DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Career Education on Career Development for Nursing Students

진로교육이 간호 대학생의 진로발달에 미치는 효과

  • Received : 2012.02.29
  • Accepted : 2012.06.12
  • Published : 2012.08.31

Abstract

Purpose: The purposes of this study were to build the career education course for nursing students' career development and to identify the effects of the education. Method: The study used a one-group pre- and post-test design and the surveys were carried out from April to June, 2011. The participants were 71 undergraduate seniors of department of nursing in E university. The data were obtained via questionnaires survey before and after taking the course. The collected data were analyzed by paired t-test using SPSS 19. Results: 88.7% of the subjects responded being satisfied with their major. The scores of career search efficacy (t=-2.57, p=.012), career exploration (t=-4.62, p<.001), and career adaptability (t=-3.51, p=.001) showed statistically significant improvement after the education. Networking (t=-2.66, p=.010) and personal exploration efficacy (t=-2.89, p=.005) showed statistically significant difference between pre- and post-test. Between two subgroup of career exploration, only the environment exploration (t=-5.92, p<.001) significantly improved. However, there was no significant difference in career identity. Conclusion: From this study, career education showed significant effects on the career search efficacy, career exploration, and career adaptability of nursing students. These findings suggest that career education as a subject would be an efficient way for career development of nursing students.

Keywords

References

  1. 고영지, 김인경 (2011). 간호학생의 간호전문직관과 진로준비 행동 간의 관계. 한국간호교육학회지, 17(1), 62-71.
  2. 권윤희 (2002). MBTI를 활용한 성장프로그램이 간호대학생의 대인관계 및 진로정체감에 미치는 효과. 계명대학교 대학원 석사학위논문, 대구.
  3. 권윤희, 곽오계 (2010). MBTI(Myers-Briggs Type Indicator)활용 소집단 협력학습 프로그램이 간호대학생의 대인관계와 진로정체감에 미치는 효과. 한국산학기술학회논문지, 11(11), 4441-4448.
  4. 김봉환 (1997). 대학생의 진로결정수준과 진로준비행동의 발달 및 이차원적 유형화. 서울대학교대학원 박사학위논문, 서울.
  5. 김승보, 방혜진 (2010). 학교 진로교육의 주요 현안과 정책방향. THE HRD REVIEW, 13(2), 97-114.
  6. 김정희, 박성애 (2002). 일반 간호사의 대처전략이 조직유효성에 미치는 영향. 간호행정학회지, 8(10), 97-106.
  7. 문인오, 이경완 (2010). 간호대학생의 전공만족도, 진로탐색효 능감이 진로탐색행동에 미치는 영향. 한국간호교육학회지, 16(1), 83-91.
  8. 박은선 (2008). 아버지 애착과 지지가 대학생의 진로탐색 자기효능감과 진로탐색행동에 미치는 영향. 홍익대학교 대학원 박사학위논문, 서울.
  9. 방경숙, 조진경 (2008). 일개 간호대학생과 졸업생의 전공 및 진로에 대한 인식. 한국간호교육학회지, 14(1), 88-97. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2008.14.1.088
  10. 성현란 (1978). 일부 간호학생의 여성상과 간호상과의 상관관계. 대한간호학회지, 8(2), 39-47.
  11. 손만익 (2006). 대학생의 진로교과목 수강여부에 따른 진로결정수준, 진로정체감, 진로준비행동 및 대학생활적응도의 차이. 한국기술교육대학교 테크노인력개발전문대학원 석사학위논문, 천안.
  12. 윤영란 (2007). 대학생의 효과적인 진로지도 방안 연구: 진로교과목 수업과 진로집단상담을 중심으로. 상명대학교 대학원 박사학위논문. 서울.
  13. 이영대, 임언, 이지연, 최동선, 김나라 (2004). 생애단계별 진로교육의 목표 및 내용 체계 수립. 서울: 교육인적자원부
  14. 이지연 (2001). 고등교육단계에서의 효율적인 진로지도 방안 연구. 서울: 한국직업능력개발원.
  15. 임언, 이지연, 윤형한 (2004). 이공계 대학생의 전공 및 진로 탐색프로그램 개발(II). 서울: 한국직업능력개발원
  16. 임언, 정윤경, 백순근 (2003). 이공계 대학생 전공 및 진로탐색 프로그램 개발(I). 서울: 한국직업능력개발원.
  17. 조희, 이규영 (2006). 간호대학 학생들의 자아존중감 및 진로 정체감에 관한 연구. 한국보건간호학회지, 20(2), 163-173.
  18. 최동선 (2003). 대학생의 진로탐색행동과 동기요인 및 애착의 관계분석. 서울대학교 대학원 박사학위논문, 서울.
  19. 최옥현 (2007). 대학생의 애착관계 및 유형과 진로탐색효능감이 진로발달에 미치는 영향. 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문, 서울.
  20. 최옥현, 김봉환 (2006). 대학생의 진로낙관성과 진로적응성 : Career Future Inventory(CFI)의 타당화 연구. 상담학 연구, 7(3), 821-833.
  21. 최은희 (2009). 간호학생의 진로정체감과 임상수행능력과의 관계. 한국간호교육학회지, 15(1), 15-21.
  22. 추수경, 전은미 (1998). 간호학사 특별과정생의 직업만족도와 전문직 자아개념. 한국간호교육학회지, 5(2), 250-266.
  23. 한국직업능력개발원 (2010). 한국교육고용패널 기초분석보고서 (2010) - 제6차(2009)년도 자료분석. 서울: 한국직업능력개발원.
  24. Holland, J. L., Daiger, D. C., & Power, P.G. (1980). My vocational situation, CA: Consulting Psychologists Press.
  25. Kovner, C. T., Brewer, C. S. Fairchild, S. Poornima, S. Kim, H. & Djukic, M. (2007). Newly licensed RNs' characteristics, work attitudes and intentions to work. The American Journal of Nursing, 107(9), 58-65. https://doi.org/10.1097/01.NAJ.0000287512.31006.66
  26. National Career Development Association (2011). National Career Development Guidelines: National Career Development Association Web site: http://associationdatabase.com/aws/NCDA/pt/sp/guidelines
  27. Rottinghaus, P.J., Day, S.X., & Borgen, F. H. (2005). The Career Futures Inventory: A Measure of career-related adaptability and optimism. Journal of Career Assessment, 13(1), 3-24. https://doi.org/10.1177/1069072704270271
  28. Solberg, V. S., Good, G. E., Nord, D., Holm, C., Hohner, R., Zima, N., Heffernan, M., and Malen, A. (1994). Assessing career search expectations: Development and validation of the Career Search Efficacy Scale. Journal of Career Assessment, 2(2), 111-123. https://doi.org/10.1177/106907279400200202
  29. Solberg, V.S., Good, G.E., Fischer, A.R., Brown, S.D., & Nord, D. (1995). Career decision-making and career search activities: Relative effect of career search self-efficacy and human agency. Journal of Counseling Psychology, 42(4), 448-455. https://doi.org/10.1037/0022-0167.42.4.448
  30. Super, D.E. & Knasel, E.G. (1981) Career development in adulthood: Some theoretical problems. British Journal of Guidance and Counseling, 9(2), 194-201. https://doi.org/10.1080/03069888108258214

Cited by

  1. A Comparative Study Recognition of Future Career and Nurse's Characteristics According to Nursing School System vol.8, pp.3, 2014, https://doi.org/10.12811/kshsm.2014.8.3.207
  2. Korean Nursing Students’ Experience of Ego Identity Development vol.23, pp.3, 2017, https://doi.org/10.4094/chnr.2017.23.3.340
  3. The Study on Development and Effectiveness of Web-based Cyber Class Contents for University Student's Career Education vol.23, pp.2, 2016, https://doi.org/10.21219/jitam.2016.23.2.225
  4. The Effects of Nursing Introduction Content on Career Attitude Maturity and Self-Efficacy of first year students vol.9, pp.3, 2014, https://doi.org/10.13067/JKIECS.2014.9.3.285
  5. Experience of Career Decision of Korean Nursing Students vol.23, pp.2, 2017, https://doi.org/10.4094/chnr.2017.23.2.168
  6. Effects of Discipline-based Career Course on Nursing Students' Career Search Self-efficacy, Career Preparation Behavior, and Perceptions of Career Barriers vol.9, pp.3, 2015, https://doi.org/10.1016/j.anr.2015.06.003
  7. The Relationship among Self-Efficacy, Career Decision Making Types and Career Decision Level of Nursing Students vol.22, pp.2, 2016, https://doi.org/10.5977/jkasne.2016.22.2.210
  8. Affecting Factors of Career Satisfaction Perceived by Senior Nursing Students vol.13, pp.4, 2013, https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.04.339
  9. Nursing Students' Awareness of Career Decision-making Self-efficacy, Career Search Behavior and Commitment to Career Choice vol.12, pp.1, 2015, https://doi.org/10.16952/pns.2015.12.1.42
  10. Effect of Career Empowerment Program on Career Maturity, Career Decision-making Self-Efficacy, and Employment Stress of Nursing College Students vol.13, pp.12, 2013, https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.12.817
  11. Team Learning Experience for Job Search vol.16, pp.1, 2012, https://doi.org/10.22284/qr.2015.16.1.21
  12. 진로교육 프로그램이 간호대학생의 진로자기효능감, 진로적응성 및 진로스트레스에 미치는 효과 vol.15, pp.8, 2012, https://doi.org/10.5392/jkca.2015.15.08.304
  13. 간호대학생의 진로행동에 영향을 미치는 요인에 대한 경로 분석- 사회인지 진로이론을 중심으로 vol.23, pp.1, 2012, https://doi.org/10.4094/chnr.2017.23.1.10
  14. 간호대 신입생을 위한 진로교육프로그램이 학습동기와 대학생활적응 및 자기효능감에 미치는 융복합적 효과 vol.15, pp.4, 2017, https://doi.org/10.14400/jdc.2017.15.4.339
  15. 융합적 모의면접프로그램이 프로그램 요구도, 진로태도성숙도, 취업준비스트레스에 미치는 영향 vol.8, pp.9, 2012, https://doi.org/10.15207/jkcs.2017.8.9.059
  16. Educational Needs Analysis for Developing an Occupational Education Program for Nursing Students: Focusing on Nursing Students and Nursing Professionals vol.30, pp.2, 2012, https://doi.org/10.7475/kjan.2018.30.2.136
  17. 간호대학생의 성격특성, 사회적지지, 진로결정 자기효능감이 진로준비행동에 미치는 영향 vol.18, pp.3, 2018, https://doi.org/10.5392/jkca.2018.18.03.399
  18. The effect of career awareness on perceived career and talent development self-efficacy and career barriers among nursing students vol.24, pp.3, 2012, https://doi.org/10.1177/1744987118807259
  19. 간호대학생의 비판적 사고성향과 진로준비행동 간의 관계에서 셀프리더십과 진로결정 자기효능감의 매개효과 vol.19, pp.11, 2012, https://doi.org/10.5392/jkca.2019.19.11.462
  20. Nursing students’ career identity, satisfaction with major, and career stress by career decision type vol.17, pp.1, 2012, https://doi.org/10.1111/jjns.12281
  21. The effectiveness of a career efficacy enhancement program for KOREAN nursing students: A quasi-experimental study vol.89, pp.None, 2012, https://doi.org/10.1016/j.nedt.2020.104423
  22. 치위생 전공 학생들의 셀프리더십과 진로결정 자기효능감이 진로준비행동에 미치는 영향 vol.20, pp.4, 2020, https://doi.org/10.13065/jksdh.20200048