Abstract
The purpose of this study is to examine 5 writing guidelines of reference collection development policy(RCDP) and to identify major elements of RCDP through the comparison and analysis of 24 RCDP in academic libraries in the U.S. As a result of this study, a total of 9 elements(5 core elements and 4 selective elements) were identified. Five core elements were (1) introduction, (2) scope, size, and level, (3) format, (4) types, and (5) management(i.e., selection, weeding, evaluation, and responsibilities) of reference collection. The results of this study would be helpful to those academic libraries which are planning to write RCDP in academic libraries in the near future.
본 연구의 목적은 참고 장서개발정책의 작성지침 5개를 분석하여 그 기본요소를 파악하고, 이를 토대로 미국의 대학도서관에서 실제로 작성된 참고 장서개발정책 24개를 비교 분석해 봄으로써 참고 장서개발정책의 기본요소와 그 내용을 파악해 보기 위한 것이다. 대표적인 5개의 지침과 24개의 참고 장서개발정책의 분석을 통해 총 9개의 기본요소가 발견되었고, 이 요소들은 다시 5개의 핵심요소와 4개의 선택요소로 구분되었다. 5개의 핵심요소는 (1) 서문, (2) 참고장서의 범위, 크기, 수준, (3) 참고장서의 포맷, (4) 참고장서의 유형, (5) 참고장서의 관리(선정, 제적, 평가, 책임)였다. 본 연구를 통해 파악된 9개의 기본요소와 그 내용들은 앞으로 참고 장서개발정책의 작성을 시도하는 모든 대학도서관에서 기본 틀로 활용될 수 있을 것이다.