DOI QR코드

DOI QR Code

Operation and Perception on Dietary Life Education and Nutrition Counseling of Elementary School in Chungbuk Province

충북지역 초등학교 영양교사의 식생활 교육과 영양상담 운영실태 및 인식

  • Kim, Myoung-Sil (Graduate school of Education, Chungbuk National University) ;
  • Kim, Hye Jin (Cheongju Immigration Detention Center) ;
  • Lee, Young Eun (Dept. of Food and Nutrition, Chungbuk National University)
  • Received : 2013.07.23
  • Accepted : 2013.11.11
  • Published : 2013.12.31

Abstract

The purpose of this study is to present a more effective nutrition education activation plan. As a result of investigating the dietary education operating situation, 58.9% underwent direct education, and 89.5% underwent food life education through traditional food culture succeeding business operation. The results from investigating the recognition regarding dietary education are as follows. The activation level by education types was as low as 2.24 points, the necessity was as high as 4.54 points, the difficult point in performing food life education was 'overwork' with 4.43 points, and the teaching activity ability level was 'can effectively prepare a teaching guidance plan' at 2.96 points. As a result of investigating the nutrition consultation operating situations, 62.8% underwent it and all of the students as well as some parents and teachers performed it. The consumed time per consultation for effective nutrition consultation was 10~20 minutes, the required education equipment and data were 'consultation program' with 40.3%, and the important content during consultation was 'contents related to eating habits' with 70.5%, which was recognized as the most important.

본 연구는 영양교사의 직무로 제시된 올바른 식습관 형성을 위한 식생활 지도와 영양불균형을 시정하기 위한 영양상담의 운영 실태와 인식을 충청북도 초등학교에 재직 중인 영양교사를 대상으로 조사함으로써 보다 효과적인 영양교육 활성화 방안을 제시하고자 하였으며 본 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 초등학교 학생들에게 실시하고 있는 식생활과 관련된 직접교육을 5개 항목으로 구분하여 실시여부를 조사한 결과 실시가 58.9%, 전혀 실시하지 않는 경우는 41.1%로 나타났다. 운영형태별 식생활 교육 조사결과를 보면 '전통식문화 계승사업 운영을 통한 식생활 교육'을 실시하는 경우가 89.5%로 실시율이 가장 높게 나타났다. 실시 중인 식생활 교육의 연간 수업시수에 대해 65.8%가 월 1~2회 이상 식생활 교육을 실시하고 있는 것으로 조사되었고, 실시중인 식생활 교육 시 이용하는 시간은 주로 관련교과시간과 재량활동시간으로 모두 48.7%로 가장 주로 이용하는 시간으로 나타났다. 실시 중인 식생활 교육에서 주로 이용하는 자료수집 방법으로는 동료 영양교사와의 정보교환이 59.2%, 인터넷 자료 이용이 40.8% 등으로 나타났으며, 실시 중인 식생활 교육의 교육 지도 방법을 조사한 결과 실험 실습위주의 교육이 90.7%로 가장 높았고 그 다음이 강의식 41.3%로 나타났다. 실시 중인 식생활 교육 시 주로 사용하는 교육매체는 인쇄매체가 42.1%로 가장 주로 사용하는 매체였으며, 실시 중인 식생활 교육을 위한 수업지도안 및 계획서 작성여부에 대하여 조사해본 결과 61.8%가 작성하고 있는 것으로 조사되었다. 실시 중인 식생활 교육 공개수업 경험여부에 대해 경험이 없는 경우가 85.5%로 나타났으며, 식생활 교육을 위한 별도의 특별실 설치 여부는 미설치가 96.1%로 나타났다. 식생활 교육에 대한 인식 조사 결과 5개 항목의 식생활교육 형태별 활성화 정도는 2.24점으로 낮았고 필요성은 4.54점으로 높게 나타나 식생활 교육의 필요하다고 인식하고 있었다. 식생활 교육 수행 시 어려운 점으로는 과다한 업무가 평균 4.43점으로 가장 높게 나타나 영양교사의 업무과중을 해결할 방안이 요구된다. 식생활 교육을 위해 바람직한 교육시기로 바람직한 식습관에 대한 식생활 교육과 생활습관을 배우는 과정의 예절교육은 저학년, 전통식문화 계승사업 운영을 통한 식생활 교육, 특별활동을 이용한 식생활 교육은 고학년부터 실시하는 것이 바람직하다고 나타났다(P<0.001). 식생활 교육 운영형태별 바람직한 이용시간에 대해서 유의한 차이가 나타났으며(P<0.001), 급식유형별로 식생활 교육 운영형태별 식생활 교육 수행 시 어려운 정도는 전통식문화 계승사업 운영을 통한 식생활 교육에서 유의한 차이를 보였다(P<0.05). 식생활 교육 운영형태별 식생활 교육의 수행에 바람직한 교육시기, 운영시간, 이용시간, 지도방법, 교육매체 간 유의한 차이가 나타났으며(P<0.001), 식생활 운영형태별 식생활 교육의 수행에 바람직한 교육지도 방법은 '관련교과와 연계한 식생활 교육'만이 강의식 60.5%, 토의식 17.8%로 나타났으며 다른 식생활 교육 형태는 모두 실험 실습을 통한 교육지도방법이 가장 바람직하다고 인식하고 있었고 유의한 차이가 나타났다(P<0.001). 교수활동 능력향상 방안은 수업 연구개발이 38.8%로 높게 나타났고 교수활동 수행을 위한 연수내용으로 교수-학습방법 및 평가가 4.35점으로 가장 높았으며, 급식업무 과중 해결 방안으로는 1인 1개교 영양교사 배치를 36.4%가 응답하여 가장 높았고, 급식유형별로 유의적인 차이가 있었다(P<0.05). 정기적인 교육운영시간 확보방안은 독립교과 설치가 44.2%로 나타났으며, 요구되는 교육기자재는 표준화된 지침서 및 지도서가 80.6%로 가장 높게 응답하였다. 식생활 교육 전담시설에 대해서는 평균 4.35로 '필요하다'라고 응답하였으며, 학교 관리자 및 학부모의 식생활 교육 홍보방안은 '식생활 수업공개 및 급식공개의 날을 적극 운영'이 63.6%로 가장 높았다. 영양상담 운영 실태는 실시가 62.8%였고 학생대상은 모두 실시하고 있었다. 실시장소는 급식 관리실 이용이 77.8%로 가장 많았으며, 영양상담 방법은 개별상담이 84.0%로 나타났다. 영양상담 1회 소요 시간은 10~20분 미만이 77.5%, 실시횟수는 월 2~3회 실시한다가 56.8%로 가장 많았고, 평균실시횟수는 월 1회가 30.9%로 가장 많았다. 자료 수집방법은 대한영양사협회 교육자료가 43.2%로 가장 많이 이용하는 자료 수집 방법이었으며, 상담도구로는 식사 기록지와 식사일기가 56.8%로 많았다. 실시 중인 영양상담 내용으로는 비만 개선이 77.8%로 가장 많은 내용을 차지하고 있었다. 상담관련 연수 경험에 대해 44.4%가 연수경험이 없는 것으로 나타났으며, 연수경험이 있는 54.6%를 대상으로 연수시간에 대해 조사해 본 결과 30시간 미만의 연수경험이 51.1%로 조사되었다. 초등학교 영양교사의 영양상담에 대한 인식과 의견조사 결과 영양상담의 활성화 정도에 대한 인식도는 평균 2.12점으로 '활성화 되어 있지 않다'고 인식하고 있었으나, 필요성은 평균 4.05점으로 나타나 필요한 것으로 인식하고 있었으며 학교급식유형별로 유의적인 차이가 있었다(P<0.01). 영양상담이 요구되는 이유에 대해 '잘못된 식습관 및 식생활 개선'을 위해서가 40.6%로 가장 많이 응답하였다. 영양상담 형태에 따른 영양불균형 및 질병 예방 효과에 대하여 개별대상 영양상담이 평균 3.99점이었고 식이지도 특별프로그램은 평균 3.98점, 집단대상 영양상담은 평균 3.18점이었으나, 학교홈페이지 영양상담은 평균 2.56점으로 효과적이지 않은 것으로 나타났다. 영양상담 수행 시 어려운 점으로 과다한 업무가 평균 4.30점으로 가장 어려운 점으로 나타났으며, 급식유형별 영양상담 수행시 어려운 점은 상담 프로그램 부족에서 유의한 차이를 나타났다(P<0.01). 영양상담 시 중요하게 다루어야 할 주요내용으로 식습관 관련 내용이 70.5%, 비만관련 내용이 27.9%로 나타났으며 영양상담 형태에 따른 적절한 영양상담시기에 대한 의견 조사 결과 영양상담 적절시기는 영양상담 형태별로 유의한 차이를 보였다(P<0.01).

Keywords

References

  1. Kim JH. 2010. The study of the reality of nutritional education, before and after working as nutrition teachers. MS Thesis. Kangwon National University, Gangwon, Korea. p 1-10, 23.
  2. Han YH. 2008. Jeonju.Wonju perception of elementary school teachers about nutrition education. MS Thesis. Wonkwang University, Jeonbuk, Korea. p 4.
  3. Her ES, Lee KH. 2002. Development of computer-aided nutritional education program. Korean J Nutr 35: 791-799.
  4. Chang SO, Lee KS. 1996. The effects of nutrition education on children who avoid to eat vegetables. J Korean Diet Assoc 1: 2-9.
  5. Yoon HS, Yang HL, Her ES. 2000. Effect of nutrition education program on nutrition knowledge, dietary diversity of elementary school children. Korean J Community Nutrition 5: 513-521.
  6. Jo HN. 2006. Effects of nutrition counseling in school on foodhabit, dietary attitude, nutrition knowledge and nutrient intake of obese children in Jeonbuk province. MS Thesis. Chonbuk National University, Jeonbuk, Korea. p 39-41.
  7. Lee YM. 2004. Effects of nutrition education through discretional activities in elementary school. MS Thesis. Yonsei University, Seoul, Korea. p 3, 42.
  8. Ku JO. 2007. Nutrition education & practice. Powerbook, Seoul, Korea. p 250.
  9. Paek JJ. 1990. Nutrition knowledge and food habits of elementary teachers. MS Thesis. Gangwon National University, Chuncheon, Korea. p 85-97.
  10. Kim JG, Kang JY, Jeon SY. 1989. Nutrition Education. Jigu Publishing Co., Paju, Korea. p 191.
  11. Ministry of Education and Human Resources Development 2006. Teacher qualification practical handbook. Korea. p 77.
  12. Ministry of Education and Human Resources Development. 2007. School meals enachment commentary book. Korea. p 47-50.
  13. Kim HJ. 2008. A literature review study to identify the status and method of nutrition education in elementary school. MS Thesis. University of Ulsan, Ulsan, Korea. p 2.
  14. Jeong SH. 2010. A research on the actual conditions of nutrition education activities by nutrition teachers of elementary schools in Seoul. MS Thesis. Dankook University, Seoul, Korea. p 1-36.
  15. Hong GK. 2002. A study on the professional guidance and counseling for children in elementary schools. Journal of Elementary Education 15: 1-20.
  16. Park HR. 1998. Nutrition education media production and utilization Ⅱ. Nutrition and Dietetics 21: 14-23.
  17. Her ES, Yang HL, Yoon HS, Lee KH. 2002. Nutritional education status and recognition of the importance of elementary school dietitians in the Gyeongnam area. Korean J Community Nutrition 7: 781-793.
  18. Kim SY. 2006. A study on the reality of nutrition education of school food service dietitians. MS Thesis. Wonkwang University, Jeonbuk, Korea. p 21, 46.
  19. Jeon EJ. 2008. Nutrition teacher's perception of nutrition education after the placement of nutrition teachers. MS Thesis. Wonkwang University, Jeonbuk, Korea. p 6-35.
  20. Her ES. 2003. Evaluation of problem and nutritional education status for children's nutrition, and the development of internet assisted nutritional education program for chilren's healthy dietary habit. PhD Dissertation. Changwon National University, Gyeongnam, Korea. p 104-133.
  21. Park YH, Kim HH, Sin KH, Sin EK, Bae IS, Lee YK. 2006. A survey on practice of nutrition education and perception for implementing nutrition education by nutrition teacher in elementary schools. Korean J Nutr 39: 403-416.
  22. Park NK. 2006. A study on the reality and recognition of nutrition education of nutritionists who are in charge of school meals in Kyeongki-do. MS Thesis. Ewha Womans University, Seoul, Korea. p 27-28.
  23. Sin EK, Sin KH, Kim HH, Park YH, Bae IS, Lee YK. 2006. A survey on the needs of educators, learners and parents for implementing nutrition education by nutrition teachers in elementary schools. J Korean Diet Assoc 12: 89-101.
  24. Chungcheongbukdo Office of Education. 2010. School meals default orientation plan. Chungbuk Office of Education, Cheongju, Korea. p 25-28.
  25. Park SH. 2005. Nutrition education programs in school foodservice: development and application for evaluation. MS Thesis. Yonsei University, Seoul, Korea. p 130-135.
  26. Youn HJ, Han YH, Hyun T. 2007. Amounts and food sources of nutrients of elementary school lunch menus by the type of foodservice and the percent energy from fat. Korean J Community Nutr 12: 90-105.
  27. Lee SM. 2008. A study on the current status of nutrition education by nutrition teachers in elementary schools in Daegu. MS Thesis. Yeungnam University, Gyeongbuk, Korea. p 13, 51.
  28. Lee OH, Chang OS, Park MJ. 2008. Comparison of nutrition knowledge, dietary attitude and dietary habit in elementary school children with and without nutrition education. J Korean Soc Food Sci Nutr 37: 1427-1435. https://doi.org/10.3746/jkfn.2008.37.11.1427
  29. Cheong HS, Lee JS. 2012. Study on nutrition education and perception of nutrition teachers and dietitians in Gyeongnam area. Korean J Food Cookery Sci 23: 229-240. https://doi.org/10.9724/kfcs.2012.28.3.229
  30. Lee YE. 2000. Development of the standardized school foodservice dietician indices by job analysis. PhD Dissertation. Yonsei University, Seoul, Korea. p 120.
  31. Bae IS, Shin KH, Lee YK, Lee SK. 2005. Perception of the elementary school dietitians and students on nutrition education to set up the roles of nutrition teacher: centered on Daegu city and Gyeongbuk province. J Korean Diet Assoc 11: 393-404.
  32. Park SJ. 2000. The effect of nutrition education program for elementary school children: especially focused on being familiar with vegetables. J Korean Diet Assoc 6: 17-25.
  33. Lee JE. 2008. A study on the nutrition education's actual conditions and recognition of the school nutrition teachers and nutritionists in Gyeonggi-do. MS Thesis. Kyonggi University, Gyeonggi, Korea. p 27-31.
  34. Choi YE. 2009. Survey on nutrition education as nutrition teachers of elementary schools in Busan. MS Thesis. Silla University, Busan, Korea. p 22-30.
  35. Min SJ. 2010. An analysis of demands for improving teaching and learning competence of nutrition teachers. MS Thesis. Gangwon National University, Gangwon, Korea. p 31.
  36. Yoo EA. 2008. Studies on the current situation of nutrition education and job satisfaction of nutrition teachers. MS Thesis. Yeungnam University, Gyeongbuk, Korea. p 21.
  37. Lee EJ. 2007. Preliminary nutrition teacher's recognition and attitudes towards nutritional education. MS Thesis. Sangji University, Gangwon, Korea. p 43-44.
  38. Park JA, Chang KJ. 2004. A study on elementary school dietitian's status and recognition of nutrition education in Incheon. Korean J Community Nutr 9: 716-724.
  39. Lee MY. 2009. Status of school nutrition counselling of school foodservice dietitians. MS Thesis. Daejin University, Gyeonggi, Korea. p 9, 19.
  40. Lee KH. 2011. Situation and problems of nutrition counseling in schools in Gyeongbuk. MS Thesis. Catholic University of Daegu, Gyeongbuk, Korea. p 23.
  41. Park SH. 2010. A study on current status and improvement plans of nutrition education and counseling in elementary schools in Seoul. MS Thesis. Kyunghee University, Seoul, Korea. p 43.
  42. Lee IS. 2011. Nutrition counseling practice, perception, and nutrition knowledge of nutrition counseling participants and non-participants-elementary students in Gyeongbuk province-. J East Asian Soc Dietary Life 21: 146-153.
  43. Department of Health and Human Services. 2010. 2009 Korean youth health risk behavior on-line survey. p 24-25
  44. Guo SS, Roche AF, Chumlea WC, Gardner JD, Siervogel RM. 1994. The predictive value of childhood body mass index values for overweight at age 35 y. Am J Clin Nutr 59: 810-819. https://doi.org/10.1093/ajcn/59.4.810
  45. Must A, Jacques PF, Dallal GE, Bajema CJ, Dietz WH. 1992. Long-term morbidity and mortality of overweight adolescent. A follow-up of the Harvard Growth Study of 1922 to 1935. N Engl J Med 327: 1350-1355. https://doi.org/10.1056/NEJM199211053271904
  46. Her YY. 2009. A study on the status, importance, and performance of the school obesity education in elementary school. MS Thesis. Myongji University, Seoul, Korea. p 13.
  47. Kim MN. 2002. An analysis of teachers perspectives on elementary schools counseling. MS Thesis. Inje University, Gyeongnam, Korea. p 16-30.
  48. Yoo MH. 2009. Recognition on eating habit and nutrition counselling of some elementary students in Bucheon area. MS Thesis. Dankook University, Seoul, Korea. p 53-54.
  49. Han JY. 2011. Eating habit and nutrition consulting request reserch of elementary students by residential areas (country type, city type). MS Thesis. Dankook University, Gyeonggi, Korea. p 31-36.
  50. An KJ. 2008. Survey on nutrition counseling practice in Gyeongnam area. MS Thesis. Kyungnam University, Changwon, Korea. p 49.

Cited by

  1. Actual Status of Task Performance and Need for System Improvement for Nutrition Teachers vol.45, pp.3, 2016, https://doi.org/10.3746/jkfn.2016.45.3.420
  2. Operation and Training Demand on Dietary Life Education of Nutrition Teachers in Jeonbuk Province vol.23, pp.1, 2014, https://doi.org/10.5934/kjhe.2014.23.1.149
  3. Status and Need Assessment on Nutrition & Dietary Life Education among Nutrition Teachers in Elementary, Middle and High Schools vol.21, pp.2, 2016, https://doi.org/10.5720/kjcn.2016.21.2.152
  4. Status and Training Demand on Dietary Education of Kindergarten Teachers in Jeonbuk Province vol.24, pp.1, 2015, https://doi.org/10.5934/kjhe.2015.24.1.137
  5. Correlation analysis of sodium-related knowledge, dietary behavior, attitudes towards a low-salt diet and meal attitude guidance for elementary school teachers in Jeonbuk area vol.50, pp.2, 2017, https://doi.org/10.4163/jnh.2017.50.2.180
  6. Importance–Performance Analysis (IPA) of Foodservice Operation, Dietary Life Education, and Nutrition Counseling Tasks of Nutrition Teachers and Dietitians in Jeju, Korea vol.9, pp.10, 2017, https://doi.org/10.3390/nu9101157
  7. 영양교사의 영양교육 직무 장애요인에 대한 현상학적 분석 vol.23, pp.2, 2013, https://doi.org/10.14373/jkda.2017.23.2.143
  8. 영양교사의 과업량, 직무 긴장·갈등이 직무만족에 미치는 영향 vol.23, pp.3, 2013, https://doi.org/10.14373/jkda.2017.23.3.300