DOI QR코드

DOI QR Code

SAGE MATRIX CALCULATOR AND FULL SAGE CONTENTS FOR LINEAR ALGEBRA

Sage 행렬계산기와 선형대수학 Sage 콘텐츠

  • Received : 2013.02.09
  • Accepted : 2013.04.04
  • Published : 2013.12.30

Abstract

For over 20 years, the issue of using an adequate CAS tool in teaching and learning of linear algebra has been raised constantly. And a variety of CAS tools were introduced in many linear algebra textbooks. In Korea, however, because of some realistic problems, they have not been introduced in the class and the theoretical aspect of linear algebra has been focused on in teaching and learning of it. In this paper, we suggest Sage as an alternative for CAS tools overcoming the problems mentioned above. And, we introduce full contents for linear algebra and matrix calculator that Sage was used to develop. Taking advantage of them, almost all the concepts of linear algebra can be easily covered and the size of matrices can be expanded without difficulty.

지난 20여 년간 선형대수학 교수학습과정에서 공학적 도구의 필요성이 지속적으로 제기되어 왔으며 실제 선형대수학 교재를 통하여 관련된 다양한 도구가 소개되었다. 그러나 한국 대학의 선형대수학 교육에서는 다양한 현실적인 이유로 도구 활용이 미진하였다. 따라서 오랜 기간 선형대수학의 이론 교육에만 치중한 경향이 있다. 본 논문에서는 한국의 대학수학교육 부분 중 공학적 도구 도입에서 제기되는 문제점과 어려움을 모두 해결할 수 있는 대안을 구체적으로 제시한다. 그리고 실제 대학수학교육에서 공학적 도구의 활용이 이루어진 모델의 하나로 Sage를 이용하여 개발한 선형대수학 웹 콘텐츠와 행렬계산기를 소개한다. 이를 활용하면 교육현장에서 선형대수학의 대부분의 개념을 언제, 어디서나 사용가능한 무료 도구와 함께 직관적으로 이해하고, 시각화 및 대용량 계산을 수시로 편리하게 수행하며 학습할 수 있다. 더구나 다루는 행렬의 크기를 자연스럽게 변형 및 확대할 수 있다. (http://sage.skku.edu/static/mc.html)

Keywords

References

  1. 강은주.전명진.한동숭, MAPLE과 함께 하는 선형대수학, 경문사, 2002.
  2. 고래영.김덕선.박진영.이상구, 모바일 환경에서의 Sage-Math의 개발과 선형대수학에서의 활용, 韓國數學敎育學會誌시리즈 E <數學敎育論文集> 23 (3) (2009), 483-506.
  3. 교육과학기술부, 수학교육 선진화 방안(교육과학기술부 2012년 1월 10일자 보도자료).
  4. 김남희, 예비 수학 교사 교육에서 공학적 도구의 교육적 활용, 대한수학교육학회지 수학교육학연구 21 (4) (2011), 345-359.
  5. 김덕선.박진영.이상구, 21세기 선진형 ICT 수학 교육 방법론 모델, 韓國數學敎育學會誌시리즈 E <數學敎育論文集> 22 (4) (2008), 533-543.
  6. 김덕선.이상구.정경훈.설한국, 선형대수학 교육에 적용되는 양방향 콘텐츠 기반의 MathML과 JAVA도구에 관한 연구, 韓國數學敎育學會誌시리즈 A <數學敎育> 47(1) (2008), 75-89.
  7. 김창근.송영권.양영균, MATLAB을 이용한 선형대수학(개정판), 교우사 2008.
  8. 김한두.김향숙.배화수.손병근, MATHEMATICA를 이용한 선형대수학(개정판), 교우사, 2004.
  9. 송영권, 선형대수학-MATLAB을 이용한 문제풀이, 교우사, 2011.
  10. 이상구.양정모.Wellman, R., 7차 교육과정의 수학에서의 공학적 도구의 이용에 관하여, 韓國數學敎育學會誌시리즈 E <數學敎育論文集> 11 (2001), 355-365.
  11. 정인주.박종률.김우열.민정식.정화식, MATHEMATICA로 배우는 선형대수학, 경문사, 2000.
  12. 조은애.권혁진, 수학교육에 공학적 도구의 활용에 대한 교사들의 인식과 활성화 방안, 교과교육연구 1 (1) (2008), 1-29.
  13. 주순종.김응환, 중학교 1학년 함수지도에서의 공학적 도구 활용에 관한 연구, 한국학교수학회논문집 12 (3) (2009), 189-209.
  14. Bahns, D. and Schweigert, C., Softwarepraktikum - Analysis und Lineare Algebra: Ein MAPLE-Arbeitsbuch mit vielen Beispielen und Losungen, Vieweg+Teubner, 2007.
  15. Butt, R., Applied Linear Algebra and Optimization Using MATLAB, Mercury Learning & Information, 2011.
  16. Golubitsky, M. and Dellnitz, M., Linear Algebra and Differential Equations Using MATLAB, Brooks Cole, 1999.
  17. Griffith, S. and Liyanage, L., An introduction to the potential of social networking sites in education, Emerging Technologies Conference 2008, 76-81.
  18. Hardy, K., Linear Algebra for Engineers & Scientists Using MATLAB, Prentice Hall, 2004.
  19. Hill, D. R. and Zitarelli, D., Linear Algebra Labs with MATLAB, Prentice Hall, 1996.
  20. Kim, D. -S., Markowsky, G. and Lee, S. -G., Mobile Sage-Math for linear algebra and its application, Electronic Journal of Mathematics and Technology 4 (3) (2010), 1-13.
  21. Kleinfeld, E. and Kleinfeld, M., Understanding Linear Algebra Using MATLAB, Prentice Hall, 2001.
  22. Mazer, J. P., Murphy, R. E. & Simonds, C. J., I will see you on Facebook: The Effects of Computer-Mediated Teacher Self-Disclosure on Student Motivation, Affective Learning, and Classroom Climate, Communication Education 56 (1) (2007), 1-17. https://doi.org/10.1080/03634520601009710
  23. Shiskowski, K. and Frinkle, K., Principles of Linear Algebra with Maple, Wiley, 2010.
  24. Strampp, W., Lineare Algebra mit Mathematica und Maple, Vieweg, 1999.
  25. Szabo, F., Linear Algebra: An Introduction Using Mathematica, Academic Press, 2000.
  26. Torrence, B. F. and Torrence, E. A., The Student's Introduction to Mathematica: A Handbook for Precalculus, Calculus, and Linear Algebra, 2nd ed., Cambridge University Press, 2009.

Cited by

  1. A Case Study of Perceptions on Storytelling Mathematics Textbooks with Computer Algebra System vol.28, pp.1, 2014, https://doi.org/10.7468/jksmee.2014.28.1.65
  2. Interactive Statistics Laboratory using R and Sage vol.29, pp.4, 2015, https://doi.org/10.7468/jksmee.2015.29.4.573
  3. 대화형 수학 디지털교과서 개발과 활용 사례 연구 - 선형대수학을 중심으로- vol.31, pp.3, 2013, https://doi.org/10.7468/jksmee.2017.31.3.241
  4. 디지털 시대의 대학수학교육: 선형대수학을 중심으로 vol.31, pp.4, 2017, https://doi.org/10.7468/jksmee.2017.31.4.367
  5. 학생중심의 대학 이산수학 강의 운영사례 vol.33, pp.1, 2013, https://doi.org/10.7468/jksmee.2019.33.1.1
  6. 인공지능(Artificial Intelligence)과 대학수학교육 vol.34, pp.1, 2020, https://doi.org/10.7468/jksmee.2020.34.1.1