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Design Development for the Ocean & Leasure Industry

해양레저산업 활성화를 위한 아이디어 상품 디자인개발 사례

  • 강범규 (동서대학교 산업디자인과) ;
  • 이보배 (동서대학교 BK21 에코디자인팀) ;
  • 김성현 (건국대학교 산업디자인학부)
  • Received : 2012.08.20
  • Accepted : 2012.09.20
  • Published : 2012.10.28

Abstract

With the recent rapid growth in the number of people who enjoy marine and leisure activities in Korea, the marine leisure industry faces good opportunities for development. Korean brands are in between them. In this situation, new and innovative products related to an inflatable tube, which is one of the most popular marine leisure items, will help to increase sales of domestic companies and to pioneer a new market. Research methods are largely divided into 4: investigation, analysis & synthesis, development and evaluation. This paper introduces a "tube cushion" which is an inflatable tube covered by fabrics. It can be functioned at home 365 days a year as a cushion or a children's plaything. Tactile fabrics, neoprene and air-mesh, are used as the cover with a zipper, making it easy to open and close. Moreover, by putting together tubes and connecting them with snap fastener attached straps, the cushion can be transformed into a chair, a table, a tunnel, a train, and so on, serving as a creative plaything for children. With this paper, it is expected that new and innovative items differentiated from others, like this crossover tube cushion, will help to create a 'Blue Ocean' market for the marine leisure industry from the long-term perspective.

최근 국내 해양레저 인구의 급속한 증가에 따라 해양 레저산업이 발달할 수 있는 좋은 기회를 맞이하고 있다. 이러한 배경을 바탕으로 해양레저 용품 중 가장 범용성 있는 제품인 공기주입식 튜브데 대한 아이디어 상품개발은 국내 해양레저기업의 매출확대와 신시장 개척을 도울 수 있을 것이다. 연구방법으로는 크게 4단계로 나누어, 기초 선행연구조사(Investigation) - 조사결과의 분석과 종합 (Analysis & Synthesis) - 제품 디자인 개발(Development) - 제품 디자인개발안 평가(Evaluation)로 진행하였다. 본 연구에서는 공기주입식 튜브에 패브릭 커버를 씌워 쿠션 또는 아동용 놀이 가구로써 365일 가정에서 이용할 수 있는놀이형 튜브쿠션 디자인을 제안 하였다. 커버로는 촉감이 좋은 감성적 소재의 네오프렌(Neoprene)과 에어메시(Air-mesh) 패브릭을 사용하여 지퍼를 달아 씌우고 벗기기 쉽도록 하였다. 그리고 튜브끼리 끼워 조립하고, 스냅단추가 부착된 스트랩으로 연결하여 의자, 테이블, 터널, 기차 등 다양하게 응용할 수 있어 창의적인 놀이 활동이 가능도록 배려된 디자인이다. 본 연구는 해양레저 상품의 장기적 안목의 관점에서 차별화된 아이디어 상품으로 해양레저 용품 뿐 만 아니라 가정 및 어린이 놀이시설 등 크로스오버(Crossover)된 새로운 블루오션(Blue Ocean)시장을 창출 할 것으로 기대한다.

Keywords

References

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