컴퓨터교육학회논문지 (The Journal of Korean Association of Computer Education)
- 제15권1호
- /
- Pages.55-64
- /
- 2012
- /
- 1598-5016(pISSN)
- /
- 2733-9785(eISSN)
인쇄자료를 활용한 모바일 학습에서 에이전트의 사실성 수준이 의인화 효과 및 인지부하요인에 미치는 영향
The Effects of Pedagogical Agents Realism on Persona Effect and Cognitive Load Factors in Cross-use of Printed Resources and Mobile Device
- 투고 : 2011.11.28
- 심사 : 2012.01.15
- 발행 : 2012.01.30
초록
이 연구의 목적은 모바일 장비에 탑재된 학습용 에이전트의 사실성 수준이 학습자의 의인화 효과 및 인지부하에 미치는 영향을 검증하기 위한 것이다. 82명의 대학생이 실험에 참여했으며, 남학생 25명과 여학생 57명이었다. 에이전트의 이미지는 세 수준(라인드로잉, 일러스트, 실사)으로 구분되었고 제스처의 적용유무에 따른
The purpose of this study is to identify how realism of pedagogical agent can have impacts on persona effect and cognitive load factors. Eighty-two college students participated, and the independent variables of this study were the degree of image details and presence of gesture. The degree of image details were picture, illustration, and line-drawing. The