How does Product Innovation Enhance Firm Performance?: The Moderating Role of Process Innovation, Organizational Innovation and Marketing Innovation

기업의 재무적 성과 향상을 위한 제품혁신 메커니즘 분석: 공정혁신, 조직혁신, 마케팅혁신의 조절효과를 중심으로

  • 오신호 (연세대학교 대학원 기술경영학협동과정) ;
  • 한상연 (연세대학교 대학원 기술경영학협동과정) ;
  • 배성주 (연세대학교 경영대학)
  • Received : 2013.08.27
  • Accepted : 2013.12.16
  • Published : 2013.12.30

Abstract

This study investigates the extent to which product innovation is associated with firm performance, and how this effect is moderated by other type of innovation efforts. Empirical analysis is conducted (1) to determine the effect of product innovation on firm performance; (2) to explore the moderating effect that process innovation, organizational innovation and marketing innovation activities each has on the relationship between product innovation and firm performance. The analytical sample comprises a total of 816 Korean manufacturing firms from the 2010 KIS (Korean Innovation Survey) data and merged with financial data from KIS Info for acquiring the objectivity. The results show that product innovation is positively associated with a firm performance. Product innovation when combined with higher levels of process, organizational and marketing innovation activities resulted in higher firm performance. The results suggest that product innovation is a decisive factor of firm performance. More importantly, process, organizational and marketing innovation activities support product innovation and thus impact firm performance indirectly. In addition, this study examines the effect of innovation activities on firm performance by different firm size and R&D intensity, thereby further improving the details of this study.

본 연구는 제품혁신이 기업의 재무적 성과에 미치는 영향을 측정하고, 공정혁신, 조직혁신, 마케팅혁신이 갖는 조절효과를 실증 분석하였다. 이를 위하여 '2010년 기술혁신조사 : 제조업부분' 자료와 '한국신용평가정보'의 재무자료를 결합하여 위계적 다중회귀분석을 실시하였다. 분석 결과 공정혁신, 조직혁신과 마케팅혁신 모두가 제품혁신 활동과 기업의 성과관계를 조절하는 것으로 나타났다. 또한, 기업규모 및 연구개발집약도에 따른 산업 기술 수준별 그룹을 나누어 추가분석을 시도하였다. 그 결과 중기업, 대기업의 경우, 제품혁신과 공정혁신이 재무적 성과인 매출액에 결정적인 역할을 수행하는 반면, 소기업의 경우, 제품혁신과 조직혁신이 재무적 성과인 매출액에 결정적인 역할을 수행하는 것으로 나타났다. 연구개발집약도에 따른 산업별 분석에서는 첨단기술 산업군에서는 마케팅혁신이 제품혁신과 더불어 성과를 향상시키는 혁신 유형으로 나타났다. 본 연구를 통해 기술혁신과 기업 성과와의 관계에서 기술혁신을 제품혁신, 공정혁신, 조직혁신과 마케팅혁신을 포함함으로써 기술혁신을 유형별로 세분화하였고 기업이 추구해야할 혁신 활동을 포괄적으로 살펴봄에 따라 기술혁신 간 영향관계를 새롭게 규명하였고 산업 기술 수준별, 기업 규모별 혁신과 성과 간의 관계를 살펴보았다.

Keywords