Mathematics as a Communication in Elementary School Mathematics Textbooks

초등학교 수학교과서에 나타난 의사소통으로서의 수학

  • Received : 2012.08.27
  • Accepted : 2012.09.14
  • Published : 2012.09.30

Abstract

The purpose of this paper is to analyze the elementary school mathematics textbooks according to the mathematics curriculum revised in 2007 which put emphasis on mathematics as a communication, and to find out the implication for improving the mathematics textbook of Korea. Mathematics textbooks are analyzed by five analysis criteria, which are suitability of communication activities, suitability of usage of terms and symbols, suitability of literary expressions, suitability of visual expressions and adequateness of mathematics and curriculum. As a result of analysis, it is found out that communication activities were generally reflected the intent of curriculum but there were incomplete terms usage and literary, visual expressions. So communication among authors, between authors and writers, authors and illustrators is necessary for improvement of mathematics textbooks.

이 연구는 학습에서 중요한 요소인 의사소통으로서의 수학이 우리나라 2007 개정 초등학교 수학 교과서에 어떻게 반영됐는지를 알아보기 위한 것이다. 의사소통 활동의 적합성, 용어 기호 사용의 적합성, 문어적 표현의 적합성, 시각적 표현의 적합성, 수학 및 교육과정과의 부합성이라는 기준에 따라 교과서를 분석해본 결과 교육과정의 의도를 잘 반영하는 부분도 있지만 용어의 사용이나 여러 표현에 있어서 미숙한 부분도 많이 발견되었다. 앞으로 교과서를 제작할 때 교과서 저자들 사이의 의사소통, 저자와 작가, 삽화가 등과 충분한 논의가 필요함을 알 수 있었다.

Keywords