A Conceptual Model of Smart Education Considering Teaching-Learning Activities and Learner's Characteristics

교수-학습 활동과 학습자의 특성을 고려한 스마트교육 개념모델

  • 조재춘 (고려대학교 컴퓨터교육학과) ;
  • 임희석 (고려대학교 컴퓨터교육학과)
  • Received : 2012.05.02
  • Accepted : 2012.07.17
  • Published : 2012.07.30

Abstract

Advanced ICT(Information and Communication Technology) and popularization of smart devices change our culture as well as our life style and it has changed the way of learning in education area. There have been some researches to make effective smart education systems based on ICT but few of them were designed by a solid concept of smart education. This is because there have been few researches on developing a conceptual model for smart education. The purpose of this study is to propose a conceptual model for smart education: CTLA(Creation, Teaching, Learning and Assessment) model. It includes activities of smart creation, smart teaching, smart learning, and smart assessment considering ICT environment for education and characteristics of digital natives.

정보통신 기술의 발전과 스마트 디바이스의 대중화로 인한 관심과 열풍은 문화적인 이슈를 넘어 교육에까지 확산되고 있다. 이에 스마트교육의 학습 효과에 대한 많은 연구가 이루어지고 있으나 스마트교육에 대한 개념이 확립되지 않아 스마트 디바이스를 도구적으로 적용한 연구에만 머물러 있다. 본 논문은 효과적인 스마트교육을 위해 사용될 수 있는 교육환경, 학습자 특성, 스마트 교육 특징, 그리고 스마트교육 활동을 고려한 CTLA(Creation, Teaching, Learning and Assessment) 모델과 이를 적용한 스마트교육 시스템을 제안한다. 제안된 CTLA 모델은 스마트교육을 위해 고려되어야 하는 핵심적인 요소들을 반영하고 있으며 효과적인 스마트교육 시스템을 설계하는 기본 모델로 사용될 수 있다. 향후에는 제안된 모델을 기본으로 한 다양한 스마트교육 시스템을 개발하고, 개발된 스마트교육 시스템의 효과성과 효율성에 대한 과학적인 검증 연구가 지속되어야 할 것이다.

Keywords