DOI QR코드

DOI QR Code

Penetration Strategies of Global Media Companies into Korean Market

글로벌 미디어 사업자의 한국 시장 진입 특성

  • Received : 2013.04.20
  • Accepted : 2013.09.13
  • Published : 2013.09.30

Abstract

Global media companies like Sony, Fox, Vivendi, and Disney expand their activities aggressively to foreign markets. This paper seeks to find out their precise strategies to succeed in the global market. Our study focus on two companies Fox and Sony who manage successively in Korean market. Particularly, these two media companies launched in Korean market several channels, joint venture companies with Korean partners and have expanded.Korean channel in East asian countries.

Keywords

References

  1. 공정희, "케이블 텔레비전 프로그램의 경제적 효율성 제고에 관한 연구", 연세대학교 언론홍보대학원 방송전공, 석사학위논문, 1998.
  2. 김 영, "방송 프로그램 수출 활성화 방안에 관한 연구 : 중국시장 분석을 중심으로", 연세대학교 언론홍보대학원 방송전공, 석사학위논문, 1999.
  3. 미디어스, http://www.mediaus.co.kr/news/articleView.html?idxno=18013, 2011. 6. 14.
  4. 박천일, "위성방송의 경제적 효과분석 및 영상산업 진흥방안 연구", 방송연구, 여름호. 방송위원회, (2000).
  5. 스포츠조선, 2012. 8. 31.
  6. 아리랑 TV, 해외진출 현황, 2011.
  7. 유세경, "방송영상 콘텐츠 사업자의 글로벌 시장 진출을 위한 마케팅 전략", 방송과 커뮤니케이션, 제7권, 제2호(2006).
  8. 정용준, 외국방송재송신 승인정책 방안, 외국 방송재송신 승인정책 수립을 위한 전문가 토론회. 방송위원회, (2005).
  9. 한겨레 21, http://h21.hani.co.kr/arti/culture/culture_general/26098.html, 2009. 11. 13.
  10. 한국경제, 2009. 11. 21.
  11. 한국방송영상산업진흥원, "국내미디어기업의 글로벌화 전략과 과제", KBI포커스, 제54권 (2008), p.40.
  12. 한국방송진흥원, "글로벌 미디어 기업육성 방안 연구", (2008).
  13. AXN Korea 관계자 인터뷰.
  14. CJ미디어 전략기획실, "글로벌 콘텐츠 육성 방안", (2010), p.4.
  15. FIC 코리아 관계자 인터뷰.
  16. Forbes, Austrlian govt to relax media ownership rules, remove foreign ownership limit. 13th July, (2006).
  17. Manilatimes, Foreign Ownership of RP media eyed. 15th Oct 2005.
  18. Peng, M. W., Global Strategy, South-Western College Publication., 2005.