집단지성 및 집단감성을 활용한 유해 콘텐츠 판별 시스템 모델

A Discrimination System Model of Harmful Contents using Collective Intelligence and Collective Emotions

  • 윤미선 (서울여자대학교 기독교학과) ;
  • 김보라 (한국생산성본부) ;
  • 김명주 (서울여자대학교 정보보보학과) ;
  • 문영빈 (서울여자대학교 기독교학과)
  • 투고 : 2011.12.27
  • 심사 : 2012.03.19
  • 발행 : 2012.03.30

초록

아동 청소년도 이용 가능한 국내 인터넷신문에 불법 유해 광고가 난무하고 있어 대책이 시급한 실정이다. 이에 자율규제 실현 장치로서, 집단의 지성과 감성을 활용한 유해 콘텐츠 판별 시스템 모델을 제안한다. 유해 콘텐츠 판별 시스템 모델은 이미지의 내용(스토리)과 형식(크기), 텍스트(카피), 심상(감정과 연상)을 집단검사의 판별 요소로 사용하여 유해 콘텐츠에 대한 레벨을 구축한다. 구축된 레벨은 다시 일반화 과정을 거쳐 유해 콘텐츠 판별의 기준으로 확립된다. 본 유해 콘텐츠 판별 시스템은 유해성 판별이 모호한 인터넷신문 광고 배너를 집단지성과 집단감성을 활용하여 판단할 수 있는 장점을 가진다.

The case of South Korea's Internet newspapers, harmful advertising is illegal but rampant. The children and youth are not protected, so effective measures are urgently required. Therefore, to achieve self-regulation, a discrimination system model using collective intelligence and collective emotions is proposed. This study is to suggest a Discrimination System Model of harmful contents using collective intelligence and collective emotions as the actual program of self-regulation. The Discrimination System model forms the level of harmful contents by using contents, form, text, size as well as the implied and reminiscent story of image as discriminant factors of a group testing. The formed level is established for harmful contents discriminant criteria after going through the process of generalization again. It can be not clear and ambiguous for internet newspaper banner ads to be measure the level of harmfulness. This Discrimination System will have the strengths of resolving this problem.

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