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Design of High-performance Pedestrian and Vehicle Detection Circuit using Haar-like Features

Haar-like 특징을 이용한 고성능 보행자 및 차량 인식 회로 설계

  • 김수진 (한국외국어대학교 전자공학과) ;
  • 박상균 (한국외국어대학교 전자공학과) ;
  • 이선영 (전자부품연구원 SoC플랫폼센터) ;
  • 조경순 (한국외국어대학교 전자공학과)
  • Received : 2012.03.02
  • Accepted : 2012.04.24
  • Published : 2012.08.31

Abstract

This paper describes the design of high-performance pedestrian and vehicle detection circuit using the Haar-like features. The proposed circuit uses a sliding window for every image frame in order to extract Haar-like features and to detect pedestrians and vehicles. A total of 200 Haar-like features per sliding window is extracted from Haar-like feature extraction circuit and the extracted features are provided to AdaBoost classifier circuit. In order to increase the processing speed, the proposed circuit adopts the parallel architecture and it can process two sliding windows at the same time. We described the proposed high-performance pedestrian and vehicle detection circuit using Verilog HDL and synthesized the gate-level circuit using the 130nm standard cell library. The synthesized circuit consists of 1,388,260 gates and its maximum operating frequency is 203MHz. Since the proposed circuit processes about 47.8 $640{\times}480$ image frames per second, it can be used to provide the real-time detection of pedestrians and vehicles.

본 논문은 Haar-like 특징을 이용한 고성능 보행자 및 차량 인식 회로를 제안한다. 제안하는 회로는 영상의 매 프레임 마다 슬라이딩 윈도우를 적용하여 Haar-like 특징을 추출하고 보행자 및 차량을 인식한다. Haar-like 특징 추출 회로는 슬라이딩 윈도우 당 200개의 Haar-like 특징을 추출하며, 추출된 특징들은 AdaBoost 인식 회로에서 사용된다. 제안하는 회로는 속도 향상을 위해 병렬 회로 구조를 적용하였으며 두 개의 슬라이딩 윈도우가 동시에 보행자 또는 차량을 인식한다. 제안하는 고성능 보행자 및 차량 인식 회로는 Verilog HDL로 설계하였으며 130nm 표준 셀 라이브러리를 이용하여 게이트 수준의 회로로 합성하였다. 합성된 회로는 1,388,260개의 게이트로 구성되며 최대 동작 주파수는 203MHz이다. 제안하는 회로는 $640{\times}480$ 영상을 초당 약 47.8장 처리할 수 있기 때문에 보행자와 차량을 실시간으로 인식하기 위해 사용될 수 있다.

Keywords

References

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