참고문헌
- 강옥려, 이창선. "그래픽 조직자 활용이 국어학습부진아의 어휘력과 독해력에 미치는 영향." 서울교육대학교 한국초등교육, 제22권, 제1호(2011), pp.201-225. (Kang, Ock-Ryeo, Chang-Sun Lee. "The Effect of Graphic Organizer on Vocabulary and Reading Comprehension of Low-Achieving Students in Reading." The Journal of Korea Elementary Education, Vol.22, No.1(2011), pp.201-225.)
- 강옥려, 홍성두. "그래픽 조직자 활용이 국어학습부진학생의 독해력에 미치는 영향 : 구조방정식을 활용한 ANCOVA를 중심으로." 학습장애연구, 제8권, 제2호(2011), pp.65-86. (Kang, Ock-Ryeo, Hong Sung-Doo. "The Effect of Graphic Organizer on Reading Comprehension of Low-Achieving Students in Reading." The Korea Journal of Learning Disabilities, Vol.8, No.2(2011), pp.65-86.)
- 구연정 등. "학령 초기 글쓰기 능력과 유창성과의 관계." 학습장애연구, 제5권, 제1호(2008), pp.43-59. (Gu, Yeong-jung et al. "Relationship Between Written Expression and Writing Fluency Among Primary Grade Students." The Korea Journal of Learning Disabilities, Vol.5, No.1(2008), pp.43-59.)
- 국립어린이청소년도서관. 21세기 어린이청소년도서관 서비스 : 개관 1주년 기념 국립어린이청소년도서관 국제심포지엄 자료집. 서울 : 국립어린이청소년도서관, 2007.
- 권은경. "학교도서관의 교육적 효과에 관한 이론적 고찰." 한국도서관.정보학회지, 제40권, 제1호(2009), pp.451-469. (Kwon, Eun-Kyung. "An Analysis of the Impacts of School Library on Student's Learning." Journal of Korean Library and Information Science Society, Vol.40, No.1(2009), pp.451-469.)
- 김동일. 기초학습기능 수행평가체제 : 읽기검사 검사요강. 서울 : 학지사, 2000.
- 김동일. 기초학습기능 수행평가체제 : 읽기검사. 서울 : 학지사, 2008. (Kim, Dong-il. Basic Academic Skills Assessment : Reading. Seoul : Hakjisa, 2008.)
- 김동일. 기초학습기능 수행평가체제 : 쓰기검사. 서울 : 학지사, 2011. (Kim, Dong-il. Basic Academic Skills Assessment : Written expression. Seoul : Hakjisa, 2011.)
- 김동일, 이대식, 신종호. 학습장애아동의 이해와 교육. 서울 : 학지사, 2009. (Kim, Dong-il, Dae-Sil Lee & Jong-Ho Shin. Introduction to Learning Disabilities. Seoul : Hakjisa, 2003.)
- 김영한. "사전 읽기 이야기 구도화 전략이 초등부 뇌성마비아의 읽기 이해도에 미치는 영향." 난청과 언어장애, 제25권, 제1호(2002), pp.73-86. (Kim, Young-Han. "Effects of the Prereading Story Mapping Strategy on Reading Comprehension of Elementary with Cerebral Palsy." Communication Disorder, Vol.25, No.1(2002), pp.73-85.)
- 김종성. "자기주도적 탐구학습 프로그램의 교육적 효과와 개선방안에 관한 연구 : 대구광역시교육청의 '책쓰기' 교육 활동을 중심으로." 한국도서관.정보학회지, 제41권, 제2호(2010), pp.81-106. (Kim, Jong-Sung. "A Study on the Effectiveness of An Independent Research Program : With Special Reference to 'Book Writing' Progran of Daegu." Journal of Korean Library and Information Science Society, Vol.41, No.2(2010), pp.81-106.)
- 노승림. 이야기 도식을 통한 읽기 훈련이 ADHD아동의 읽기 이해 및 읽기 태도에 미치는 영향. 석사학위논문, 단국대학교 대학원 특수교육학과 정서 및 자폐성장애아교육전공, 2007. (Noh, Seung-Lim. The Effect of Story-Mapping Training on Reading Comprehension and Reading Attitude of Children with ADHD. Unpublished master's thesis, Dankook university, Gyeong-Gi, Korea, 2007.)
- 노지현, 윤유라. "학교도서관을 활용한 독서 멘토링 활동의 경험과 교훈." 한국도서관.정보학회지, 제43권, 제3호(2012), pp.239-263. (Rho, Jee-Hyun, You-Ra Youn. "Experiences and Lessons from the Reading Mentoring Programs in School Libraries." Journal of Korean Library and Information Science Society, Vol.43, No.3(2012), pp.239-263.)
- 박경희. 이야기 지도 그리기 훈련이 정신지체아동의 다시 이야기하기에 미치는 효과. 석사학위논문, 단국대학교 대학원 특수교육학과 청각.언어장애전공, 2001. (Park, Kyung-Hee. The Effect of Story Mapping Training on Story Retelling of Children with Mental Retardation. Unpublished master's thesis, Dankook University, Gyeong-Gi, Korea, 2001.)
- 박수자. 글처리 능력 향상을 위한 글의 구조 지도에 관한 실험 연구. 석사학위논문, 서울대학교 대학원 국어교육과, 1990. (Park, Soo-Jah. An Experimental Study of Text Content Structure Instruction for Improving Text Processing Ability. Unpublished master's thesis, Seoul National University, Seoul, Korea, 1990.)
- 박윤금. "부산지역 초등학교의 개방시설 현황분석을 통한 개방시설의 계획방향에 관한 연구." 교육시설, 제16권, 제1호(2009), pp.59-68. (Park, Yoon-Gum. "A Study on the Design Guidelines Through Analysis for the Open-Facilities of Elementary Schools in Busan." Journal of Korean Institute of Educational Facilities, Vol.16, No.1(2009), pp.59-68.)
- 변우열. 독서교육의 이해. 고양 : 조은글터, 2009. (Byun, Woo-Yeoul. Introduction to Reading Education. Goyang : 조은글터 2009.)
- 송기호 등. 학교도서관과 공공도서관의 지역사회 서비스 연계 활성화 모델 개발 연구. 국립중앙도서관 도서관연구소 연구보고서. 서울 : 국립중앙도서관, 2011.
- 송기호. "학생의 자아 탄력성 신장을 위한 사서교사와 학부모의 협력 관계 활성화 방안에 대한 연구." 한국비블리아학회지, 제23권, 제2호(2012), pp.69-86. (Song, Gi-Ho. "A Study of Developing Collaboration Between Teacher Librarians and Parents to Increase Students' Ego-Resilience." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, Vol.23, No.2(2012), pp.69-86.)
- 신지연, 김유승. "학교도서관의 지역사회 개방에 관한 연구 : 서울 강남구 초등학교 도서관을 중심으로." 한국비블리아학회지, 제23권, 제1호(2012), pp.277-297. (Shin, Ji-Yeon, You-Seung Kim. "A Study on School Library Opening to Local Community : Focused on School Libraries in Gang-Nam Gu, Seoul." Journal of Korean Biblia Society for Library and Information Science, Vol.23, No.1(2012), 277-297.)
- 양현숙. "전래동화를 통한 활동중심 독서지도가 아동의 읽기태도 및 읽기이해에 미치는 영향." 대한가정학회지, 제43권, 제6호(2005), pp.1-27. (Yang, Yeon-Suk. "The Effect of Activities-Centered Reading Based on Korean Fairy Tales on Children's Reading Attitude and Comprehension." Journal of the Korean Home Economics Association, Vol.43, No.6(2005), pp.1-27.)
- 이경란. "공공도서관 독서마라톤 프로그램이 독서량과 도서관 이용 빈도에 미치는 영향." 한국도서관.정보학회지, 제44권, 제2호(2013), pp.97-114. (Lee, Kyeong-Ran. "A Study on the Effect of Readingmaraton Program of Public Library on Reading Volume & Library Use Frequency." Journal of Korean Library and Information Science Society, Vol.44, No.2(2013), pp.97-114.)
- 이병기. 정보활용교육론. 경기 : 조은글터, 2006. (Lee, Byeong-Ki. Information Literacy Instruction. Goyang : 조은글터 2006.)
- 이병기. "학교도서관 중심의 독서교육을 위한 독서전략 범주화에 관한 연구." 한국도서관.정보학회지, 제39권, 제3호(2008), pp.139-159. (Lee Byeong-Ki. "A Study on the Categorization of Reading Strategies for Reading Instruction in School Library." Journal of Korean Library and Information Science Society, Vol.39, No.3(2008), pp.139-159.)
- 이서현. 이야기 지도 그리기 프로그램이 지적장애아동의 이야기 능력에 미치는 효과. 석사학위논문, 대구대학교 대학원 언어치료학과, 2011.
- 이성현. "또래지도 전략 독해학습장애아의 독해력 및 자아개념에 미치는 효과." 발달장애연구, 제3권, 제1호(1999), pp.147-166 (Lee, Seong-Hyun. "The Effect of the Peer Tutoring Strategies on Reading Comprehension and Self-Concept for Students with Reading Comprehension Learning Disabilities." The Journal of the Korean Association on Developmental Disabilities, Vol.3, No.1(1999), pp.147-166.)
- 이승혜. 그래픽 조직자를 활용한 이야기 문법 교수가 초등학교 5학년 읽기학습 장애학생의 독해력에 미치는 효과. 석사학위논문, 단국대학교 특수교육대학원 특수교육학과, 2008. (Lee, Sung-Hye. Effects of Story Grammar Instruction Through Graphic Organizer on Reading Comprehension of Fifth-Grade Students with Reading Comprehension Disabilities. Unpublished master's thesis, Dankook University, Gyeong-Gi, Korea, 2008.)
- 이연옥, 노영주. "독서프로그램이 소외계층 아동에게 미치는 효과와 의미 : 도서관과 함께 책읽기 프로그램을 중심으로." 한국도서관.정보학회지, 제43권, 제1호(2012), pp.73-98. (Lee, Yeon-Ok, Young-Joo Noh. "The Effect and Meaning of Reading Program for Alienated Children : Focused on 'The Reading Program with Library'." Journal of Korean Library and Information Science Society, Vol.43, No.1(2012), pp.73-98.)
- 이은숙. 텍스트 구조 지도가 독해에 미치는 효과 : 설명적 텍스트를 중심으로. 석사학위논문, 한국교원대학교 대학원 국어교육과 초등국어교육전공, 1997. (Lee, Eun-Suk. A Study on the Effects of Expository Text Structure Instruction on Reading Comprehension. Unpublished master's thesis, Korea National University of Education, Chung-Buk, Korea, 1997.)
- 이재승. 아이들과 함께하는 독서와 글쓰기 교육. 서울 : 박이정, 2004.
- 정미라. 어린이도서관에서의 영유아 경험에 대한 질적 탐구. 박사학위논문, 성신여자대학교 대학원 교육학과 유아교육전공, 2010. (Jung, Mi-Ra. A Qualitative Study on Experience of Infants and Preschoolers in Children's Library. Unpublished doctoral dissertation, Sungshin Woman's University, Seoul, Korea, 2010.)
- 정복희. 동화책 읽어주기 접근법이 유아의 문해능력과 창의성에 미치는 영향. 박사학위논문, 조선대학교 대학원 교육학과, 2008. (Jung, Bok-Hee. The Effect of Reader Stance on Young Children's Emergent Literacy and Creativity. Unpublished doctoral dissertation, Chosun University, Gwang-Ju, Korea, 2008.)
- 천경록. 도해 조직자 지도가 독해에 미치는 효과. 국어교육, 제89권(1995), pp.199-224. (Cheon, Gyeong-Rok. "The Effect of Graphic Organizer Teaching on Reading Comprehension." The Education of Korean Language, Vol.89(1995), pp.199-224.)
- 채종옥. 동화책 읽어주기 접근법에 따른 유아의 반응에 관한 연구. 박사학위논문, 이화여자대학교 대학원 교육학과, 1995. (Chae, Jong-ok. Effects to Two Contrasting Approaches of Storybook Reading on Children's Response to Literature. Unpublished doctoral dissertation, Ewha Woman's University, Seoul, Korea, 1995.)
- 최나야. "그림책을 활용한 표현활동 프로그램이 다문화가정 아동의 문해능력에 미치는 영향." 인간발달연구, 제19권, 제2호(2012), pp.283-301. (Choi, Na Ya. "The Effects of an Expressive Activities Program Using Picture Books on the Literacy Abilities of Children from Multi-Cultural Families." The Korean Journal of Human Development, Vol.19, No.2(2012), pp.283-301.)
- 한국어문교육연구소, 국어과교수학습연구소 편. 독서교육사전. 서울 : 교학사, 2006.
- 한수연, 조현양. "독서와 도서관 관련 그림책 읽어주기 활동이 초등학생의 도서관 이용에 미치는 영향에 관한 연구." 한국비블리아학회지, 제23권, 제4호(2012), pp.347-368. (Han, Soo-Youn, Hyun-Yang Cho. "A Study on the Relationship Between Reading Library-Related Picture Books to Elementary School Students and Their Library Use." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, Vol.23, No.4(2012), pp.347-368)
- 현은자, 김세희. 그림책의 이해 1. 파주 : 사계절, 2005. (Hyun, Eun-ja, Sae-hee Kim. Looking at Picture Books 1. Paju : Sakyejul, 2005.)
- 현은자, 김세희. 그림책의 이해 2. 파주 : 사계절, 2007. (Hyun, Eun-ja, Sae-hee Kim. H. Looking at Picture Books 2. Paju : Sakyejul, 2007.)
- 황리리. 이야기 도식화 전략 교수가 초등학교 고학년 읽기장애 학생의 읽기 이해력 및 듣기 이해력에 미치는 효과. 석사학위논문, 이화여자대학교 대학원 특수교육학과, 2003. (Hwang, Lee-Lee. The Effect of Story Mapping Strategy Instruction on Reading Comprehension and Listening Comprehension of Elementary Students with Reading Disability. Unpublished master's thesis, Ewha Woman's University, Seoul, Korea, 2003.)
- 황리리, 박현숙. "이야기 도식화 전략 교수가 초등 고학년 읽기 장애 학생의 읽기 및 듣기 이해력에 미치는 효과." 언어청각장애연구, 제9권, 제2호(2004), pp.156-170. (Hwang, Lee-Lee, Hyun-Sook Park. "The Effect of Story Mapping Strategy Instruction on Reading Comprehension and Listening Comprehension of Elementary Students with Reading Disability." Communication Sciences & Disorders, Vol.9, No.2(2004), pp.156-170.)
- Cullinan, B. E. and Galda, L. Literature and the Child. Forth Worth, TX : Harcourt Brace & Company, 2002.
- Dahl, K. and Freppon, P. "A Comparison of Inner City Children's Interpretation of Reading and Writing Instruction in the Early Grades in Skill-Based and Whole Language Classroom." Reading Research Quarterly, Vol.31(1995), pp.50-75.
- Gardill, M. C. and Jitendra, A. K. "Advanced Story Map Instruction : Effects on the Reading Comprehension of Students with Learning Disabilities." The Journal of Special Education, Vol.33(1999), pp.2-17. https://doi.org/10.1177/002246699903300101
- Gurney, D. et al. "Story Grammar : Effective Literature Instruction for High School Student with Learning Disabilities." Journal of Learning Disabilities, Vol.23, No.6(1990), pp.335-342. https://doi.org/10.1177/002221949002300603
- Idol L. and Croll, V. J. "Story-Mapping Training as a Means of Improving Reading Comprehension." Learning Disability Quarterly, Vol.20(1987), pp.214-229. https://doi.org/10.1177/002221948702000403
- Idol, L. "Group Story Mapping : A Comprehension Strategy for Both Skilled and Unskilled Readers." Journal of Learning Disabilities, Vol.20, No.40(1987), pp.196-205. https://doi.org/10.1177/002221948702000401
- IFLA. Guidelines for Children's Libraries Services. IFLA, Libraries for Children and Young Adults Section, Hague : IFLA, 2003.
- Irwin, J. W. 독서지도론(2nd). 천경록, 이경화 역. 서울 : 박이정, 2003.
- Kari, A. H. The Effects of Reading Aloud in Motivating and Enhancing Student's Desire to Read Independently. Unpublished doctoral dissertation. Kean University, Union, New Jersey, 1999.
- Morrow, L. M. "Reading and Retelling Stories : Strategies for Emergent Readers." The Reading Teacher, Vol.38(1988b), pp.870-875.
- Morrow, L. M. "Young Children's Response to One-to-One Story Readings in School Setting." Reading Quarterly, Vol.23(1988a), pp.89-100. https://doi.org/10.2307/747906
- Taylor, L. K. Alber, S. R. and Walker, D. W. "The Comparative Effects of a Modified Self-Questioning Strategy and Story Mapping on the Reading Comprehension of Elementary Students with Learning Disabilities." Journal of Behavioral Education, Vol.11(2002), pp.69-87. https://doi.org/10.1023/A:1015409508939