DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of 3D Stereoscopic TV Animation Production: A Case Study of Pororo, the Little Penguin

3D TV 입체 애니메이션 제작에 대한 연구: <뽀롱 뽀롱 뽀로로> 4 시즌 테스트 제작사례분석을 중심으로

  • 최성규 (경성대학교 디지털콘텐츠학부) ;
  • 오준헌 ((주) 스튜디오 게일 지사)
  • Received : 2012.08.01
  • Accepted : 2012.09.18
  • Published : 2012.09.30

Abstract

Success of brought a large revolution in the world of cinema and the media market. They have predicted new industrial possibility for 3D Stereoscopic image and trends started to support for producing in the field of various media platform. We can see our domestic technology creates higher added value in the sphere of hard-wear for the market of worldwide home TV electronics. But in reality we are short of effective and organized pipeline of producing and we should analyse cases more for Stereoscopic 3D animations. Therefore in this paper, we present case study on animation made into Stereoscopic 3D animation to build up suitable Stereoscopic 3D TV animations pipeline. We differentiate from any other Stereoscopic content by applying artistic elements and technological elements, especially human factor and 3D Sweetening to elevate the level of 3D Stereoscopic effect for main audience, children. We propose how to strengthen the competitiveness of Korean animation for world animation market.

<아바타>(Avatar, 2009)의 성공 이례로 세계 영화 및 미디어 시장에는 큰 변혁이 일어났다. 3D 입체 영상에 대해 새로운 산업적 가능성이 예측되었고 다양한 미디어 플랫폼에서 엄청난 제작지원이 이루어지기 시작했다. 전 세계의 가정용 전자제품 TV 시장동향을 보면 하드웨어 분야에서는 국내의 기술은 상당히 높은 수준의 산업적 부가가치를 창출하고 있다. 하지만 애니메이션 분야에서의 3D 입체에 대한 효과적이고 체계적인 제작 파이프라인과 사례 분석이 부족한 현실이다. 3D 애니메이션 <뽀롱 뽀롱 뽀로로>를 입체 애니메이션으로 제작한 사례분석을 통해 적합한 3D TV 입체 애니메이션 제작 파이프라인을 구축하고자 한다. 3D 입체감을 높이기에 적합한 연출적 요소와 공학적 요소 특히, 주요 관객인 아이들에게 맞는 휴먼 팩터(human factor)와 3D Sweetening 등을 함께 적용함으로써 기존의 입체 콘텐츠와 차별화하고자 한다. 이는 차세대 애니메이션의 새로운 교두보를 확보하고 한국 애니메이션의 국제적인 경쟁력을 키우는데 큰 역할을 할 것이다.

Keywords

References

  1. 정재용.영화진흥위원회 영화정책센터, 영상기술의 미래와 R&D 전략, 영화진흥위원회, 2010.
  2. 최수영.이완.최진원, 한국영화산업의 디지털화, 영화진흥위원회, 2009.
  3. 이광순, 듀얼스트림 방식에 기반한 고화질 3D TV 실험방송 시스템 개발, 방송공학회논문지, 통권60호, 제16권3호(2011,5), pp.471-482.
  4. 이승현, 3D 콘텐츠 제작 기술, 전자공학회지, 제38권12호(2011, 12), pp.20-27.
  5. 조병철, 아바타 3D 영화의 성공요인과 한국형 3D 콘텐츠의 가능성 분석,한국콘텐츠학회논문지, 제10권9호(2010,10), pp.138-145.
  6. 최영근, 애너그리프 기법을 이용한 3차원 입체영상 제작, 한국멀티미디어학회 춘계학술발표대회, 제13권1호(2010), pp.134-137.
  7. 최은영, 입체영상제작 파이프라인 구축방향: 영화 아바타의 제작과정 분석을 중심으로, 한국콘텐츠학회논문지, 제10권8호(2010, 08), pp.159-167.
  8. 원천식, 3D 영화산업의 현황 및 전망, 실감미디어응용 워크샵, 2009, pp.123-130.
  9. 심서현, "3D 영화 관객들이 낸 돈, 6조7000억 원", 중앙일보, 2011 년 9월 21일, http://pdf.joinsmsn.com/article/pdf_article_prv.asp ?id=DY01201109210012.
  10. 이소아, "'아바타'3D 기술 만든 기업의 조언 한국기술 놀랍지만 규모 키워야", 중앙일보, 2011년 6월 7일, http://pdf.joinsmsn.com/ar ticle/pdf_article_prv.asp?id=DY01201206070039.
  11. 3DTV 방송 진흥센터, "3D시청 안전성 소개", 2012년 7월 27일, http: //www.3dtvkorea.or.kr/safety/intro.html.
  12. Hayes, R. M., 3-D movies: A history and filmography of stereoscopic cinema, McFarland & Company Inc., 1989.
  13. Lipton, Lenny, Foundations of the stereoscoppic cinema: A study in depth, van Nostrand Reinhold Company Inc., 1982.
  14. <뽀롱 뽀롱 뽀로로> 4 시즌 (2012).
  15. <아바타> (Avatar, 2009).
  16. <치킨 리틀 3D> (Chicken Little 3D, 2005).

Cited by

  1. Analysis of seven animation characters in Pororo the Little Penguin with Sasang typology vol.6, pp.2, 2017, https://doi.org/10.1016/j.imr.2017.02.002