The Moderating Effect of Self-Esteem on the Association between Academic Stress and Self-Control in Adolescents

청소년의 학업스트레스와 자기통제에 있어 자아존중감의 조절효과

  • Kim, June-Yung (Seoul National University Center for Campus Life and Culture)
  • 김준영 (서울대학교 대학생활문화원)
  • Received : 2012.09.30
  • Accepted : 2012.12.21
  • Published : 2012.12.30

Abstract

The present study examined the capacity of Korean adolescents' self-esteem to buffer against the negative impact of academic stress on self-control. Based on the prevention science perspective, the conceptual framework for this study was developed from the strength model of self-control. Data for the present study were taken from the fourth wave of Korean Youth Panel Study. A sample of 2,169 students in the eleventh grade was analyzed to identify relationships between the study variables. As expected, self-esteem moderated the association between academic stress and self-control. Implications for the study findings are discussed.

본 연구는 우리나라 청소년의 학업스트레스와 자기통제의 관계에서 자아존중감의 조절효과를 검증하는데 목적이 있다. 이를 위하여 자기통제 힘 모형을 예방과학적 관점으로 조명하여 연구의 분석틀로 설정하였다. 연구문제 및 가설을 검정하고자 한국청소년패널조사(KYPS)의 중학교 2학년 패널 4차년도 자료를 활용하였으며, 일반 고등학교 2학년에 재학 중인 2,169명의 청소년을 연구참여자로 선정하였다. 분석 결과, 학업스트레스가 자기통제에 미치는 영향에 대하여 자아존중감의 조절효과가 확인되었다. 즉, 학업스트레스는 자아존중감의 수준과 상관없이 청소년의 자기통제를 저하시켰다. 그러나 자아존중감이 높은 청소년의 경우, 자아존중감이 낮은 청소년에 비해 더 높은 수준의 자기통제를 가지고 있었으며, 학업스트레스가 높은 상황에서 자아존중감이 학업스트레스가 자기통제에 미치는 부정적인 영향력을 완화시키고 있었다. 이러한 연구결과에 기반하여 함의를 논하였다.

Keywords