전문가의 지도가 중소기업의 경영성과에 미치는 영향

The effects of expert's consulting on management performance in small and medium sized enterprises

  • 김태성 (남서울대학교 산업경영공학과) ;
  • 구일섭 (남서울대학교 산업경영공학과)
  • Kim, Tae-Sung (Department of Industrial & Management Engineering, Namseoul University) ;
  • Koo, II-Seob (Department of Industrial & Management Engineering, Namseoul University)
  • 투고 : 2012.08.27
  • 심사 : 2012.09.10
  • 발행 : 2012.09.30

초록

오늘날에는 기업의 규모에 상관없이 생산성향상과 원가절감을 도모하기 위하여 외부의 전문가를 활용하는 경우가 많다. 본 연구에서는 기업지도에 따른 경영성과 제고에 지도위원이 어느 정도 기여하고 있는지를 확인하고 그 역할 관계성을 살펴보기 위하여 2011년도에 제품품질혁신을 위한 지도에 자발적으로 참여한 중소기업 235개 기업을 대상으로 설문조사를 실시하고 이를 토대로 분석하였다. 수집된 설문조사 자료는 데이터의 신뢰성과 타당성을 검토한 후, SPSS의 Amos를 이용한 구조방정식 분석과 함께 각 연구 가설과 연구모형을 검증하는 방법을 이용하였다. 본 연구의 결과는 지도 대상기업의 여건뿐만 아니라 지도위원의 역량이 지도의 성공을 이끄는 요인임을 확인할 수 있었다. 즉, 전문가의 지도가 성공하기 위해서는 지도위원의 성실성, 전문성뿐만 아니라, 회사 여건에 적합한 지도내용이 따를 때 의미가 있는 것으로 나타났다.

The purpose of this study is verify the effects of management consultant on management performance for technical consulting through 235 small and medium sized enterprises in korea. Management effects has been applied to the industry for the strengthening the competitiveness regardless of the management consultant. however, it has been argued that the applied to the small and medium sized enterprises. The reliance analysis for the measurement material on the questionnaire was verified by Cronbach's alpha coefficient. ability of the management consultant, performance of the management consultant, conditions of the Enterprise were verified through the structural analysis by using SPSS statistic package. The influence evaluation among the groups was evaluated by the structure.

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