DOI QR코드

DOI QR Code

On Intensive E-learning TOEIC Course

E-학습 중심의 TOEIC 집중교육에 대하여

  • Received : 2013.12.19
  • Accepted : 2013.12.29
  • Published : 2013.12.31

Abstract

The purpose of this paper is to compare and analyze TOEIC scores of two kinds of courses opened at a university and the distribution of TOEIC scores of two groups. In addition, this paper will examine the ability of participants and the used instructional materials and equipment. The university has two kinds of TOEIC courses; one is a four-week intensive course opened in summer and winter vacations, where students participate in the classes from 9:00 a.m. to 4:00 p.m. The other is a regular TOEIC course, offering one-hour class every day from Monday to Friday during the university semester (15 weeks). This paper points out how important, the EFL/ESL teacher education, teaching materials, teaching methods and e-learning in operating more effective classes. The intensive TOEIC course and the regular TOEIC course include 120 hours and 75 hours a semester, respectively. Unfortunately, both courses have such a limited amount of time that students cannot achieve their fluent and perfect command of English. For Korean student to master English in a limited amount of both time and resources, the development of effective and qualitative EFL/ESL Intensive courses is essential.

본 논문은 한 대학에서 3년에 걸쳐 실시한 토익 모의고사를 바탕으로 4주간의 집중코스와 한 학기에 걸쳐 진행되는 상시적 토익코스의 점수 분포를 비교하고, 두 프로그램에 참여한 학생 그룹의 능력 뿐만 아니라 사용된 교수용 교재 및 장비를 살펴본다. 해당 대학은 여름방학과 겨울방학을 이용하여 4주간의 토익 집중코스를 개설하고 있으며, 참여 학생들은 오전 9시부터 오후 4시까지 수업에 참가한다. 또한 해당 대학은 매 학기동안 15주간의 상시적인 토익코스를 개설해서 월요일부터 금요일까지 매일 한 시간의 수업을 진행한다. 본 논문은 EFL/ESL 교육에서 교사가 교수 자료, 교수법 및 e-학습을 효과적으로 운용하는 것이 얼마나 중요한지를 보여준다. 상시적으로 개설되는 토익코스는 한 학기동안 75시간 수업이 진행되며, 4주간의 집중코스는 120시간 수업이 진행된다. 이 두 코스의 제한된 시간들은 학생들이 일상생활에서 의사소통을 가능하게 하는데 필요한 충분한 시간이라고 볼 수는 없다. 미래에 학생들이 영어 학습에서 성공적인 향상을 보이기 위해서는 효과적이고 질적으로 우수한 EFL/ESL 집중코스의 개발이 필수적이다.

Keywords

References

  1. Foreign Language Institute, NSU., 2010, 2011, 2012,. TOEIC Score DATA.
  2. http://www.nsu.ac.kr/
  3. Cross, D., "A practical handbook of language teaching. Cassell": Prentice Hall, 1992..
  4. Li, Ping &Zhihong Lu, "Individualized Instruction in Large Classes of Integrated English in CALL Environments," Theory and Practic in Studies, 2(11), pp. 2277-2283, 2012.
  5. Norton, B., &Toohey, K., "Changing perspectives on good language learners," TESOL Quarterly, 35(2), pp. 307-322. 2011.
  6. Simpson, O., "Motivating learners in open and distance learning: do we need a newtheory of learner support?," Open Learning, 23(3), pp. 159-170, 2008. https://doi.org/10.1080/02680510802419979
  7. Rivers,W.M.,&Temperley,M. S., "Apractical guide to the teaching of English: As a second or foreign language," Oxford: Oxford University Press,1978.
  8. Stanley, K., "Video series for language learners." Retrieved September 5, 2004, formthe WorldWide Web: http://people,mcpcc.edu/-skh6004e.