The Effects of Internal Marketing on Job Satisfaction in Food Service Industry

외식업체 종사자의 내부마케팅이 직무만족에 미치는 효과

  • Received : 2012.08.16
  • Accepted : 2012.09.03
  • Published : 2012.09.30

Abstract

The purpose of this study is to review the effect of internal marketing on job satisfaction in food service industry. In order to verify and achieve the purposes mentioned above, questionnaire data are gathered and analysed from 438 employees and their superiors for measuring employees' service quality fromKangwon province. Multiple regression is applied to test the proposed 2 hypotheses: the relationship between internal marketing and intrinsic job satisfaction, and the relationship between internal marketing and extrinsic job satisfaction. Empirical survey's findings are as follows; First, management support, internal communication and employment security have positive relationships with intrinsic job satisfaction. Second, management support, training & education has positive effect on extrinsic job satisfaction and employment security have positive relationships with extrinsic job satisfaction.

외식업체 종사 근로자들이 인지하는 내부마케팅이 직무만족에 미치는 효과를 실증 분석하였다. 자료수집은 외식업체 종사자 438명과 그들의 상사를 대상으로 이루어진 설문조사결과를 바탕으로 이루어졌다. 본 연구는 종업원의 직무만족을 내재적만족과 외재적만족으로 구분함으로서 기존 연구에서의 측면적 만족과는 차별화하였으며, 이를 통해 직무만족에 대한 개념의범위를 포괄적으로 정의함으로서 분석결과에 따른 시사점을 풍성하게 하고자 하였다. 분석결과 경영층지원과 고용안정성은 내재적만족과 외재적만족 모두 긍정적 영향을 미치고, 내부의사소통은 내재적만족, 교육훈련은 외재적만족에만 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 보상시스템은 모두 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 분석결과 시사점은 다음과 같다. 내재적만족이 동기부여에 긍정적 영향을 미친다는 점에서 경영층의 직원을 배려하고 관심을 가지며, 직원의 소리를 중시하고, 현 직장에서의 발전가능성이나 지속적 근무를 보장하며, 내부 구성원들 간의 원활한 의사소통이 이루어지도록 관리할 필요가 있다. 또한 외재적만족도가 낮으면 직원들의 불만이 증가한다는 점에서 종업원불만을 예방하기 위해서는 내재적만족과 같이 직원들에 대한 경영층의 관심과 지원, 고용안정성이 필요하며, 추가적으로 직원들에 대한 교육훈련을 통해 고객 욕구에 적합한 서비스제공이 이루어지도록 하는 노력이 요구된다.

Keywords