중국 병원산업에서 서비스품질이 서비스가치, 고객만족 및 재이용의도에 미치는 영향

The Effect of Service Quality on Service Value, Customer Satisfaction and Reuse Intention in the China Hospital Industry

  • 조나 (호남대학교 경영학과) ;
  • 장석주 (호남대학교 경영학과)
  • Zhao, Na (Department of Business Administration, Honam University) ;
  • Chang, Seog-Ju (Department of Business Administration, Honam University)
  • 투고 : 2012.07.23
  • 심사 : 2012.09.17
  • 발행 : 2012.09.30

초록

최근 중국 경제성장과 더불어 소득수준과 생활수준이 향상됨에 따라 소비자들의 건강, 고도의 의료서비스와 휴양시설 개발 및 이용에 대한 관심이 점점 증대되고 있다. 따라서 중국 병원 산업에서 경쟁력을 향상시키기 위해서 서비스품질의 가치를 다시 인식하는 것을 필요하다. 본 연구는 중국병원의 서비스 품질 구성요인에 대한 분석하고 각 구성요인은 서비스가치, 고객만족 및 재이용의도간의 인과관계를 확인하고자 한다. 이러한 연구목적을 달성하기위해 본 연구에서는 문헌적인 고찰과 실증적인 분석을 병행 실시하였다. 본 연구의 결과는 중국 병원산업에서 서비스품질의 구성요인을 "상호작용품질", "결과품질", "물리적 환경품질"의 세 차원으로 구분하여 각 차원은 고객만족에 대한 직접적이고 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 서비스가치는 고객만족 및 재이용의도에 직접적이고 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났고, 고객만족은 서비스품질과 재이용의도간의 관계에서, 서비스가치와 재이용의도간의 관계에서 중요한 매개역할을 하고 있음을 실증적으로 보여주고 있다.

The purpose of this study is to examine service quality elements in China Bank Industry and influence on service value, customer satisfaction and reuse intention. This study is composed one parallel comparison of documentary and evidential researches. To verify research model, the survey about medical institution and hospital services were conducted in Daqing of Heilongjiang Province, in China. Collected data was analyzed and the results are introduced in this paper. The findings ar as followed. This study has modified three-dimensional model of service quality: "interaction quality", "outcome quality" and "physical environment quality". Research was focused on investigating the direct effect of every service quality dimension on customer satisfaction. But "outcome quality "has only direct effect on service value, "interaction quality" and "physical environment quality" have not direct effect on service value in this study. Service value has direct effect on customer satisfaction and reuse intention. And customer satisfaction was the significant mediating role in the relationship of the service value and reuse intention.

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