DOI QR코드

DOI QR Code

Cognition Level Analysis for Research-Learning Ethics

연구.학습윤리에 대한 인지도 분석

  • 홍진근 (백석대학교 정보통신학부) ;
  • 이정기 (백석대학교 정보통신학부) ;
  • 오유석 (백석대학교 정보통신학부) ;
  • 박선영 (백석대학교 정보통신학부) ;
  • 하정철 (백석대학교 정보통신학부)
  • Received : 2012.08.01
  • Accepted : 2012.08.20
  • Published : 2012.08.31

Abstract

This paper presents research analyzed contents in center of awareness of research ethics and learning ethics of B university students. The presented data get from cognition level questions of research ethics and learning ethics in the purpose of establishing educational directions of research-learning ethics for B university students, and recognize ethics awareness level of students, necessity of ethics education from cognition level analysis. The research results will be useful guideline for ethics educations of B university.

본 논문은 B대학에 재학 중인 학부생들의 연구윤리와 학습윤리의식을 중심으로 연구 분석한 내용을 기술하였다. 제시된 데이터는 B대학 학부생들을 위한 연구학습윤리 교육방향을 수립할 목적으로 연구윤리, 학습윤리에 대한 인지도 설문을 통해 얻었고, 인지도 분석을 통해 학부생들의 윤리의식 수준과 윤리교육의 필요성을 인식할 수 있었다. 본 연구 결과는 B대학의 윤리교육 가이드라인 수립에 도움이 될 것이다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국연구재단