JC, Kim TK. 2009. An analysis of consumers preferences and price sensitivity when purchasing domestic wine. Korean J Food Preserv 16: 17-22.
  19. Son JY, Han SB. 2003. A study on the price-sensitivity measurement of hotel summer package. Research of Hotel Resort 1: 113-125.
  20. Lee SJ, Kim HA. 2010. Comparative analysis of price sensitivity for using environmental-friendly agricultural products in university foodservices between Jeonnam and Gyeongnam areas in Korea. J Korean Soc Food Sci Nutr 39: 1220-1230. https://doi.org/10.3746/jkfn.2010.39.8.1220
  21. Chae IS, Lee MA, Shin SY, Yang IS. 2002. The analysis of brand perception and price sensitivity in pizza restaurant: customer & operator's viewpoint. J Foodservice Manag Soc Korea 5: 161-176.
  22. Choi MK, Lee BS. 2006. A case study for pricing strategy planning of a family restaurant using price-sensitivity measurement. Korean J Community Nutr 11: 253-260.
  23. Lee MA. 2007. Analysis of foreign customers' price sensitivity on Korean traditional restaurants using price sensitivity measurement. J Korean Soc Food Sci Nutr 36: 124- 130. https://doi.org/10.3746/jkfn.2007.36.1.124
  24. Chung HK, Kim HY, Lee HY. 2011. The antecedents of coffee satisfaction by lifestyle segments for Korean and Chinese university students in Korea. Korean J Community Nutr 16: 782-793. https://doi.org/10.5720/kjcn.2011.16.6.782
  25. Jeon MS, Jo MN. 2011. A study on coffee shop use and the influence of physical environment of coffee shop on customer behavioral intention-focused on college students in Seoul, Gyeonggi province. Korean J Food Cookery Sci 27: 825-838. https://doi.org/10.9724/kfcs.2011.27.6.825
  26. Byun GI, Lee SY, Cho WJ. 2009. Study on the importance and customer satisfaction of coffee-shop type according to the choice attributes by university students-focused on Deagu. J East Asian Soc Dietary Life 19: 503-514.
  27. Park KM. 2010. A study of college students' actual conditions of using coffee shops ad choice attributes-focused on Seongnam area. Korean J Food & Nutr 23: 52-62.

피인용 문헌

  1. Analysis of Consumer Consumption Status and Demand of Rice-wine vol.42, pp.3, 2013, https://doi.org/10.3746/jkfn.2013.42.3.478
  2. Determinants of Price in Specialty Coffee by Consumers vol.22, pp.6, 2016, https://doi.org/10.20878/cshr.2016.22.6.016