정신적 장애인을 위한 특수학교 편의시설의 개선방안에 대한 연구 - 광주지역 특수학교를 중심으로 -

A Study of improvement on Special School for the Mentally Disabled - Focused on Special Schools in Gwnagju -

  • 정훈 (조선대학교 디자인학부) ;
  • 강만호 (전남대학교 건축학부) ;
  • 최익석 (전남대학교 건축학부) ;
  • 최재영 (전남대학교 건축학부) ;
  • 유우상 (전남대학교 건축학부)
  • 투고 : 2011.11.14
  • 심사 : 2012.03.20
  • 발행 : 2012.04.30

초록

In recent years, the growing needs and the interest of the welfare for the disabled people has ignited the educational facilities for the disabled in Korea. This special schools are to be provide the disabled people with proper facilities to provide opportunities to participate in social life and to maximize the educational efficiency. However many special schools are not properly designed to educate the disabled because their design guidelines including legal planning standards. It is also true that these standards are not specifically categorized and specialized according to the kinds of disability. This study, therefore aims to suggest measures of the special school design guidelines especially for the mentally disabled people. The study first looks after the characteristics of the mental disability and the current situations of special schools in Gwangju. It, then examines the behavilr of the mentally disabled students in some of special schools in Gwnagju through observation and interview. The interview has done with the staff in the facilities regarding the usage patterns and behavioral characteristics of the mentally disabled students especially in convenience facilities in schools.

키워드

참고문헌

  1. 조세진, 특수학교 내 교육공간의 실태조사를 통한 편의시설 계획방향연구, 전남대학교 산업대학원 석논, 2009.8
  2. 강병근외 3인, 국내.외 실태분석을 통한 특수학교 건축계획 방향, 대한건축학회논문집, 2007.11
  3. 성기창, 장애학생을 위한 교육환경 구성과 편의시설, 한국교육시설학회지, 2007. 7
  4. 최병관, 특수학급의 공간구성 및 배치계획, 한국교육시설학회지, 2007. 7
  5. 이인기외 5인, 장애인 및 노약자를 고려한 공공업무시설의 시설적.제도적 개선방안, 대한건축학회논문집, 2006. 6
  6. 변성헌외 5인, 통합학교의 장애인 편의시설 실태와 개선방안에 관한 연구, 한국의료복지시설학회지, 2006. 3
  7. 강병근, 특수학교시설에 관한 개념규정 연구, 대한건축학회논문집, 1989. 12