DOI QR코드

DOI QR Code

The Method of 3D Stereoscopic Animation Editing Using Layers

레이어를 이용한 3D 입체 애니메이션 편집 기법

  • 박성대 (동의대학교 디지털콘텐츠공학과) ;
  • 손국환 (동의대학교 디지털콘텐츠공학과)
  • Received : 2012.10.16
  • Accepted : 2012.12.13
  • Published : 2013.01.31

Abstract

The current software for creating and editing animation offers the possibility of dividing variable objects into layers. This paper suggests a method to render and edit each of right and left layer in the process of creating a 3D stereoscopic animation. It is possible to apply a variety of effects to left and right images and to adjust the gap of binocular parallax through this method so that wider variation of images and richer sense of depth can be produced. In addition, this method offers freedom of deleting and inserting an object, controlling size and position of the object and adjusting the gap of binocular parallax. Thus, new sense of depth can be obtained. This method shows the results to apply various effects on the 3D stereoscopic image and to reduce visual fatigue rather than the method to render simultaneously both of left and right layer.

현재 3D 애니메이션 제작 편집 소프트웨어는 다양한 객체를 레이어로 분리하여 작업하는 것이 가능하다. 본 논문은 3D 입체 애니메이션 제작 과정에서 좌 우 영상을 각각의 레이어별로 출력 편집하는 제작 방법을 제안한다. 레이어를 이용함으로써 편집 과정에서 좌 우 이미지에 다양한 이펙트 적용이 가능하고, 양안시차 간격 또한 조절할 수 있어 폭넓은 영상 변화 및 입체감 변화가 가능하다. 그리고 객체의 삭제 및 삽입이 자유로우며 삽입된 객체의 크기와 위치, 양안 시차간격을 쉽게 조절함으로써 새로운 입체감을 얻을 수 있다. 이러한 방법은 기존의 좌 우 영상을 레이어로 분리하지 않고 출력해서 제작한 3D 입체 애니메이션보다 다양한 이펙트를 적용할 수 있고 시각적 피로를 감소시키는 결과를 보여주었다.

Keywords

References

  1. Jung-Hyun Kim, "Research on the Technique to Produce Stereoscopic Animation Contents using 3D Computer Graphics," The Journal of the Korea Contents Association, Vol.12, No.2, pp.112-124, Feb. 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.01.112
  2. Eun-Ah Yu, In-Ho Hwang, Yu-Seon Lee, Hui-Yeop Joo, "An Empirical Study Approach ot Investigating Impact of 3D Stereoscopic Film's Customer Satisfaction," The Journal of the Korea Contents Association, Vol.11, No.3, pp.167-178, Mar. 2011.
  3. Hee man Lee, "Convert 2D Video Frames into 3D Video Frames," Journal of the Korea Society of Computer and Information, Vol.14, No.6, pp.117-123, Jun. 2009.
  4. Song, Xi, "A Study on The Influence of Digital Technology to 3D Animating Development and Prospect," M.S. Thesis, University of Konkuk, 2010.
  5. Moon-Young Lee, Jean-Hun Chung, "A Study on the Technique of producing Stereoscopic Image for 3D animation," The Journal of The Society of Korea Illusart, Vol.11, No.4, pp.85-92, 2008.
  6. Tae Hyung Kim, Han Seok Lee, "A Study on the case of Stereoscopic image production Based on 3D Computer Graphics -Focused on Ice Volcano-," The Journal of The Society of Korea Illusart, Vol.13, No.2, pp.37-44, 2010.
  7. Young-geun Choi, Chun-Myoung Park, Kim Cheeyong, "3-Dimensional Stereoscopic Imaging Research On Using the Depth Script," Proceedings of the Korea Multimedia Society Conference, Vol.13, No.2, pp.561-564, Nov. 2010.
  8. Kim, Jung-Hyun, "A study on visual elements necessary for a stereoscopic effect of 3D animation," M.S. Thesis, University of Hong-Ik, 2011.

Cited by

  1. 영상콘텐츠 제작에서의 영상편집 교육 방법론 vol.19, pp.12, 2014, https://doi.org/10.9708/jksci.2014.19.12.039