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모바일 서비스 전달 특성에 따른 상호작용성 지각이 고객 태도에 미치는 영향

The Influence of Mobile Service Delivery Characteristics on Perceived Interactivity and Attitude towards Mobile Service

  • 투고 : 2013.09.02
  • 심사 : 2013.11.18
  • 발행 : 2013.12.28

초록

스마트폰의 확산과 더불어 모바일 콘텐츠 시장이 성장하고 있다. 모바일을 통한 온라인 콘텐츠 접속은 기존 PC를 기반으로 한 온라인 접속과 구별되는 서비스 전달 특성으로 언제 어디서나 접속할 수 있는 유비쿼터스 접속성과 모바일 사용자의 정보를 바탕으로 상황에 맞는 정보를 전달할 수 있는 맥락적 제안의 특성을 지니고 있다. 본 연구는 이러한 모바일 서비스의 새로운 특성과 더불어 기존의 PC 기반 온라인서비스에 비해 상대적으로 열위에 있는 특성인 시스템의 반응 속도와 비언어적 정보 전달성을 포함해 모바일 서비스의 전달 특성이 사용자들의 상호작용성 지각과 서비스에 대한 태도에 미치는 영향을 확인하였다. 연구결과 유비쿼터스 접속성과 맥락적 제안성은 모바일 콘텐츠 이용자의 상호작용성 지각에 긍정적 영향을 주고 있었으며, 반응속도 역시도 지각된 상호작용성에 긍정적인 영향을 미치고 있었으나, 비언어적 정보전달성은 그렇지 않음을 확인하였다. 반응속도와 비언어적 정보전달성은 모바일 콘텐츠 개발 시 상충관계에 있는 속성이며, 본 연구는 비언어적 정보전달성 보다는 반응속도를 강화했을 때 모바일 콘텐츠에 대한 상호작용성 인식과 서비스 관련 태도에 긍정적인 영향을 줄 것임을 제시하고 있다.

Mobile contents market is growing with the rapid adoption of smart-phones. Online access via mobile compared to PC-based online access, has distinctive service delivery characteristics which are ubiquitous connectivity and contextual offer. In addition, this study includes characteristics which are relatively disadvantageous for mobile services compared to PC-based services. These are response time and supporting non-verbal informations. This study investigates the influence of service delivery characteristics to perceived interactivity and mobile service attitude. The results show that mobile services' ubiquitous connectivity and contextual offer showed a positive relationship with the perceived interactivity of the mobile service. And the response time also showed a positive relationship with the perceived interactivity, but non-verbal information didn't. When the trade-off is met between response time and nonverbal information, mobile service developer should choose response time since it has positive effect on perceived interactivity and attitude.

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