DOI QR코드

DOI QR Code

Influence of Emotional Awareness, Emotional Expressiveness, and Ambivalence over Emotional Expressiveness on College Student Adjustment in Freshman Nursing Students

간호대학신입생의 정서인식, 정서표현, 정서표현양면성이 대학생활적응에 미치는 영향

  • Received : 2012.11.06
  • Accepted : 2012.12.24
  • Published : 2013.01.28

Abstract

This study was done to investigate emotional awareness, emotional expressiveness, ambivalence over emotional expressiveness, and college student adjustment, to analyze the factor affecting college student adjustment. The subjects were 159 freshman nursing students. Data were collected through structured questionnaires from May 20 to June 10, 2012. Data analysis was done using descriptive statistics, independent t-test, ANOVA, Pearson correlation coefficient, and multiple regression with SPSS WIN v 18.0. Positive correlation were found between college student adjustment and mood monitoring as well as mood labeling. On the other hand, ambivalence over positive emotional expressiveness and ambivalence over negative emotional expressiveness were significantly negative correlation with college student adjustment. In addition, mood monitoring, ambivalence over positive emotional expressiveness, mood labeling, and ambivalence over negative emotional expressiveness accounted for 31.8% of variance in college student adjustment. The results of this study suggest that programs for promoting emotional awareness and reducing ambivalence over emotional expressiveness are important for college adjustment in freshman nursing students.

본 연구는 간호대학신입생의 정서인식, 정서표현, 정서표현양면성과 대학생활적응을 확인하고 대학생활 적응에 영향을 미치는 요인을 파악하고자 수행되었다. 연구대상은 4년제 대학 2곳에 재학 중인 간호학과 신입생 159명이었고, 구조화된 설문지를 이용하여 2012년 5월 20일부터 6월10일까지 자료조사를 실시하였다. 대학생활적응은 정서주의와 정서명명과는 유의미한 양의 상관관계를 보였고, 긍정표현에 대한 양면성과 부정표현에 대한 양면성과는 유의미한 음의 상관관계를 나타냈다. 대학생활적응에 가장 큰 영향을 미치는 요인은 정서주의였으며, 정서주의, 긍정표현에 대한 양면성, 부정표현에 대한 양면성, 정서명명은 대학생활 적응에 대해 31.8%의 설명력을 나타내었다. 간호대학신입생의 대학생활적응 향상을 위해서 정서인식 및 정서표현양면성을 돕는 교육 프로그램의 개발이 필요하다.

Keywords

References

  1. 김경희, 김계하, "간호대학 여자 신입생의 행복에 영향을 미치는 요인", 정신간호학회지, 제21권, 제2호, pp.149-157, 2012.
  2. 박종선, 서문숙. 박복남, "일부 지역 3년제 간호대학신입생의 스트레스, 자기효능감 및 학교적응에 대한 학교생활관리프로그램의 효과연구", 한국보건정보통계학회지, 제32권, 제2호, pp.39-55, 2007.
  3. 박미정, 함영림, 오두남, "전문대학 신입생의 의사 결정역량, 대학생활적응, 대학생활적응만족도 정도 및 상관성 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제4호, pp.327-337, 2012.
  4. 최효진, 이은주, "간호 대학 신입생의 학업스트레스와 대학생활적응의 관계에서 자기효능감의 매개효과", 기본간호학회지, 제19권, 제2호, pp.261-268, 2012. https://doi.org/10.7739/jkafn.2012.19.2.261
  5. 한금선, 김근면, "간호대학생과 일반 여자대학생의 자존감, 건강증진 행위, 가족적응도 및 스트레스 증상 비교", 정신간호학회지, 제16권, 제1호, pp.78-84, 2007.
  6. 민소영, "간호대학생의 학과 적응경험", 정신간호학회지, 제15권, 제4호, pp.409-419, 2006.
  7. 전해옥, "대학생의 가치관에 따른 우울과 생활스트레스의 비교", 한국산학기술학회논문지, 제13 권, 제5호, pp.2148-2155, 2012. https://doi.org/10.5762/KAIS.2012.13.5.2148
  8. 금명자, 남향자, "전국대학신입생의 대학생활 기대 및 정신건강", 인간이해, 제31권, 제1호, pp.105-127, 2010.
  9. L. C. Dzurec, L. Allchin, and A. J. Engler, "First-year nursing students' accounts of reasons for student depression," Journal of Nursing Education, Vol.46, No.12, pp.545-551, 2007.
  10. J. Ciarrochi, A. Chan, and J. Bajgar, "A critical evaluation of the emotional intelligence construct," Personality and Individual Differences, Vol.28, pp.539-561, 2000. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(99)00119-1
  11. S. L. Goldman, D. T. Kraemer, and P. Salovey, "Beliefs about mood moderate the relationship of stress to illness and symptom reporting," Journal of Psychosomatic Research, Vol.41, No.2, pp.115-128, 1996. https://doi.org/10.1016/0022-3999(96)00119-5
  12. 권진희, "정서인식의 명확성과 정서표현성 및 대인관계 문제와의 관계", 상담평가연구, 제4권, 제1호, pp.37-49, 2011.
  13. 최요원, 이수정, "대학생의 정서인식의 개인차가 정신건강에 미치는 영향", 한국심리학회지:건강, 제9권, 제4호, pp.887-901, 2004.
  14. 이승미, 오경자, "정서인식불능, 정서표현에 대한 양가감정, 정서표현성이 중년 기혼 여성의 심리적 부적응에 미치는 영향", 한국심리학회지:임상, 제25권, 제1호, pp.113-128, 2006.
  15. L. A. King and R. A. Emmons, "Conflict over emotional expression: psychological and physical correlations," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.58, No.5, pp.864-877, 1990. https://doi.org/10.1037/0022-3514.58.5.864
  16. 하정, 정서표현 성향과 스트레스 평가 및 대처가 우울에 미치는 영향, 이화여자대학교대학원, 석사학위논문, 1997.
  17. 권영미, "간호대학생의 정서와 사회심리적 건강의 관련성 연구", 한국간호교육학회지, 제17권, 제2호, pp.183-195, 2001.
  18. 정효주, 정향인, "3년제 간호대학 신입생의 자아 존중감, 정서지능, 사회적 지지가 대학생활 적응에 미치는 영향", 정신간호학회지, 제21권, 제3호, pp.188-196, 2012.
  19. 박복남, 박종선, 이정란, "일 지역 3년제 간호대학 신입생의 학교적응에 영향을 미치는 요인", 한국보건정보통계학회지, 제34권, 제2호, pp.153-164, 2009.
  20. 양경희, 이정란, 박복남, "간호대학 신입생의 학교적응에 영향을 미치는 요인", 한국간호교육학회지, 제18권, 제1호, pp.5-13, 2012.
  21. 박진아, 이은경, "간호대학생의 자아탄성력, 스트레스 대처방식이 대학생활에 적응에 미치는 영향 ", 간호행정학회지, 제17권, 제3호, pp.153-164, 2011.
  22. A. Swinkels and T. A. Giuliano, "The measurement and conceptualization of mood awareness: attention directed toward one's mood states," Personality and Social Psychology Bulletin, Vol.21, pp.934-949, 1995. https://doi.org/10.1177/0146167295219008
  23. 이수정, 이훈구, "Trait meta-mood scale의 타당화에 관한 연구", 한국심리학회지:사회 및 성격, 제11권, 제1호, pp.95-116, 1997.
  24. R. W. Baker and B. Siryk, "Measurity adjustment to college," Journal of Couselling Psychology, Vol.31, pp.179-189, 1984. https://doi.org/10.1037/0022-0167.31.2.179
  25. 조화진, 부모와의 애착 및 분리-개별화가 대학생활적응에 미치는 영향, 연세대학교대학원, 석사 학위논문, 2004.
  26. 옥수정, 억압적 성격 성향자의 정서적 특성과 정서 조절 방략, 서울대학교 대학원, 석사학위논문, 2000.
  27. 양세경, 정신분열병 환자들의 성격유형, 정서표현, 정서표현양면성간의 관계, 전남대학교대학원, 석사학위논문, 2006.
  28. 성미혜, "여대생의 또래애착과 자아존중감 및 대학생활 적응과의 관계", 한국보건간호학회지, 제 22권, 제1호, pp.84-96, 2008.

Cited by

  1. Factors Influencing College Life Adjustment in Nursing Students vol.19, pp.3, 2013, https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.3.423
  2. The Influence of Perceived Parental Attachment and Self-differentiation on the Adjustment to College Life of University Students vol.14, pp.2, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.02.506
  3. Influence of Emotional Awareness, Ambivalence over Emotional Expressiveness and Emotional Regulation Style on Nursing Student Adjustment vol.20, pp.2, 2014, https://doi.org/10.5977/jkasne.2014.20.2.300