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Implementation of SLA Management System for QoS Guarantee in Cloud Computing Environment

클라우드 환경에서 QoS 보장을 위한 SLA 관리시스템 구현

  • 윤가람 (대전대학교 정보통신공학과) ;
  • 이봉환 (대전대학교 정보통신공학과)
  • Received : 2012.09.09
  • Accepted : 2012.09.27
  • Published : 2013.02.28

Abstract

Internet is becoming more common with increasing cloud services have been spreading rapidly. A SLA is agreements between service providers and customers of service providers is how to ensure quality of service. SLA in cloud computing environments from the perspective of the IT service providers to customer satisfaction increase for service quality, it will need to differentiate between competing carriers QoS guarantees with SLA is a very important factor. However, the study of SLA in the cloud is staying in its infancy. In this paper, SLA indices for cloud services defining and use them SLA Management System for QoS guarantee has been implemented. The proposed system using monitoring-based migration policy an open source-based cloud computing platform which Cluster Nodes load distribution of virtual machines assigned to their availability, response time, throughput analysis of what affects and is compared with existing cloud.

인터넷이 보편화되고 확산됨에 따라 클라우드 서비스가 급속히 확산되고 있다. SLA란 서비스 제공자와 고객 간의 협약으로 서비스 제공자가 서비스 품질을 보증하기 위한 방법이다. 클라우드 컴퓨팅 환경에서의 SLA는 IT 서비스 제공자 입장에서 서비스 품질에 대한 고객만족도를 높이고 경쟁 사업자와의 차별화가 필요하므로 SLA를 통한 QoS 보장은 매우 중요한 요소이다. 그러나 클라우드 환경에서 SLA에 대한 연구는 아직 초기 단계에 머물고 있다. 본 논문에서는 클라우드 서비스를 위한 SLA 관리 지표를 정의하고, 이를 이용하여 QoS 보장을 위한 SLA 관리시스템을 구현하였다. 제안하는 SLA 관리시스템은 오픈소스를 이용한 클라우드 컴퓨팅 환경에서 모니터링 기반의 Migration 정책을 사용하여 Cluster Node들의 부하 분산이 할당된 가상머신들의 가용성, 응답시간, 처리율에 어떠한 영향을 미치는지 분석하고, 기존 클라우드 환경과 비교 분석하였다.

Keywords

References

  1. 최재경, "SLA 관리시스템 도입시 고려요소", ETRI 전자정보센터, pp 2-6 7-14, 2004. 8.
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Cited by

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