DOI QR코드

DOI QR Code

Factorial analysis on commercial success of the American theatrical CG animation movies : Focused on characters, situations, and images

미국 극장용 CG애니메이션의 흥행 요인 분석: 인물, 상황, 이미지를 중심으로

  • 장욱상 (중앙대학교 첨단영상대학원 애니메이션전공) ;
  • 한부용 (중앙대학교 첨단영상대학원 애니메이션전공)
  • Received : 2012.10.31
  • Accepted : 2013.03.10
  • Published : 2013.03.31

Abstract

'Spectacles' and 'factuality' provided by computer technology are strengths of CG animation to still lure the audience and after commercial success of a number of theatrical CG animations whose typical producing companies are PIXAR and DreamWorks, were produced to be commercially successful and they win massive popularity even now. In Korea as well, several works tried to achieve a box office success including , , etc. but the result was truly miserable. In the past, this failure was often attributed to a lack of 'technical expertise', but it became clear that in the process of continuous trial and error, 'narrative' and 'images of imagination' which are bases and characteristics of animation are key elements of commercial success. Actually, statistics indicate that narrative is what is considered to be the most important by the audience when they select animation and its importance is so absolute that they say the most significant thing in animation is 'story.' In particular, it can be said that 'characters', 'situations', and 'ideas' play a key role in them which become elements of the story. This paper studied with what characteristics each animation aroused pleasure and fun focused on characters, situations and images in relation to , , and which are American theatrical CG animation films which succeeded in gaining popularity home and abroad. We hope that analysis in this paper will be helpful even just a little bit as a reference material, which allows domestic writers and producers to develop familiar and characteristic works based on imagination and creativity expressing each work's unique personality and characteristics.

컴퓨터 테크놀로지가 제공하는 '스펙터클'과 '사실성'은 여전히 관객을 유혹시키는 CG 애니메이션만의 강점으로. <토이스토리>의 흥행성공 이후로 픽사(PIXAR)와 드림웍스(DreamWorks)로 대표되는 수많은 극장용 CG 애니메이션이 제작되어 흥행에 성공하였고 지금도 고공행진 중이다. 한국에서도 <파이 스토리, 2006>, <빼꼼의 머그잔 여행, 2007>, <코알라 키드: 영웅의 탄생, 2012> 등 몇몇 작품들이 흥행 성공을 위해 도전장을 던졌지만 그 결과는 실로 참담하기만 했다. 과거엔 '기술력의 부족'을 원인으로 삼기도 했지만, 계속된 흥행적 시행착오를 통한 과정 속에서 창작의 기본이자 애니메이션의 특징인 '서사'와 '상상력의 이미지'가 흥행성의 핵심적 요소임이 분명해졌다. 실제 통계에 의하면, 관객이 애니메이션을 선택할 때 가장 중요하게 생각하는 것으로 '이야기'를 꼽을 정도로 서사가 애니메이션에서 차지하는 비중은 절대적이다. 특히 이야기의 요소가 되는 '인물'과 '상황, 그리고 '아이디어'들이 그 중에서 핵심적인 기능을 한다고 할 수 있다. 본 논문은 국내외로 흥행에 성공한 미국 극장용 CG 애니메이션인 <인크레더블>, <쿵푸팬더>, <슈렉>을 인물, 상황, 이미지를 중심으로 각각의 애니메이션들이 어떤 특징을 가지고 즐거움과 재미를 유발시켰는지 연구하였다. 본 논문의 분석이 국내 작가와 연출자들에게 각 작품만의 고유한 개성과 특징이 잘 드러나며, 상상력과 창의성을 기반으로 친근하면서도 특징적인 작품 개발로 이어지는 참고자료로서 조금이나마 도움이 되길 기대한다.

Keywords

References

  1. 다케루베 노부아키 외, 임희선 역, 판타지의 주인공들, 들녘, 2000
  2. 로버트 맥기, 고영범 외 역, 시나리오 어떻게 쓸 것인가, 황금가지, 2002.
  3. 마이클티어노, 김윤철 역, 스토리텔링의 비밀, 아우라, 2008.
  4. 모린 퍼린스, 한창완 외 역, 움직임의 미학, 한울 아카데미, 1998,
  5. 박성수, 애니메이션 미학, 향연, 2005.
  6. 박숙경, 이야기자체로 말하라, 창작과 비평사, 2003.
  7. 알렉스 엡스타인, 윤철희 역, 시나리오 성공의 법칙, 스크린M&B, 2005.
  8. 조미라, 상상력의 미학, 애니메이션, 한울, 2008.
  9. 찰스 왈쉬레거.신디아부식-스나이더, 원유홍 역, 디자인의 개념과 원리, 안그라픽스, 1998.
  10. 크리스토퍼 보글러, 함춘성 역, 신화, 영웅 그리고 시나리오 쓰기, 무우수, 2001.
  11. 한국 콘텐츠 진흥원, 애니메이션 산업 백서, 2011.
  12. 조미라, "한국 장편 애니메이션의 서사연구; 1990년 이후 장편 애니메이션을 중심으로", 중앙대학교 첨단영상대학원 박사학위 논문 (2004)
  13. 박세혁, 슈퍼히어로 코믹의 반복과 다양체적 형식에 관한 연구, 만화애니메이션연구, 통권 제28호(2012), pp.27-53. https://doi.org/10.7230/KOSCAS.2012.28.027
  14. 송수미, "동물 캐릭터의 의인화 연구; 고양잇과 캐릭터를 중심으로", 중앙대학교 첨단영상대학원 석사학위 논문(2010).
  15. 고은영, 3D C.G. 애니메이션에 반영된 문화적 이데올로기, 만화애니메이션 연구, 통권 제6호(2002), pp.7-22.
  16. 백승균, "애니메이션에 나타난 패러디 유형에 관한 비교 분석", 홍익대학교 산업 대학원(2007).
  17. 문재철, 3D 컴퓨터애니메이션의 디지털 이미지에 대한 연구; 테크놀로지의 미학적 효과를 중심으로, 만화애니메이션연구, 통권 제7호 (2003), pp.77-94
  18. Miller-Zarneke, Tracy, The Art of Kung Fu Panda, Insight Edition, 2008.
  19. 씨네21, http://www.cine21.com
  20. <인크레더블>(The Incredibles, 2004)
  21. <슈렉>(Shrek, 2001)
  22. <쿵푸팬더>(Kung Fu Panda, 2008)

Cited by

  1. Determinants of U. S. Theatrical Animation Box Office Performance vol.13, pp.11, 2013, https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.11.597
  2. The Visual Counterpoint immanent in Production of Animated Characters' Changing Role -With Focus on the Lighting Design of 3D Animation Toystory3 Digital Colorscript - vol.35, 2014, https://doi.org/10.7230/KOSCAS.2014.35.155
  3. Effect of Dubbing on the Ticket Power of Animation Movies vol.15, pp.10, 2014, https://doi.org/10.5762/KAIS.2014.15.10.5988