DOI QR코드

DOI QR Code

Social Media as a Platform of Collective Intelligence : An Exploratory Analysis Based on Communication Types

집단지성 플랫폼으로서의 소셜미디어 : 커뮤니케이션 유형별 실험 분석

  • 김태원 (충북대학교 경영대학 경영정보학과) ;
  • 김상욱 (충북대학교 경영대학 경영정보학과)
  • Received : 2013.04.22
  • Accepted : 2013.07.10
  • Published : 2013.09.30

Abstract

Is the social web environment in which production, distribution and consumption of information occurs from users an environment where manifestation of collective intelligence is easily made? Or is the social web environment a condition that incites people to depend on the groupthink due to biased information? It is important to conduct empirical studies on the possibility of social media as a tool of collective intelligence under the situation where conflicting opinions prevail. However, most of the existing studies related to this were limited to an exploratory research rather than an empirical research. In this regard, this study attempted to examine if the social media can perform a part as a platform of the collective intelligence empirically. Based on the experimental results, it can be safely said that the communication methods of social media showed its usefulness in both 'intellectual capacity of the group' and 'problem-solving skill of the group.'

Keywords

References

  1. 고훈석, 김제숭, 정문영, 오영진, 이성호, "소셜 네트워크 서비스 품질요인이 사용자 만족과 지속적인 사용의도에 미치는 영향에 관한 연구", 품질경영학회지, 제39권, 제4호(2011), pp.543-555.
  2. 김대진, "SNS의 사용자 만족과 지속적 사용을 위한 영향요인에 관한 연구", 중앙대학교 박사학위논문, 2011.
  3. 김덕희, "소셜 네트워크 서비스 만족에 미치는 서비스 품질요인에 관한 연구", 디지털정책연구, 제9권, 제3호(2011), pp.225-233.
  4. 김상욱, "동양의 시각에서 본 학습조직의 재해석", 한국시스템다이내믹스연구, 제9권, 제1호(2008), pp.33-56.
  5. 김상욱, 조현웅, "지식성장 잠재력 측정을 위한 동태적 지식경영시스템 시뮬레이션 모델 개발에 관한 연구", 한국시스템다이내믹스 연구, 제11권, 제1호(2010), pp.103-131.
  6. 김상욱, 창조적 사고의 기술, 청주 : 충북대학교출판부, 2012.
  7. 김영석, "SNS를 통한 루머확산, 무엇이 문제인가", 한국논단, 제267권, 단일호(2011), pp. 40-47.
  8. 김유정, 김민선, "소셜 필터링, 정보품질 및 심리적 계약이 SNS 신뢰와 지속적 정보 공유의 도에 미치는 영향", 인터넷전자상거래연구, 제11권, 제3호(2011), pp.57-82.
  9. 김재영, "Social Network Service의 정보품질과 서비스 품질이 이용자 만족도에 미치는 영향에 관한 연구", 한성대학교 박사학위논문, 2011.
  10. 박성호, "여론형성공간으로서의 인터넷 자유 게시판의 저널리즘적 특성과 사회적 영향에 관한 연구", 언론과학연구, 제5권, 제3호 (2005), pp.191-226.
  11. 박용태, 기술과 경영, 서울: 생능출판사, 2005.
  12. 서우종, 원욱연, 홍진원, "SNS 웹사이트의 품질요인이 사용자 만족, 지속적 사용의도 및 구전의도에 미치는 영향에 대한 실증 연구", 산업혁신연구, 제26권, 제1호(2010), pp.99-132.
  13. 윤영민, 소셜미디어와 집단지성, 서울 : 한양대학교출판부, 2011.
  14. 윤호성, 이기동, "소셜 네트워크를 이용한 집단지성 측정연구", 디지털정책연구, 제9권, 제2호(2011), pp.53-63.
  15. 이원태, 박현유, 김혁, 조화순, 인터넷 참여 문화 선진화를 위한 제도적 지원방안, 한국인터넷 문화의 특성과 발전방안 연구, 정보통신정책연구원, 2009.
  16. 이원태, 정부연, 소셜플랫폼의 사회적 영향력 분석 및 발전방향 연구, 정보통신정책연구원, 2011
  17. 이지원, 강인원, 정성운, "SNS상의 콘텐츠 품질이 사용자의 수용태도와 구전활동에 미치는 영향", 지식경영연구, 제12권, 제5호(2011), pp.1-10.
  18. 이항우, "네트워크 사회의 집단지성과 권위," 경제와 사회, 제84권(2009), pp.278-303.
  19. 이형용, 안현철, "대중 집단지성의 사용자 수용 모형에 관한 연구", Journal of Information Technology Applications and Management, 제17권, 제4호(2010), pp.1-17.
  20. 장성준, "소셜미디어 이용자의 '기술적 상상'과 '집단지성'에 대한 연구", 중앙대학교 박사학위논문, 2012.
  21. 정지혜, "높아진 여론 쏠림의 파고, 신뢰로 쌓은 탑은 잠기지 않는다", LG Business Insight, LG경제연구원. 2012.
  22. 최항섭, 정은희, 이동후, 조화순, 엄한진, 전상진, 온라인 세대의 네트워킹과 집단지성화에 대한 미래 정책 연구, 정보통신정책연구원, 2008.
  23. 하영원, 김경미, "우연히 노출된 제품가격에 의한 정박 효과의 경계조건과 심리적 특성", 마케팅연구, 제26권(2011), pp.47-71.
  24. 한국인터넷진흥원, "2011년 인터넷 이용실태 조사", 2011.
  25. 한국정보산업연합회, "소셜미디어(Social media) 란 무엇인가", 정보산업지, 제6호(2006), pp. 52-55.
  26. 황주성, 소셜컴퓨팅 환경에서 집단지성의 사회적 생산 메커니즘 연구, 정보통신정책연구원, 2009.
  27. Allen, V. L., Situational Factor in conformity, In L. Berkowitz(Ed.), Advances in Experimental Social Psychology, (Vol.2, pp.133-176), New York : Academic Press, 1965.
  28. Allport, G. W. and L. Postman, The Psychology of Rumor, New York : Henry Holt, 1947.
  29. Asch, S. E., "Studies of independence and submission to group pressure : I. A minority of one against a unanimous majority", Psychological Monographs, Vol.70 (1956), pp.1-71.
  30. Bloom, H., Global Brain : The Evolution of Mass Mind from the Big Bang to the 21st Century, John Wiley and Sons Inc., 1995.
  31. Bruns, A., Blogs, Wikipedia, Second Life, and Beyond, New York : Peter Lang, 2008.
  32. Epley, N. and T. Gilovich, "Putting Adjustment Back in the Anchoring and Adjustment Heuristic:Differential Processing of Self-Generated and Experimenter-Provided Anchors", American Psychological Society, Vol.12, No.5(2001), pp.391-396.
  33. George, J. F., K. Duffy, and M. Ahuja, "Countering the Anchoring and Adjustment Bias with Decision Support Systems", Decision Support Systems, Vol.29, No.3(2000), pp.195-206. https://doi.org/10.1016/S0167-9236(00)00074-9
  34. Gettier, E., "Is Justified True Belief Knowledge?", Analysis, Vol.23, No.6(1963), pp. 121-123. https://doi.org/10.1093/analys/23.6.121
  35. Granovetter, M. S., "The strength of Weak Ties", American Journal of Sociology, Vol. 78, No.6(1973), pp.1360-1380. https://doi.org/10.1086/225469
  36. Habermas, J., Strukturwandel der Oeffentlickeit : Untersuchungen zu einer Kategorie der Buergerlichen Gesellschaft, Frankfurt : Suhrkamp Verlag, 1962.
  37. Jenkins, H., Convergence Culture : where old and new media collide, New York : NYU Press, 2006.
  38. Janis, I. L., Victims of Groupthink : A Psychological Study of Foreign-Policy Decisions and Fiascoes, Boston : Houghton Mifflin, 1972.
  39. Le Bon, G., Psychologie des foules, Paris : Edition Felix Alcan, 1895.
  40. Leadbeater, C., We-Think, London : Profile books, 2009.
  41. Levy, P., L'intelligence collective, pour une anthropologie du cyberespace, Paris : La Decouverte, 1994.
  42. Levy, P., Cyberdemocratie, Essai de philosophie politique, Paris : Edition Jacobs, 2002.
  43. Lynch, J. G. and D. Ariely, "Wine Online : Search Costs Affect Competition on Price, Quality, and Distribution", Marketing Science, Vol.19, No.1(1972), pp.83-103.
  44. Mackay, C., Extraordinary Popular Delusions and the Madness of Crowds, New York : Harmony Books, 1980.
  45. Milgram, S., "Behavioral study of obedience", Journal of Abnormal and Social Psychology, Vol.67(1963), pp.371-378. https://doi.org/10.1037/h0040525
  46. Negri, A. and M. Hardt, Commonwealth, Havard University Press, 2008.
  47. Nishida, K., Fundamental Problems of Philosophy : The World of Action and the Dialectical World, Tokyo : Sophia University, 1970.
  48. Nonaka, I. and N. Konno, "The Concept of 'BA' : Building a Foundation for Knowledge Creation", California Management Review, Vol.40, No.3(1998), pp.40-54. https://doi.org/10.2307/41165942
  49. Russell, P., The Global Brain, Los Angeles : J.P. Tarcher, 1983.
  50. Schieffer, A., D. Isaacs, and B. Gyllenpalm, The World Cafe. Part One, In : Transformation, 2004.
  51. Shimizu, H., "Ba-Principle : New Logic for the Real-time Emergence of Information", Holonics, Vol.5, No.1(1995), pp.67-69.
  52. Shirky, C., Here Comes Everybody, Penguin Group USA, 2008.
  53. Simon, H. A., "Rational Choice and the Structure of the Environment", Psychological Review, Vol.63, No.2(1956), pp.129-138. https://doi.org/10.1037/h0042769
  54. Spears, R., M. Lea, and S. Lee, "De-individuation and grouppolarization in computer-mediated communication", British Journal of Social Psychology, Vol.29, No.2 (1990), pp.121-134. https://doi.org/10.1111/j.2044-8309.1990.tb00893.x
  55. Steiner, I. D., Group processes and productivity, New York : Academic Press, 1972.
  56. Strack, F. and T. Mussweiler, "Explaining the Enigmatic Anchoring Effect:Mechanisms of Selective Accessibility", Journal of Personality and Social Psychology, Vol.43 (1997), pp.22-34.
  57. Stroud, S. R., "John Dewey and the question of artful communication", Philosophy and Rhetoric, Vol.41, No.2(2008), pp.153-183. https://doi.org/10.1353/par.0.0002
  58. Sunstein, C. R., Republic.com 2.0. Princeton, NJ : Princeton University Press, 2007.
  59. Sunstein, C. R., On Rumors : How falsehoods spread, why we believe them, what can be done, New York : Farrar, Strausand Giroux, 2009.
  60. Surowiecki, J., The Wisdom of Crowds, New York : Doubleday, 2004.
  61. Tapscott, D. and A. D. Williams, Wikinomics, New York : Portfolio, 2009.
  62. Tversky, A. and D. Kahneman, "Judgment under Uncertainty:Heuristics and Biases", Science, Vol.185(1974), pp.1124-1130. https://doi.org/10.1126/science.185.4157.1124
  63. Wheeler, W. M., Ants : Their Structure, Development, and Behavior, New York : Columbia University Press, 1910.