DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Relationship among Evaluation Attributes of Local Festival, Visitor's Satisfaction and Behavioral Intention: A Case Study of BIFF

지역축제 평가속성과 방문객 만족 및 행동의도와의 관계 -부산국제영화제를 대상으로-

  • 김홍길 (경남정보대학 호텔관광경영계열)
  • Received : 2012.05.10
  • Accepted : 2012.06.15
  • Published : 2012.06.30

Abstract

The purpose of this study is to clarify the cause and effects of evaluation attribute, visitor's satisfaction and behavioral intentions focused on Busan International Film Festival(BIFF). To achieve the study objective, 277 valid questionnaires were statistically analyzed, using frequency analysis, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, reliability analysis and path analysis. The results show that the evaluation attribute of local festival exerts a positive influence on visitor's satisfaction and behavioral intention. Second, visitor's satisfaction had positive effects on behavioral intention. The regional festival can vary depending on the visit is satisfied. Consequently, it was revealed how evaluation attribute is in the visitor's satisfaction and behavioral intention in local festival.

Keywords

References

  1. 김계수. (2006). 인과분석 연구방법론. 청람.
  2. 김주연, & 안경모. (2009). 음식문화축제 서비스품질이 방문객의 만족 및 행동의도에 미치는 영향: 2008 서울푸드페스티발 사례를 중심으로. 외식경영연구, 12(1), 315-336.
  3. 김창수, & 전대희. (2007). 지역축제 서비스품질과 만족도 평가 비교분석. 관광학연구, 22(2), 117-236.
  4. 김홍범, & 장호성. (2008). 관광지 방문 후 이미지가 관광객의 태도와 구전의도에 미치는 영향. 관광학연구, 32(3), 209-229.
  5. 고동우. (1998). 관광의 심리적 체험과 만족감의 관계. 고려대학교 대학원 박사학위논문.
  6. 류인평. (2010). 지역축제의 참여동기와 만족, 행동의도에 관한 연구: 고창보리밭 축제를 중심으로. 관광연구, 25(3), 337-352.
  7. 박미수. (2008). 지역축제와 지역문화의 일치성이 축제브랜드문화와 행동의도에 미치는 영향연구. 경기대학교 대학원 박사학위논문.
  8. 부숙진, & 한천영. (2010). 지각된 환경단서가 축제방문객만족과 충성도에 미치는 영향: 경주와 보령 지역축제 비교연구. 호텔관광연구, 12(4), 107-125.
  9. 서태양, & 부숙진. (2007). 축제 서비스 품질이 방문객 만족과 재방문 및 추천의도에 미치는 영향. 호텔관광연구, 9(2), 127-148.
  10. 성현선, & 임재국. (2008). 지역축제 서비스품질이 방문객의 감정, 만족 및 행동의도에 미치는 영향. 호텔경영학연구, 17(4), 247-263.
  11. 심상욱, & 박근수. (2009). 축제행사장 서비스스케이프가 방문객의 만족과 행동의도에 미치는 영향에 관한 연구. 관광학연구, 33(3), 369-390.
  12. 이낙귀. (2009). 지역축제 방문객의 만족도가 재방문의도에 미치는 영향. 관광학연구, 33(3), 205-226.
  13. 이애리, 박정하, & 송래헌. (2010). 지역문화 축제의 선택속성의 중요도에 대한 지각 차이 및 만족도가 행동의도에 미치는 영향. 호텔관광 연구, 12(4), 291-307.
  14. 장경수, 김형섭, & 이귀옥. (2004). 스키리조트의 방문동기, 방문자만족, 행동의도에 관한 연구. 호텔경영학연구, 13(1), 29-46.
  15. 장병주, & 정구점. (2011). 축제 방문객의 지각된 가치가 전반적인 만족과 행동의도에 미치는 영향. 관광경영연구, 15(2), 85-104.
  16. 정강환. (2007). 관광이벤트-21세기 지역개발형축제로의 선택. 백산출판사.
  17. 하윤정. (2010). 국제영화제 평가 지표를 이용한 부산국제영화제 운영의 평가. 부경대학교 대학원 석사학위논문.
  18. 허준, & 최인규. (2000). AMOS를 이용한 구조방정식 모형과 경로분석. SPSS 아카데미.
  19. 현경석, & 한진수. (2009). 호텔 서비스의 물리적 환경, 고객 가치, 행동 의도의 구조적 관계에 관한 연구. 관광학연구, 33(2), 327-347.
  20. Backman, K. Sh., Backman, M., & Uysal, K. Mohr. (1995). An Examination of motivation and activities. Festival Management & Event Tourism, 3.
  21. Chen, C., & Tsai, D. (2007). How destination image and evaluative factors affect behavioral intentions?. Tourism Management, 28, 1115-1122. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2006.07.007
  22. Cole, S. T., & Illum, S. F. (2006). Examining the mediating role of festival visitors' satisfaction in the relationship between service quality and behavioral intentions. Journal of Vacation Marketing, 12(2), 160-173. https://doi.org/10.1177/1356766706062156
  23. Engel, James F., Roger, D. B., & Kollat, D. T. (1982). Consumer behavior, 4th ed., The Dryden Press, 441-445.
  24. Fornell, C., & Wernerfelt, B. (1987). Defensive marketing strategy by customer complaint management; A Theoretical analysis. Journal of Marketing Research, 24(November), 337-346. https://doi.org/10.2307/3151381
  25. Gets, Donald. (1997). Event management and event tourism. New York: Cognizant Communication Corporation.
  26. Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L., & Black, W. C. (1998). Multivariate Data Analysis, 5th, Prentice Hall.
  27. Harris, L. C., & Ezeh, C. (2008). Servicescape and loyalty intentions: An Empirical investigation. European Journal of Marketing, 42(3/4), 390-422. https://doi.org/10.1108/03090560810852995
  28. Hu, H., Kandampully, J., & Juwaheer, T. D. (2009). Relationships and impacts of service quality, perceived value, customer satisfaction and image: An Empirical study. The Service Industries Journal, 29(2), 111-125. https://doi.org/10.1080/02642060802292932
  29. Hutchinson, J., Lai, F., & Wang, Y. (2009). Understanding the relationships of quality, value, equity, satisfaction and behavioral intentions among golf travelers. Tourism Management, 30(2), 298-308 https://doi.org/10.1016/j.tourman.2008.07.010
  30. Iso-Ahola, Seppo E. (1980). The Social Psychology of Leisure and Recreation. Dubuque, lowa: Wim. C. Brown.
  31. Jones, T. O., & Sasser, W. E. (1995). Why satisfied customers defect. Harvard Business Review, November-December, 88-99.
  32. Lapage, W. F. (1983). Recreation resource management for visitor satisfaction. Journal of Park and Recreation Administration, 1(2), 37-44.
  33. Lee, S. Y., Petrick, J. F., & Crompton, J. (2007). The Roles of quality and intermediary constructs in determining festival attendees' behavioral intention. Journal of Travel Research, 45, 402-412. https://doi.org/10.1177/0047287507299566
  34. Manning, Robert E. (1986). Studies in Outdoor Recreation: Search and Research for Satisfaction. Oregon State University Press.
  35. Reichheld, F. F. (1996). Learning from customer defections. Harvard Business Review, 74(March-April), 56-69.
  36. Richards Bill. (1992). How to market: Tourist attractions. Festivals & Special Events(UK). Longman.
  37. Stewart, W. P., & Hull, R. B. (1992). Satisfaction of what post real-time construct validity. Leisure Science, 14, 195-209. https://doi.org/10.1080/01490409209513168
  38. Tse, D. K., & Wilton, P. C. (1988). Models of consumer satisfaction formation: An Extension. Journal of Marketing Research, 25(January), 204-212. https://doi.org/10.2307/3172652

Cited by

  1. 지역축제 평가속성이 방문객 만족도 및 행동의도에 미치는 영향 -서울특별시 지구촌 나눔 한마당 축제를 중심으로- vol.16, pp.8, 2016, https://doi.org/10.5392/jkca.2016.16.08.310
  2. 지역축제 서비스품질(COKITQUAL) 척도 개발 vol.17, pp.7, 2017, https://doi.org/10.5392/jkca.2017.17.07.455
  3. 지역문화자산을 활용한 관광스토리텔링이 행동의도에 미치는 영향: 남원을 중심으로 vol.21, pp.8, 2021, https://doi.org/10.5392/jkca.2021.21.08.089