Abstract
In this study, factors that affect the air entrainment within a closed conduit by air drawn in through an air vent are investigated using a hydraulic scale model, which represents a gated circular conduit system connected to the intake tower of an irrigation reservoir. In addition, using data obtained during the hydraulic experiments, experimental equations are developed to estimate the amount of air drawn in through the air vent. In case of pressurized flow conditions downstream of hydraulic jumps, the relationships between $\frac{Q_a}{Q_w}$ and $Fr_g-1$ of the data form a experimental equation, $\frac{Q_a}{Q_w}=0.0304(Fr_g-1)^{1.0622}$; in case of free surface flow conditions, $\frac{Q_a}{Q_w}=0.0271(Fr_g-1)^{1.8205}$. Comparing two data sets observed under the two flow regimes with the results of previous researchers, patterns of the data sets are similar to the results estimated using the equations presented previously, and this indicates that the quality of the data obtained during the hydraulic experiments is ensured. In addition, it is revealed that air entrainment phenomena in the regions close to air vents are affected by the characteristics of supercritical flows downstream of gates. Finally, it is concluded that the equation developed for pressurized flow conditions can be applied to design of air vents.
본 연구에서는 저수지 취수탑에 연결된 방류관의 게이트 직하류에서 발생하는 공기연행현상에 영향을 미치는 인자들을 수리모형실험을 통해서 파악하였다. 또한 측정자료의 $\frac{Q_a}{Q_w}$와 $Fr_g-1$ 관계를 이용하여 공기관의 연행공기량 추정식을 개발하였다. 측정된 자료는 게이트 하류 흐름에 따라 구분되었으며, 개발된 실험식은 만관 흐름인 경우에 $\frac{Q_a}{Q_w}=0.0304(Fr_g-1)^{1.0622}$, 자유수면 흐름인 경우에 $\frac{Q_a}{Q_w}=0.0271(Fr_g-1)^{1.8205}$이었다. 측정 자료와 기존 연구결과들의 비교를 통해서 측정 자료가 기존 실험식의 추정 결과와 유사한 분포를 나타내고 측정 자료의 신뢰성이 확보된 것으로 파악되었다. 또한 공기관 부근에서 발생하는 공기연행현상은 게이트 하류에서 발생하는 사류 특성으로부터 영향을 받는 것으로 나타났다. 최종적으로 하류 만관 흐름 조건에 대한 실험식은 공기관 설계에 적용이 가능한 것으로 사료된다.