DOI QR코드

DOI QR Code

Research about Similarities in Interior Space of Rem Koolhaas and Painting Theory of Gilles Deleuze

렘 콜하스의 실내공간과 질 들뢰즈 회화론의 유사점 연구

  • 김석영 (서일대학교 실내디자인과)
  • Received : 2012.09.03
  • Accepted : 2012.10.11
  • Published : 2012.10.28

Abstract

Recently, significant tries appeared in the spatial design field were appreciated as tries to find crossing between space formation and discourse. This study is to find spatial clues from Gilles Deleuze, the modern philosopher's literature where he developed his discourse analyzing paintings of Francis Bacon, and reveal common characteristics with the contemporary spatial design. According to the analysis of Deleuze, Bacon's paintings are separated into frame-aplat, shape-figure, and contour-track. From these three elements, I extracted spatially analyzing languages of 'occurrence of shape-accident', 'space of track-sense', and 'interaction of aplat-background.' Then with these analyzing languages, I analyzed latest works of Rem Koolhaas. Deleuze Space Theory confirmed in works of Rem Koolhaas is the application of accident-focused occurred between the user and space, the space that induces accident, and differentiation between the user and space or space and site. As a result, I could confirm the common characteristic that both modern discourse and spatial design are understood as 'difference' from life and movement.

현대에 이르러 공간디자인 분야에 나타난 의미 있는 시도는 공간구축과 담론의 교차점을 찾으려 시도한 것으로 평가된다. 본 연구는 현대 철학자인 질 들뢰즈가 프란시스 베이컨의 회화를 분석하여 자신의 담론을 전개한 문헌에서 공간적 단서를 찾아 현대 공간디자인과의 공통적 특성을 밝히는 것이다. 들뢰즈의 분석에 따르면 베이컨의 회화는 골격-배경(아플라), 형상-형태(형상) 그리고 윤곽-한계(트랙)라는 세 가지요소로 구분된다. 이러한 회화의 세 요소로부터 '형상-사건의 발생', '트랙-감각의 장소', '아플라-배경과의 상호작용'이라는 공간적 분석어를 추출했다. 그리고 이 분석어로 렘 콜하스의 최근 작품을 분석했다. 렘콜하스의 작품에서 확인되는 들뢰즈 공간론은 사용자와 공간 사이에 발생하는 사건 중심, 사건 발생을 유도하는 장소, 사용자와 공간 또는 공간과 대지 사이의 차이생성이란 방식의 적용이다. 결과적으로 현대 담론과 공간디자인 모두는 생명 운동에 의한 '차이'로서 이해된다는 공통의 특성을 확인할 수 있었다.

Keywords

References

  1. El Croquis, 1987-1998 OMA/Rem Koolhaas, pp.403-407, 1998.
  2. 질 들뢰즈, 감각의 논리, 하태환 역, 민음사, p.150, 2008.
  3. 질 들뢰즈, 감각의 논리, 하태환 역, 민음사, p.145, 2008.
  4. 박현수, 심은주, "투상도법을 이용한 건축디자인의 형태생성에 관한 연구", 대한건축학회논문집, 제20권, 제6호, p.78, 2004.
  5. 볼프강 벨쉬, 우리의 포스트모던적 모던 1, 박민수 역, 책세상, p.186, 2001.
  6. 질 들뢰즈, 감각의 논리, 하태환 역, 민음사, p.52, 2008.
  7. 박성수, 들뢰즈, 이룸, p.177, 2004.
  8. 김석영, 주체의 탈중심화에 기초한 현대 공간디자인의 사건성에 관한 연구, 건국대 건축전문대학원 박사학위논문, p.148, 2012.
  9. 질 들뢰즈, 감각의 논리, 하태환 역, 민음사, pp.25-26, 2008.
  10. 이승헌, 이동언, "노베르그-슐츠(C. Norberg-Schulz)의 '장소성'이론에 대한 비판적 고찰", 건축역사연구, 제12권, 제3호, pp.151-152, 2003.
  11. 앤드류 발렌타인, 건축과 철학-들뢰즈와 가타리, 장정제, 송규만 역, 시공문화사, p.58, 2010.
  12. 질 들뢰즈, 감각의 논리, 하태환 역, 민음사, p.23, 2008.
  13. 질 들뢰즈, 감각의 논리, 하태환 역, 민음사, p.163, 2008.
  14. http://www.oma.nl/