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Tendency of Immersion and Recognition on Application of Visual Cue in Graphic Information

그래픽 정보에서의 시각단서 적용에 따른 몰입과 재인 성향

  • 권효정 (부산대학교 예술대학 디자인학과) ;
  • 이화세 (부산대학교 예술대학 디자인학과)
  • Received : 2012.07.10
  • Accepted : 2012.08.05
  • Published : 2012.09.30

Abstract

This study, depending on the diversification of the information environment, was carried out to analyze the role of visual cues and the relationship between visual information structure in the process of user's visual immersion and recognition. Thus, we design evaluation model which used scientific instruments and subjective evaluation taking into account the latest graphical user trends, and analyze the data of immersion and recognition of the user experience that acquired through the process more systematic experimental procedure. Based on this, in the future, this study will be able to contribute implement the latest broadly applicable to the device of graphical information user basic design model and a standard evaluation model.

본 연구는 다변화된 정보 인터페이스 환경에서 사용자의 시각 몰입과 재인 과정에 시각단서가 어떠한 역할을 하는지와, 시각정보 구조와의 관련성을 분석하기 위하여 실시되었다. 그리하여 최신 그래픽 정보 사용자 트렌드를 고려하여 과학적인 도구와 주관적 내면 평가를 활용한 평가모형을 설계하고, 보다 체계적인 실험과정을 통하여 획득한 몰입과 재인의 사용자 경험 데이터를 분석하였다. 이를 토대로 향후 최신의 디바이스에 광범위하게 적용 가능한 그래픽 정보 사용자의 기초설계모형과 표준 평가 모형을 구축하는 데 기여할 수 있을 것이다.

Keywords

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