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Foundational Research on the Market Strategies and Current Status of Children's Indoor Theme Parks with Korean Characters as Their Theme

국산 캐릭터를 테마로 한 어린이 실내 테마파크의 현황 및 시장전략에 관한 기초연구

  • 박성식 (가톨릭대학교 대학원 디지털미디어학과 문화콘텐츠전공, 가톨릭대학교 문화 비즈니스 연구소)
  • Received : 2012.07.24
  • Accepted : 2012.09.02
  • Published : 2012.09.30

Abstract

Regarding the theme park business as an area of cultural content business, this study focuses on the trend of pursuing indoor theme parks as a small-scale small capital strategy escaped from the existing approach oriented to large-scale outdoor complex theme parks. It is because although existing large-scale outdoor complex theme parks require the capital with the scale of hundreds of billion won and also high-level technique and the latest operational know-how that they have a great barrier for new entry as well as enormous risk, the rent indoor theme parks succeed in market entry with efficient risk management and flexible market strategies. Thereupon, this study examines the current status of the children's indoor theme park market with Korean characters as their theme as a new market among the indoor theme parks and also investigates the market strategies of this market in the two aspects of expansion: the expansion of Korean characters' property value and the expansion of the local theme park market. For that, this article reviewed the advanced researches on theme parks and divided the types of theme parks existing in Korea with the criteria of classification by space and theme or classification by main users. Also, among the children's indoor theme parks with Korean characters as their theme, this study visited five ones located in the capital area to examine the current status. And about two located in the capital area and also four in the local area, the current data were received from the persons in charge of the companies for analysis. Also, with the subjects of spectators visiting the 'DIBO VILLAGE, Cheonggye-cheon' newly opened on April 25th, 2012, the research on satisfaction was conducted for analysis. Through that, this study analyzed the structure of the existing children's indoor theme park business with Korean characters as their theme and suggested the ground to analyze the effectiveness of market strategies being implemented. It is expected that this study will establish the clues of systematic and profound discussion for the indoor theme park business that can be said to be the niche market of the theme park business and allow the small-scale areal indoor theme parks to be examined as a significant business model for the local theme park industry. In the aspect of character business as well, it is expected that this will give a chance to establish a new model of spatial storytelling expansion in terms of the property value of Korean animation characters.

본 연구는 문화콘텐츠 비즈니스의 한 분야인 테마파크 비즈니스와 관련하여, 기존의 대규모 야외 복합 테마파크 중심의 접근에서 벋어나 소규모 소자본 전략의 실내 테마파크를 지향하는 흐름에 주목하고 있다. 기존의 대규모 야외 복합 테마파크가 수천억 원 규모의 자본과 고난이도의 기술력, 최신 운영 노하우 등을 필요로 함으로써 큰 리스크와 함께 높은 신규 진입장벽을 가지고 있는 것에 반해, 최근의 실내 테마파크들은 효율적인 리스크 관리와 탄력적인 시장전략으로 시장진입에 성공하고 있기 때문이다. 본 연구에서는 이러한 실내 테마파크들 가운데 새로운 시장인 국산 캐릭터를 테마로 한 어린이 실내 테마파크 시장의 현황을 살펴보고, 국산 캐릭터의 프로퍼티 가치 확장과 국내 테마파크 시장의 확산이라는 두 가지 확장의 측면에서 이 시장의 시장전략을 살펴보고자 한다. 이를 위해 테마파크에 관한 선행연구들을 검토하여 공간적 분류와 테마별 분류, 주 사용자층에 따른 분류 등을 기준으로 국내에 존재하는 테마파크의 유형을 나누어보았다. 또한 국산 캐릭터를 테마로 한 어린이 실내 테마파크 가운데 수도권 소재 5개소를 직접 방문하여 현황조사를 실시하였고, 수도권 소재 2개소와 지방 4개소는 업체 담당자를 통해 현황자료를 입수하여 분석하였다. 또 올 4월 25일 신규 개관한 '디보빌리지' 청계천점을 방문한 관람객을 대상으로 만족도 조사를 시행하여 분석하였다. 이를 통해 현재 국산 캐릭터를 테마로 한 어린이 실내 테마파크 비즈니스의 구조를 분석하고 수행중인 시장전략의 유효성을 분석할 수 있는 토대를 제시하여 보았다. 본 연구를 통하여 테마파크 비즈니스의 틈새시장이라 할 수 있는 실내 테마파크 비즈니스에 대한 체계적이고 심도 있는 논의의 단초를 마련하여 소규모 지역밀착형 실내 테마파크들이 국내 테마파크 산업의 유력한 비즈니스 모델로 연구될 수 있기를 기대한다. 또한 캐릭터 비즈니스의 측면에서도 국산 애니메이션 캐릭터들의 프로퍼티 가치의 공간적 스토리텔링적 확장의 새로운 모델을 정립하는 계기가 될 수 있기를 바란다.

Keywords

References

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