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Examination of Factors Influencing Switching Intention in Mobile Music Service: focusing on Moderating Effects of Attractiveness of Alternatives and Switching Costs

모바일 음악 서비스의 전환 의도에 영향을 미치는 요인에 대한 고찰: 대안의 매력도와 전환비용의 조절 효과를 중심으로

  • 이성준 (청주대학교 신문방송학과)
  • Received : 2012.08.23
  • Accepted : 2012.09.27
  • Published : 2012.10.28

Abstract

The major purpose of this study is to examine the effects of customers' perceptions toward service quality of mobile music service on customer loyalty and switching intention. For this purpose, this study posited three service quality characteristics including interface, service, price quality as key determinants of customer loyalty and switching intention based on relevant literature reviews. A research model and hypotheses concerning the relationship between these variables were constructed. Moreover, this study explored the moderating effects of attractiveness of alternative and switching costs on the relationship between customer loyalty and switching intention. An online survey was administrated on 433 mobile music service users and a simple, multiple, and hierarchical regression analysis were employed. The results indicated that all of interface, service, price quality have significant positive influences on customer loyalty, and both of service quality and attractiveness of alternatives have influences on the switching intention in a positive way. On the other way, it was shown that switching costs have a negative influence on the switching intention. The moderating effect of attractiveness of alternatives on the relationship between customer loyalty and switching intention was also found. The implications of these results are discussed.

본 연구의 주목적은 모바일 음악 서비스 품질에 대한 소비자들의 인식이 서비스 충성도와 전환 의도에 미치는 영향 관계를 규명해 보는 것이다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 선행 문헌들을 근거로 모바일 음악 서비스의 품질 요소로 인터페이스 품질, 서비스 품질, 비용 품질 등의 세가지 요인을 도출하였고, 이들 요인들이 서비스 충성도를 거쳐 전환 의도를 형성하게 되는 구조적 관계에 대한 연구 모델과 가설을 수립하였다. 또한 본 연구는 서비스 충성도와 전환 의도의 관계에서 대안의 매력도와 전환 비용이 조절 효과를 가지는 지를 확인하고자 하였다. 모바일 음악 서비스 이용자 433명을 중심으로 온라인 설문을 실시하였고, 단순, 다중, 위계적 회귀 방법에 의해서 결과를 분석하였다. 분석 결과, 인터페이스 품질, 서비스 품질, 비용 품질은 모두 서비스 충성도에 긍정적 영향을 미쳤다. 또한 서비스 충성도와 대안의 매력도는 전환 의도에 긍정적 영향을 미쳤다. 반면, 전환 비용은 전환 의도에 부정적 영향을 미쳤다. 대안의 매력도는 또한 서비스 충성도와 전환 의도 관계 속에서 긍정적 조절 효과를 지니는 것으로 나타났다. 연구의 결과가 지니는 함의에 대해서도 토의한다.

Keywords

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