DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Development of the Model for the Process-focused Assessment Using Manipulatives -Focused on Middle School Mathematics-

교구를 활용한 수학적 과정의 평가모델 개발에 관한 연구 -중학교 수학을 중심으로-

  • Received : 2013.08.22
  • Accepted : 2013.11.27
  • Published : 2013.11.30

Abstract

Students' learning processes and mathematical levels should be correctly diagnosed in many different methods of assessment to help students learn mathematics. The study developed the model for the process-based assessment while using manipulatives in the middle school in order to improve problem solving, reasoning and communication which are emphasized in 2009 reformed curriculum as the areas of mathematical process. Identifying the principles of assessment, we created the assessment model for each area and carried out a preliminary study. Based on this, we revised the representative items and the observation checklist and then conducted a main study. Through the results of assessment, we found that students' thinking processes were well presented in scoring rubric for their responses on each item. It meant that the purpose of the assessment as a criterion-referenced test was achieved.

제 7차 교육과정이후 학생들의 수학 학습을 돕기 위해서 다양한 평가 방법으로 학습 과정 및 수학 수준 등에 대하여 진단해야하는 평가의 중요성이 꾸준히 논의되었다. 본 연구는 2009 개정교육과정에서 강조하는 수학적 과정인 문제해결, 추론, 의사소통 능력을 향상시키기 위해서 교구를 활용한 평가모델을 개발하는 것이다. 우선 교구를 활용한 평가에 적합한 평가원리를 설정하여 각 영역별로 문항과 채점기준표를 개발하고 예비 연구를 실시한 결과 관찰체크리스트의 필요성이 제기되었다. 나아가 예비 연구를 바탕으로 수정된 평가모델을 사용하여 평가를 실시한 결과, 수학적 과정인 각 영역별 특성에 따른 채점기준표에 의해 학생들의 수학적 사고과정을 구체적으로 파악할 수 있어서 목표지향평가가 용이해짐을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 고상숙.고호경.박만구.홍예윤.한혜숙 (2012). 수학교육평가론. 서울: 경문사.
  2. 고상숙 외 9명 (2013). 교구 및 공학도구를 활용한 수학적 과정중심 평가 기반 조성. 연구보고서 2013-6. 서울: 한국과학창의재단.
  3. 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정. 서울: 교육과학기술부
  4. 김도한 외 18인 (2009). 2009년 창의중심의 미래형 수학과 교육과정 모형 연구. 서울: 한국과학창의재단.
  5. 김민경 (2001). 초등수학에서 기하판 활용방안 탐색. 한국초등수학교육학회지, 5(2), 111-119.
  6. 김진호 (2008). 학습자 중심 수학 수업과 수행평가. 한국초등수학교육학회지, 12(1), 47-58.
  7. 박만구.고상숙.정인철.김은영 (2010). 기하 교구의 활용이 공간 지각 능력에 미치는 영향. 한국학교수학회논문집, 13(2), 303-322.
  8. 신준식.고정화.박문환.박성선.서동엽 (2011). 수학적 사고력 측정을 위한 수학 평가 도구의 개발. 한국초등수학교육학회지, 15(3), 619-640.
  9. 이봉주 (2011). 초등학교 저학년 수학교육에서의 역동적 평가 방안 탐색. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 50(1), 13-25. https://doi.org/10.7468/mathedu.2011.50.1.013
  10. 이준열.최부림.김동재.송영준.윤상조.황선미.임유원 (2008). 수학1. 서울: 천재교육.
  11. 이준열.최부림.김동재.송영준.윤상조.황선미.임유원 (2008). 수학익힘책1. 서울: 천재교육.
  12. 장훈 (2008). 체험수학-교구를 이용한 삼각형의 내심과 외심 지도. 제 40회 한국수학교육학회 학술대회 프로시딩 (pp. 37-45). 충북: 한국교원대학교.
  13. 정상권.이경화.유연주.신보미.김구연 (2012). 2011년 과정중심의 수학교과 평가방안 연구. 서울: 한국과학창의재단.
  14. 최정선.박혜숙 (2009). 교구를 활용한 수업에서의 수학적 표현과 행동 특성의 변화. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 48(3), 303-328.
  15. 최창우 (2002). 초등학교 수학 수업에서 기하판의 활용. 한국수학교육학회지 시리즈 C <초등수학교육>, 6(1), 1-10.
  16. Jitendra, A. K., & Kameenui, E. T. (1991). Expert's and novice's error patterns in solving part-whole mathematical word problem. The journal of Educational Research, 90(1), 42-51.
  17. National Academy of Science. (1993). Measuring What counts: A Conceptual Guide for Mathematics Assessment. Washington, DC: National Academy Press.
  18. National Council of Teachers of Mathematics. (1995). Assessment Standards for School Mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  19. National Council of Teachers of Mathematics. (1999). Mathematics Assessment: A Practical Handbook for Grades 9-12. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  20. National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Mathematics Assessment: A Practical Handbook. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  21. Piaget, J. (1965). The Child's Conception of Number. WW: Norton & Company, Inc.

Cited by

  1. An Analysis of Domestic and International Research Trends of Assessment in Mathematics Education Using Topic Modeling vol.30, pp.4, 2013, https://doi.org/10.29275/jerm.2020.11.30.4.601